Segur que darrerament heu sentit a parlar dels eSports o esports electrònics. I és que cada cop estan més de moda. Un grup de joves competint jugant a videojocs? Omplint estadis? Cobrant fortunes? Amb milers de seguidors a Twitter? Les competicions són emeses per televisió i comentades per professionals del sector com si fossin partits de futbol. Sorprenent? Jugar a videojocs s’està convertint en un fenomen que mou a milions de fans. En aquest post volem explicar-vos com és possible i perquè jugar videojocs s’ha convertit en un esport.

Space Invaders Championship (1980)

Breu història dels eSports

Per entendre aquest fenomen cal primer conèixer el seu origen. I és que, per molt estrany que ens sembli, les competicions de videojocs es celebren des de fa gairebé 50 anys. El 19 d’octubre de 1972 va tenir lloc a la Universitat d’Stanford un dels torneigs més antics entre estudiants al videojoc arcade Spacewar!. El premi era una subscripció anual a la revista Rolling Stone. Però el primer gran esdeveniment d’eSports a gran escala va ser el 1980 quan Atari va organitzar l’Space Invaders Championship reunint a més de 10.000 participants. El 1981,  Walter Aldro Day, Jr va fundar l’empresa Twin Galaxies que s’encarregava de registrar les puntuacions més altes aconseguides en diferents videojocs. Dos anys més tard es crearia l’equip nacional d’Estats Units de videojocs i les seves puntuacions es van recollir al Llibre Guinness dels Rècords. A partir dels anys 80 comença a aparèixer la lluita per ser el millor jugant a videojocs, i el fet que programes de televisió com Starcade o That’s Incredible! emetessin partides n’era la prova.

Afinals dels 80 i començaments dels 90, la connexió a internet va ser una gran evolució per les competicions de videojocs i sobretot per als jocs de PC. El 1988, un grups d’estudiants de Berkeley van crear Netrek, el primer videojoc d’equip d’internet. Finalment el 1998, amb l’arribada de Warcraft II, el popular videojoc de Blizzard, els eSports van començar a valorar-se seriosament com a esport sobre tot a l’Àsia. Corea va convertir-se en el lloc d’origen dels eSports, que poc a poc s’han anat expandint per la resta del món, sobre tot a Europa i Nord Amèrica.

El fenòmen dels eSports

La indústria dels eSports actualment és un negoci que mou milions arreu del món. Motiu d’això son els grans esdeveniments i competicions que atreuen l’atenció d’un públic cada cop més gran: Major League Gaming i Electronic Sports League són les lligues d’eSports més importants, i com a tornejos amb eliminatòries trobem el League of Legends World Championship o The International. Només el 2017 els beneficis mundials que van generar els esports electrònics van ser de 655,3 milions de dòlars, el doble que el 2015. Un moment que va situar als eSports al punt de mira tot el món va ser l’esdeveniment celebrat a l’estadi de Seúl el 2014, quan es va celebrar la final del mundial de League of Legends, registrant una assistència rècord de més de 40.000 persones de públic, més 27 milions de teleespectadors a tot el món a través de 40 cadenes de televisió i transmès en 19 idiomes. De fet, segons estimacions de l’agència Newzoo, es calcula que al 2018 els eSports han tingut 380 milions d’espectadors entre públic fan d’aquest tipus d’esdeveniments i públic ocasional.

Final de League of Legends 2014 a Seúl (Corea)

Aquest èxit es deu sobretot a un públic jove que troba en aquestes competicions un espectacle competitiu on intervenen factors amb els que han crescut des de ben petits, com internet i els videojocs. A més, els joves se senten identificats amb els jugadors, que són més propers que els jugadors d’elit d’esports tradicionals: són joves estudiants o amb carreres universitàries, feines estables i que porten una vida normal com qualsevol altre.

Una altra causa del creixement d’aquest moviment esportiu és l’arribada de noves plataformes que transmeten en directe aquests esdeveniment, com el cas de Twitch. El 80% del contingut d’aquesta plataforma està relacionat amb els eSports. I si pensem que el més de gener els espectadors de Twitch van mirar gairebé mil milions d’hores d’emissió… els números són una barbaritat!

Un altre ingredient molt important són els comentaristes, els casters. En tota competició que es mira o s’escolta transmesa per un canal de comunicació hi ha sempre algú comentant. El mateix passa a les partides de videojocs en línia, on passen moltes coses alhora i ha d’haver un guia que ajudi a entendre i assabentar el públic de tot. Alguns casters han arribat a ser molt populars. És el cas d’Ibai Llanos i Ander Cortés, dues de les veus més conegudes de la LVP (Lliga de Videojocs Professional) i dels primers que van començar a narrar les partides de videojocs en castellà. A més, l’estiu passat van narrar el torneig de Fortnite organitzat pel youtuber Rubius i on s’enfrontaven un centenar de youtubers, que va tenir 12 milions d’espectadors. Una altra figura molt important en aquest sector és el català Javier Sanabria “Sh4rin” que va ser el primer comentarista de League of Legends a la LVP .

Ibai Castea i Ander durant una narració de LVP

Els videojocs més importants d’eSports

Els videojocs MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) són potser el gènere més representatiu en el món dels eSports. I en que consisteixen? És un tipus de joc d’estratègia en temps real, on dos equips de jugadors competeixen entre si i cada jugador controla un personatge amb els seus poders i habilitats. L’objectiu és destruir les defenses enemigues per acabar amb la base contrària mentre es defensa la pròpia. Un típic duel a dos bandes on l’estratègia es la clau de la victòria, i per tant, un bon treball en equip i una excel·lent domini de les possibilitats que ofereix el personatge escollit. Els exemples són clars: League of Legends, més conegut com LoL, i Dota 2 són els màxims exponents dins el gènere, i per tant, també en els eSports. El World Championship de LoL és segurament la competició més important, la Champions dels eSports on els millors equips de les diferents lligues d’arreu del món s’enfronten. En el cas del Dota 2 trobem The International, que dóna els majors premis als vencedors.

The International 2018 a Vancouver (Canadà)

Un altre gènere que gaudeix de gran importància dins el món dels eSports són els shooters. En aquest tipus de videojoc d’acció, on predominen els trets i la visió en primera persona, trobem un dels jocs que compta amb mes torneigs, el Counter Strike: Global Offensive, una prestigiosa saga de videojocs de guerra on el principal objectiu és eliminar els contraris. Valve Corporation, la desenvolupadora del joc, organitza els Majors Championships, considerats els tornejos més importants i prestigiosos de l’escena Global Offensive. Poc a poc el videojoc Overwatch va escalant llocs per arribar a ser un dels grans pilars dels eSports, amb un estil de joc shooter però amb l’afegit d’introduir habilitats especials als diversos personatges.

ESL Pro League CS: Global Offensive 2018 a Dallas (EEUU)

Per suposat i com no podia faltar, el fenomen Battle Royal també ha arribat fort als eSports amb videojocs com Fortnite i PUBG on trobem les diverses competicions que organitza la mateixa desenvolupadora Epic Games, com la Fortnite World Cup.

Alguns videojocs per Android i iOS també s’han pujat al carro de les competicions, com el Clash Royale, que porta força temps mantenint a la gent enganxada a la pantalla del mòbil. En aquest cas també és la mateixa Supercell l’encarregada de organitzar les competicions, on la més important es la Crown Championship, celebrada dos cops l’any. Un altre exemple és el joc de cartes Hearthstone de Blizzard, que celebra diverses competicions a diferents llocs del món, tot i que les més importants són la Hearthstone Championship Tour i la que es celebra durant la BlizzCon.

La diversitat de videojocs als eSports és molt gran, i amb qualsevol joc amb l’opció multijugador es pot fer un torneig. Hi ha que continuen intentant tenir més rellevància com els Fighting Games (Street Fighter, Super Smash Bros, etc) o els videojocs esportius (FIFA, carreres d’automòbils, etc).

Són els eSports un esport? 

Potser el més interessant d’aquest tema és la polèmica sobre si els eSports son esport o no, i sens dubte hi ha qui ja te clara la resposta. Governs com el d’Estats Units o Alemanya reconeixen els jugadors d’eSports com a esportistes i fins i tot el Comitè Olímpic de Corea ha concedit el rang d’esport olímpic als eSports. Llavors, a què es deu aquest dubte a l’hora de reconèixer les competicions de videojocs com un esport?

Hi ha un malentès que està integrat al cap de molta gent des que són petits: per fer esport es necessita un esforç físic. Aquesta idea queda refutada quan activitats com els escacs, tir olímpic o el pòquer són considerades un esport. El que és més importnat és el factor mental, l’entrenament de la ment, que a la gran majoria d’esports com el futbol, la natació o el golf també és clau.

Equip Invictus Gaming: els campions mundials actuals de League of Legends

Els jugadors d’eSports han d’estar al màxim nivell per jugar les competicions, igual que en qualsevol altra disciplina, i per aquest motiu l’estat físic i mental són igual d’importants. La manera de funcionar d’un equip és la mateixa que en altres esports d’equip, on cada jugador entrena els seus rols i els perfecciona. Un equip d’eSports té, a més, una direcció esportiva, un team manager, entrenadors de cada un dels videojocs, entrenadors físics, analistes, dietistes i psicòlegs que eviten l’estrés que pot comportar tantes hores davant una pantalla dins i fora dels entrenaments. Alguns entrenadors arriben a col·locar dispositius als jugadors durant els entrenaments per poder mesurar i analitzar les seves pulsacions mentre juguen. Alguns gimnasos ja han començat a implementar instal·lacions per entrenar tant físicament com digitalment als eGamers, No us estranyeu si aviat trobeu algú jugant al Fortnite al costat de la cinta de córrer o mentre exerciteu els bíceps!

Tot i així, la lluita dels eSports per ser considerat un esport com a tal està encara lluny de fer-se realitat. Tomas Bach, el president del Comitè Olímpic Internacional afirma que no s’han d’incloure els esports electrònics dins dels Jocs Olímpics, ja que considera que estan molt relacionats amb la violència i la discriminació, i no es la imatge que vol transmetre l’esport. Tot i així, la comunitat continua fent el possible per participar als Jocs Olímpics de París 2024, que farà pública la llista de competicions el 2020. Com a mínim, queden els Jocs Asiàtics, on ja van ser presents el 2018 com a exhibició, i on el 2022 hi comptaran amb medalles oficials.

Sergi Palomo

Descobriu-ne més des de Cultura Digital

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint