Fa molt de temps que us parlem de realitat virtual, us expliquem les novetats i, amb un espai específic dins el blog, us recomanem vídeos i jocs en realitat virtual especialment interessants, artístics i innovadors. Però per fer la realitat virtual més real hem de ser capaços de controlar millor l’acció que veiem a les ulleres, interactuar amb les coses que ens anem trobar, i en el seu grau màxim, notar, sentir en diferents parts del cos la interacció amb els objectes que veiem a les ulleres.

I per fer això s’estan desenvolupant uns quants dispositius per a les mans, guants de diferents tipus. Avui dia ja existeix la tecnologia que ens permet experimentar la naturalesa tàctil de la realitat virtual.

Us presentem alguns d’aquests dispositius que arribaran properament per fer-nos la realitat virtual més real.

A l’E3 de l’any passat es van presentar els Manus VR, uns guants de creació holandesa que permeten la interacció amb les imatges que puguem veure a les ulleres de realitat virtual. Aquests guants serveixen per navegar i interactuar amb objectes dins les experiències interactives. Reconeixen la forma en què posem les mans i ens les mostren dins del que estiguem veient a les ulleres. Són dispositius controladors de la realitat virtual però no ens permeten notar aquelles coses que agafem o toquem. En aquest vídeo podeu veure com funcionen. S’espera que surtin a la venda a començaments de 2017. El kit per desenvolupadors, que inclou els guants, sortirà per uns 250€.

Microsoft està desenvolupant dos projectes de guants per interactuar en realitat virtual: NormalTouch i TextureTouch. El primer transmet la sensació de tocar diferents objectes dins de mons virtuals, mentre que el segon ofereix el mateix però amb un nivell més avançat ja que funciona amb uns pins que permeten percebre textures i un major nivell de realisme en objectes. El projecte es troba en un estat molt inicial i per ara no hi ha data de comercialització i només hi ha notícies mitjançant Microsoft Research. En aquest vídeo podeu veure com està previst que funcionin.

Però el que realment sembla diferent en aquesta cursa de guants, el que pensem que juga en una altra divisó, són els guants hàptics. Guants que permeten no només interactuar amb l’acció que estem veient sinó que transmeten a les nostres mans la sensació d’agafar, tocar, aguantar…

El sistema hàptic és el que refereix al sentit del tacte, definit com la percepció que tenim del món que ens envolta a través del nostre propi cos. La paraula hàptic ve de la paraula grega “haptethai” que significa “contactar”. Els dispositius que utilitzen aquest concepte creen petites vibracions que causen sensació hàptica en l’usuari. En resum, amb l’ús d’aquests guants, un usuari pot notar les accions que està fent dins la realitat virtual amb les mans.

L’empresa d’Almeria NeuroDigital Technologies ha desenvolupat un parell de models d’aquest tipus de guants. Els Gloveone permeten sentir el pes dels elements que agafes en realitat virtual, interactuar amb botons, notar diferents textures… Es van finançar amb Kickstarter i es poden encarregar a partir de 249€. Els Avatar VR sortiran amb un preu a partir de 1.100€ i són d’una gamma més alta, tenen una finalitat més professional i un traceig més acurat.

Dexmo és un “exoguant” o guant robòtic que ens permet sentir aquells elements amb què interactuem en mons virtuals, creat per la startup xinesa Dexta Robotics. Dexmo no és només un guant amb sensors. És un guant mecànic, un exosquelet, equipat amb 11 graus de llibertat de moviment que és capaç de proporcionar retroalimentació de força variable per cada dit. Amb això podrem subjectar objectes dins d’universos virtuals i sentir la seva resistència a la força que apliquem. Amb una estructura exterior i un petit motor que funciona com a resort, el guant reacciona a la força amb què movem els dits.

 

Com veieu, els guants per VR ja són una realitat, però no tot és tan senzill. Pel camí han mort un munt de projectes. Mentre fèiem la recerca per aquest article ens vam trobar uns quants que prometien ser “el guant definitiu, la millor experiència per la realitat virtual” com GestHands Omni, Power Claw, que han estat cancel·lats, en alguns casos les empreses han tancat i els diners rebuts via crowdfunding tornats als inversors.

No és d’estranyar, doncs, que cansat que els guants hàptics estiguin encara en desenvolupament (i alguns ni arribin al mercat) Ben Hesson hagi creat uns en el millor estil DIY. Amb un ordinador C.H.I.P de 9$ que controla un grapat de motors que vibren a les puntes dels dits, ha creat uns guants rudimentaris però genials! Si us animeu, us deixem el vídeo on s’explica com es fan.

 

El que està clar és que un cop vist tot això ens estranyaria que, si teniu ulleres de realitat virtual, no tingueu ganes de tenir-ne un. I és que el sentit del tacte és molt important per a nosaltres i per fer versemblant la nostra experiència virtual!!!

 

 

 

 

Marisol López

Descobriu-ne més des de Cultura Digital

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continua llegint