Aprofitem el 8M i la celebració el Dia Internacional de la Dona per donar visibilitat a les dones en el món de la creativitat digital i dels videojocs a Catalunya. Us presentem 10 dones professionals imprescindibles de l’ecosistema de la Cultura Digital.
Us presentem un inspirador recull de dones imprescindibles en el món de la cultura digital catalana. Dissenyadores, creadores, empresàries, artistes i professionals que estan trencant barreres i innovant amb els seus projectes. Amb aquest article, volem destacar el paper fonamental —i sovint poc reconegut— de la dona en aquest univers digital. Amb totes elles hem pogut compartir una estona a les entrevistes del blog de Cultura Digital.
Aida Boix
Anava camí de ser arquitecta i va acabar estudiant Història de l’Art. Volia establir-se a Barcelona, però el destí va fer que acabés a Amposta, la seva població natal, per agafar les regnes de Lo Pati, el Centre d’Art de les Terres de l’Ebre. Des d’allà lidera la revalorització dels espais més rurals i de la cultura digital.
Carlota Broggi
Va estudiar Història de l’Art i Museologia al Louvre, però molt aviat va començar el seu lligam amb el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, el seu niu professional, on treballa com a responsable d’Itineràncies i Coproduccions. A l’entrevista reflexiona sobre com la tecnologia i, darrerament, la intel·ligència artificial han fet evolucionar l’organització i les dinàmiques de les exposicions artístiques.
Eurídice Cabañes
Codirectora d’Ars Games, ha dedicat la seva carrera a explorar temes que van des de l’ètica i la política fins a la tecnologia i la cultura digital. Fascinada pels videojocs des de ben petita, explora la intersecció en la que conflueixen amb la filosofia, i en trenca estereotips per destacar la importància dels videojocs com a eines de pensament crític i expressió artística.
Joana Moll
Artista digital i investigadora a mig camí entre Berlín i Barcelona, ha presentat, exposat i publicat la seva feina en diferents museus, centres d’art, universitats, festivals i publicacions d’arreu del món com a la Biennal de Venècia, el MoMA, el CCCB, el ZKM, l’Ars Electrònica o la Transmediale de Berlín. La seva obra versa sobre l’impacte ambiental que provoquen les noves tecnologies, la materialitat d’internet, la vigilància, l’anàlisi de perfils socials i les interfícies.
Laia Torrents
cabosanroque
Laia Torrents és el 50 % de cabonsanroque, un dels col·lectius d’experimentació musical i tecnològica més rellevants de Catalunya. cabosanroque va començar sent un col·lectiu musical nombrós que, amb el pas del temps, ha acabat experimentant al voltant del so i les seves capacitats performatives. De la mà del Roger Aixut, la Laia Torrents ha actuat en festivals i teatres com el Grec, el TNC o el Temporada Alta, i ha exhibit les seves obres al CCCB, al centre Pompidou o al Centre d’Arts Contemporànies de Glasgow.
Laura González
BCN Game Fest
(IndieDevDay)
Asturiana establerta a Barcelona, creadora de contingut i apassionada del desenvolupament de videojocs. Laura també és activista feminista digital a FemDevs i la meitat de la fira del videojoc independent, l’IndieDevDay (ara BCN Game Fest).
Maria Arnal
La Maria Arnal combina els seus projectes que barregen pop, electrònica i música tradicional amb projectes que experimenten amb el so i la tecnologia, com el que ha desenvolupat amb el Barcelona Supercomputing Center. Amb premis com l’Altaveu o el Ciutat de Barcelona, i projectes que exploren l’experimentació vocal, com la instal·lació Maria CHOIR, s’ha consolidat com una de les artistes més singulars del moment.
Mariona Valls
Mango Protocol
La directora d’art i cofundadora de Mango Protocol, és una figura destacada en el sector dels videojocs a Catalunya. Formada en belles arts, ha creat la saga Psychotic Adventure, que inclou títols com MechaNika, Agatha Knife, Colossus Down i CLeM. En l’entrevista que li vam fer al blog fa uns mesos descobrim la seva inspiradora història, el procés creatiu darrere dels seus jocs i els reptes d’una dona en un sector, encara, predominantment masculí.
Mireia de Gràcia
El seu treball en l’AIDJB2B, un projecte de cocreació amb la Universitat Politècnica de Catalunya i el Sónar, l’ha portat a explorar com la Intel·ligència Artificial (IA) pot influir en el món de la música com a DJ. Però la gran ambició de la Mireia de Gràcia és fusionar els mons de la música i la tecnologia en una simfonia innovadora.
Susanna Pérez
Simmer Valenciana
Aquesta polifacètica valenciana amb una necessitat innata de comunicar va fer dels videojocs el seu refugi arran del bullying que va patir a l’escola. Posteriorment va decidir compartir els seus coneixements en aquesta matèria convertint-se en creadora de contingut i divulgadora en l’àmbit dels videojocs en català i en un sector fortament masculí.
Com que no hi són totes les dones que ens agradaria reivindicar-vos aquí, us convidem també a llegir un article que vam publicar fa un temps sobre altres 8 dones de la cultura digital que també has de conèixer:
Alba G. Corral / Mónica Rikić / Anna Carreras / Anna Diaz (Hamill Industries) / Tatiana Halbach (Desilence) / Patricia M. Val (Futura Spaces) / Gina Tost / Antònia Folguera
A banda de les dones professionals de les que hem parlat en aquest article no volem deixar de mencionar col·lectius i associacions que es dediquen a reivindicar el paper de les dones en l’ecosistema de la creativitat digital com ara FemDevs o WomenInGames.
Girls to the front!
ARTICLE DEL BLOG RELACIONAT
8 dones de la cultura digital que també has de conèixer
Adriana Todó, febrer 2022
