Els e-Sports o esports electrònics són competicions de videojocs organitzades, en les quals els i les jugadores professionals o amateurs competeixen individualment o com a part d’equips. Aquests esdeveniments acostumen a ser retransmesos en línia i atrauen a milions d’espectadors de tot el món. Una de les primeres preguntes que ens podem fer és si podem anomenar-los “esports”. És cert que compten amb característiques que s’exigeixen a l’àmbit esportiu: regles, rivals, lligues, preparació tècnica, tàctica i psicològica, equips, entrenadors, analistes i managers. També és cert que hi ha moltes competicions de videojocs centrats en esports com futbol, bàsquet o motor. Però les competicions d’esports electrònics més rellevants són els de videojocs com League of Legends (LoL) o Valorant, força allunyades de la idea que compartim amb els esports tradicionals.

© il·lustració: Reskate
Un vehicle d’inserció?
Una altra certesa que ens ofereix la irrupció dels esports electrònics és que han ajudat a canviar la manera com veiem els videojocs. Sovint els videojocs s’han vist com una activitat solitària, amb jugadors asseguts sols davant les seves pantalles durant hores. Però amb l’auge dels e-Sports, els videojocs s’han convertit en una activitat social, amb jugadors formant equips, practicant junts i competint entre ells davant d’un gran públic, i han donat lloc a una comunitat global apassionada, amb llenguatges, símbols i referències pròpies. Els esdeveniments d’esports electrònics no només es limiten a les competicions, sinó que inclouen també convencions, festivals i contingut multimèdia relacionat.
Si bé els efectes negatius dels jocs electrònics són sovint esmentats i debatuts, hi ha qui entén que també poden ser una eina per a la inclusió social: perquè són una forma d’esport que és accessible a tothom, independentment de la seva condició física o social, atès que només es necessita un ordinador o una consola de jocs; perquè hi poden participar persones de tots els orígens i cultures, contribuint a trencar estereotips i a fomentar la comprensió entre diferents grups socials; o perquè poden proporcionar oportunitats laborals a persones que provenen d’entorns desfavorits. Segons alguns experts, a mesura que els e-Sports continuïn creixent, és probable que aquest potencial continuï incrementant-se.
Catalunya, punt de referència
Segons l’informe “El sector dels esports electrònics a Catalunya 2022”, elaborat per la Direcció General d’Innovació i Cultura Digital del Departament de Cultura, el seu èxit es basa en un ecosistema cada vegada més sòlid, que inclou equips dels principals clubs de futbol, competicions de referència com la Lliga de Videojocs Professional (LVP), publishers o editors que tenen oficines físiques a Catalunya com Ubisoft, Riot Games o Activision Blizzard, i alguns dels centres de gaming més grans d’Europa, com el Barcelona International Gaming Center (BIG C). A més, el nostre país és un dels punts de referència dels esports electrònics a escala estatal i internacional, tenint en compte el nombre d’actors del sector que hi tenen un paper rellevant.
De fet, un dels tornejos més importants en l’àmbit estatal d’esports electrònics, la Lliga Professional de Videojocs, coneguda popularment com LVP i propietat del grup Mediapro, té la seu a Barcelona; un dels clubs que competeix en l’àmbit internacional i que vol posicionar-se com una referència mundial és el que van crear l’exfutbolista del FC Barcelona Gerard Piqué i l’streamer Ibai Llanos, anomenat KOI; i una de les dinàmiques amb més arrelament al territori són les competicions LlOP, impulsades i retransmeses en català per Gamesports Electronics, i passen a formar part del Circuit Tormenta de League of Legends (LoL).
Sense anar més lluny, aquest passat mes d’octubre hem pogut gaudir a casa nostra del GLOBAL ESPORTAINMENT SUMMIT – GES 23, un congrés professional de l’ecosistema, cultura i de l’entreteniment dels e-Sports on al llarg de dues jornades on van intervenir 55 ponents de referència. I fa només uns dies ha tingut lloc la segona edició de l’UBEAT LIVE Barcelona, que ha albergat les principals finals competitives d’e-Sports i concerts de música urbana, a més de grans zones d’activitats i experiències gaming.
Així doncs, els últims anys s’ha creat a Catalunya un ecosistema en evolució que compta amb múltiples actors rellevants del món dels esports electrònics. Hi ha empreses amb seu a Catalunya, nascudes al territori, també hi trobem companyies internacionals que han decidit establir la seva aquí i d’altres que hi tenen un impacte directe amb les seves accions, a més del talent humà que s’ha generat. Això situa Catalunya en una posició capdavantera en tot l’Estat, com també demostra l’Informe del consumidor d’esports electrònics a Espanya 2022, en el qual es reflecteix que el 18,5 % dels fans dels esports electrònics es troben a Catalunya, el lloc amb un seguiment més ampli en tot l’Estat.
A continuació, repassem els principals jugadors professionals catalans durant el 2022:

OSCAR CAÑELLAS @M1XWELL
És un dels jugadors més exitosos del món i un dels que acumula més base de fans. Després d’haver competit diversos anys als Estats Units, l’any 2020 va retirar-se del videojoc CS:GO per començar a capitanejar l’equip de VALORANT de G2 Esports. A finals del 2022, va fitxar pel Team Heretics, un dels tres equips espanyols que juga la Valorant Champions Tour.
i també:
XAVIER FLUXÀ @XIXAUXAS
SERGI MADRIGAL @LVSYAN
SERGI RUIZ @SIMPY
DANIEL VIGARA @BYDANI9
ABEL CAMPOS @JAVATOABELITO

ISMAEL MARTÍNEZ @MINIDUKE
Ha estat jugador de League of Legends. L’any 2022 va formar part de la plantilla de CASE Esports. Malgrat ser un dels més veterans de l’escena competitiva, amb multitud d’ofertes, va decidir baixar a Segona Divisió per liderar el nou equip de League of Legends.

VÍCTOR LIROLA @FLAKKED
És un jugador d’esports de League of Legends del Team Heretics, pel qual va fitxar a finals del 2022. Fins aleshores, havia jugat a G2 Esports. És una de les figures més prometedores de l’escena competitiva a escala nacional i internacional, ha estat campió d’Europa l’any 2022 i va competir al Mid-Seasonal Invitational (MSI) també durant el 2022.
Un impacte econòmic creixent
La indústria dels e-Sports genera ingressos considerables mitjançant patrocinis, publicitat, drets de transmissió i entrades per a esdeveniments en directe. Això ha creat oportunitats econòmiques per als jugadors professionals, els organitzadors d’esdeveniments i les marques. Els patrocinis són la font d’ingressos més gran, seguits pels drets de transmissió, de la publicitat i de la venda d’entrades i marxandatge per a esdeveniments en viu. Aquesta última via és la més important per a la imatge dels clubs.
D’altra banda, les retransmissions en directe de les competicions d’eSports, sovint a través de plataformes com Twitch, han esdevingut increïblement populars. Els “streamers” (persones que transmeten les seves sessions de joc) han obtingut una gran base de seguidors i poden guanyar diners mitjançant anuncis i donacions dels espectadors.

Les grans xifres dels esports electrònics:
- Segons un estudi d’ACCIÓ, l’Agència per la Competitivitat de l’Empresa de la Generalitat, Catalunya és la primera regió de la Unió Europea en captació d’inversió estrangera del sector dels videojocs. En els últims cinc anys ha captat 20 nous projectes, els quals suposen una inversió de gairebé 120 milions d’euros i 900 llocs de treball.
- Els esports electrònics van generar més de 34 milions d’euros en ingressos a Espanya el 2022
- A Espanya existeixen 265 jugadors professionals, el sector ja mou més de 3 milions d’espectadors i la franja més gran de seguidors són adults entre els 21 i 35 anys
- Segons dades de la consultora Newzoo, el sector mou anualment 196.000 milions de dòlars i, a tot el món, hi ha prop de 3.200 milions de jugadors.
- S’espera que l’economia dels e-Sports arribi als 1617.7 milions de dòlars el 2024 i l’audiència global dels e-Sports se situi al voltant dels 577 milions de persones l’any vinent.
El Comitè Olímpic Internacional (COI) és conscient de l’esplendor dels esports electrònics, que han format part aquest mes de setembre del programa oficial dels Jocs Asiàtics de Hangzhou (Xina). L’organisme olímpic, però, encara sembla lluny d’acceptar incloure’ls com a disciplina oficial en pròximes edicions dels Jocs Olímpics. I a casa nostra, l’últim signe d’aquest aposta pel futur dels e-Sports la trobem en l’ampliació el passat mes de juny del que ja és el centre d’esports electrònics més gran del sud d’Europa, el BIG C. Es tracta d’un centre d’alt rendiment en l’àmbit de l’entreteniment digital ubicat al districte tecnològic 22@, que compta amb àrees per a la competició, la formació i l’aprenentatge i altres equipaments esportius per a l’entrenament i el descans dels professionals del sector. L’espai es dirigeix a jugadors, però també a àrbitres, fisioterapeutes i entrenadors.
Segons les dades de l’any 2023, aquestes són les competicions de jocs electrònics més populars
League of Legends
World Championship
Considerat com el més important del món dels esports, està organitzat per la companyia Riot Games.
Dota 2
International
Considerat el segon més important del món dels esports, està organitzat per la companyia Valve.
Counter-Strike: Global Offensive Major Championship
El més important del món dels esports de tir en primera persona, i està organitzat per la companyia Valve.
Fortnite
World
El més important del món dels esports de Battle Royale, i està organitzat per la companyia Epic Games.
StarCraft II World Championship Series
El més important del món dels esports de StarCraft II, i està organitzat per la companyia Blizzard Entertainment.
Super Smash Bros. Ultimate World Championship
Torneig del joc Super Smash Bros. Ultimate, l’esdeveniment es troba en un impàs des de l’any passat arran de disputes legals amb Nintendo.
Competició bessona de la Copa Mundial de Futbol però per als i les millors jugadores del FIFA (avui EA FC) del món.
Sota el paraigua de l’NBA, competició de referència (691 milió de visualitzacions dels seus vídeos) per als i les gamers apassionats del millor simulador de bàsquet.
Lliga professional del famós joc d’Activision amb equips repartits pel continent nordamericà.
El darrer guanyador d’aquesta competició basada en el joc de Blizzard, els Florida Mayhem, se’n va endur el milió de dolars d’aquesta competició
I el futur a casa nostra?
Tots els i les analistes especialitzades en eSports parlen de que tot aquest món es troba en un moment de reagrupament després d’haver esclatat la bombolla exponencial on havia estat instal·lada els darrers anys. La reflexió, l’adaptació o nous dimensionaments de projectes, equips i competicions i les possibilitats obertes de fer treball des de la base, per exemple amb activitats extraescolars, són l’eventual i actual full de ruta dominant al sector.
Els e-Sports comptaran, per primera vegada, d’una taula de treball i coordinació pròpia en el marc de la Taula del Videojoc de Catalunya que, sota la coordinació del Departament de Cultura, busca els consensos per identificar actuacions que cerquen l’enfortiment de l’ecosistema català del videojocs. S’inicia, doncs, una etapa de coneixement dels grans projectes dels esports electrònics a Catalunya per mirar de bastir una estratègia de desenvolupament comuna.