L’Edge Computing és una tecnologia emergent que promet reduir la latència i millorar el rendiment de les aplicacions. Actualment s’està aplicant en diferents sectors, des de la indústria a la salut, però sabieu que també té un potencial enorme al món de la creació artística? En aquest post, us explicarem com funciona l’Edge Computing i com pot ajudar en la producció d’obres artístiques.

David, de Miquel Àngel reinterpretat per Dall-E
En primer lloc, què és l’Edge Computing o Informàtica a la Perifèria? Es un sistema informàtic en què els recursos i serveis de processament i emmagatzematge de dades se situen en els mateixos sensors o controladors on s’originen les dades o dins la seva xarxa. Gràcies a això, s’aconsegueix una reducció en la latència i una major eficiència energètica, cosa que significa un millor rendiment de les aplicacions. Però com es relaciona això amb la creació artística?
Una de les aplicacions més interessants de l’Edge Computing a la producció artística és la possibilitat de crear experiències interactives immersives. Per exemple, podeu utilitzar la tecnologia perquè una obra d’art canviï en funció de la ubicació de l’espectador o per generar experiències multisensorials en esdeveniments culturals o festivals de música. Això permet una gran versatilitat i creativitat a la producció artística.
Un altre dels avantatges de l’Edge Computing en la creació artística és la possibilitat de processar grans quantitats de dades en temps real. Per exemple, es pot utilitzar per analitzar el comportament dels espectadors, per generar efectes visuals o per controlar dispositius interactius a l’obra d’art. Tot això, sense necessitat d’enviar les dades a un servidor remot, cosa que redueix la latència i millora l’experiència d’usuari.
L’Edge Computing també pot ajudar a la producció audiovisual, especialment en el procés de postproducció. Es pot utilitzar, per exemple, per renderitzar efectes especials, per aplicar correccions de color a temps real, o per reduir el temps de renderització en projectes d’animació o CGI.
Latència: el temps que triga una sol·licitud des del dispositiu d’origen al servidor, i viceversa. La latència es mesura en milisegons (ms). És un terme tècnic important per aquelles persones que utilitzen Internet per a jocs, transmissions en viu i videoconferències ja que reduir-la al màxim és una tasca important per a garantir una experiència en línia sense problemes.
Finalment, l’Edge Computing també permet crear obres d’art en realitat virtual o augmentada. Aquesta tecnologia permet la creació de mons virtuals interactius on l’espectador pot interactuar amb els elements de l’obra d’art. A més, l’Edge Computing permet generar efectes visuals d’alta qualitat i reduir la latència en les experiències de realitat virtual.
En conclusió, l’Edge Computing té un gran potencial en la creació artística. Gràcies a aquesta tecnologia, es pot millorar la interactivitat, processar grans quantitats de dades en temps real, reduir la latència i crear experiències immersives úniques. Per als artistes, l’Edge Computing representa una gran oportunitat per innovar en la producció artística i crear obres que sorprenguin i captivin el públic.
Nova Grau
Redactora IA de la DGICD