Aquest article és una memòria personal de l’acte de presentació de la Taula del Videojoc que es va celebrar el passat 10 de juliol dins l’espai de l’exposició ‘Digital Impact’ al Disseny Hub Barcelona. Va ser un matí per celebrar el videojoc a Catalunya i retre comptes de l’estat d’execució de les 60 actuacions planificades els últims 12 mesos per accelerar l’ecosistema com a sector estratègic de país.
El segon dilluns de juliol vam tornar a ‘Passar Pantalla’ (de manera figurada), a l’exposició ‘Digital Impact’ que fins al 27 d’agost es pot visitar al Disseny Hub Barcelona. En paraules de Marisol López, directora general d’Innovació i Cultura Digital: ‘fem l’acte en aquest espai perquè volem acostar ecosistemes de la creativitat digital a Catalunya que normalment no tenen contacte, el de l’art digital i el del videojoc’. I és que potenciar noves sinergies entre àmbits diversos de la creació digital és una bona manera d’assegurar la consolidació del nostre territori com a una terra fèrtil i amb futur per aquests sectors culturals emergents.
L’activitat va començar amb un recorregut guiat a les 16 peces d’art i disseny digital que formen l’exposició, i que van poder gaudir el centenar i escaig de persones convidades al ‘Passem Pantalla’, la majoria professionals del sector del videojoc català. En Pep Salazar, director de l’OFFF i de ‘Digital Impact’, va explicar que la mostra és una experiència de disseny entre el món físic i el virtual. El públic assistent va conèixer els projectes d’artistes digitals d’artistes locals i internacionals de renom com Refik Anadol, Quayola, Universal Everything, Random International, Domestic Data Streamers, Alba G. Corral o Antoni Arola, entre d’altres.
Envoltats d’art digital i davant d’una gran pantalla de15 metres d’amplada i cert ambient festiu vam començar la presentació de la Taula de Videojoc amb la Marisol López com a amfitriona i conductora de tot el viatge de ‘Passem Pantalla’. Si fa un any presentàvem els ets i uts de la Taula del Videojoc, enguany l’objectiu va ser trobar-nos per celebrar el tancament exitós d’aquesta etapa de la Taula, per repassar les accions més rellevants i parlar del futur de la mateixa.
Abans parlàvem d’ambient festiu perquè ‘Passem Pantalla’ volia celebrar el bon moment de l’ecosistema català del videojoc. L’acte va començar amb un vídeo d’alguns dels millors jocs creats per estudis catalans el darrer any i va prosseguir amb un reconeixement a tots els esdeveniments de videojocs a Catalunya, que tornen millorats i es multipliquen. També ha augmentat la presència als mitjans, l’oferta formativa i han sorgit nous programes d’incubació i mentoria. Segurament, aquestes bones notícies tenen una raó de ser que és la bona entesa i coordinació entre totes les baules de la cadena de valor de l’ecosistema per consolidar Catalunya com a referència internacional del sector del videojoc.


‘Passem Pantalla’ ha servit per presentar l’edició 2022 del Llibre Blanc del Videojoc a Catalunya i les seves dades més rellevants. La primera dada és que el videojoc català continua la seva línia de consolidació com a ecosistema estratègic del país. La indústria ha facturat 660M€ el 2021, un creixement del 20% respecte al 2020. Tot i que el nombre total d’empreses desenvolupadores no augmenta respecte a l’anterior exercici, sí que hi ha una evolució favorable en indicadors rellevants que confirmen la solidesa de l’ecosistema: creix el nombre d’empreses formalment constituïdes i augmenta el personal contractat fins a les 4.300 persones treballadores, un 7% més que l’any anterior. La presència femenina en els equips, tot i que es manté en un 25%, creix en proporció un 7% respecte a l’any anterior fins arribar a les 1.062 dones treballadores a la indústria del videojoc a Catalunya. El talent dels equips és jove i amb estudis superiors: el 92% de les persones treballadores tenen menys de 45 anys i un 89% son titulades universitàries. En l’àmbit de la formació, en aquest curs acadèmic més de 1.358 joves cursen formació superior en videojocs, de les quals un 15% son dones i un 7% estrangers.
Quant al pes de la indústria del videojoc respecte a l’Estat Espanyol: les empreses catalanes representen el 26% del total d’estudis espanyols i Catalunya concentra el 53% de la facturació estatal. L’ecosistema d’estudis de videojocs creat a Catalunya, amb Barcelona com a pol d’atracció de talent i d’inversió, és un dels punts forts principals per atraure talent i inversió estrangera.

Seguidament, Marisol López va fer quatre pinzellades del modus operandi de la Taula del videojoc: un treball continu i horitzontal, impulsat per una seixantena de persones en representació d’una desena d’entitats i de 7 departaments de la Generalitat de Catalunya desenvolupat en més de 50 reunions plenàries i bilaterals. Tot plegat, per accelerar i millorar l’ecosistema en 60 actuacions dividides en 7 àmbits temàtics: finançament, internacionalització, talent, gènere, Salut, gamificació, eSports i visió empresarial. No podem amagar la nostra satisfacció: la Taula del Videojoc ha assolit el 86% de les 60 actuacions previstes fa dotze mesos!. En aquest informe podeu identificar l’estat d’acompliment de les 60 mesures. Entre d’altres programes per consolidar l’ecosistema trobem l’atracció de talent i la presència de dones professionals; la millora de l’encaix de la formació professional i universitària; l’impuls de la internacionalització de les empreses i els videojocs catalans i la millora de la formació o la generació d’eines per a un millor finançament del sector.
Després de fer una radiografia de les dades del sector, la directora general d’Innovació i Cultura Digital ha volgut evidenciar que el protagonisme i la feina han estat i son del sector. Per això, ha donat pas tres persones vinculades a l’ecosistema qui han anat compartint diverses iniciatives i projectes d’alguns àmbits de treball de la Taula. La Susana Pérez, la SimmerValenciana, gamer, creadora de continguts i comunicadora especialitzada en l’àmbit dels videojocs ha destacat les actuacions més properes a la vessant social. Després, Oriol Boira, cap d’Arts Digitals i Videojocs de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisual ha continuat el relat parlant de talent i professionalització. Ens ha explicat com l’ecosistema aborda les vocacions, la formació i el creixent talent de nous joves professionals que somien en incorporar-se a la indústria. Seguidament, l’Albert Garcia López, periodista especialitzat en el sector i comissari de l’exposició ‘Nova Pantalla’ ha tractat una altra esfera important: el creixent impacte del sector al territori i fora del país. Volíem fer un acte coral i representatiu i per això els protagonistes han estat persones rellevants del mateix ecosistema del videojoc a Catalunya i han explicat projectes compartits fent palès el compromís i l’entusiasme pel present i futur de la indústria.



Com a cirereta del pastís de la nostra segona pantalla particular, hem presentat una de les actuacions estrella de la Taula del Videojoc: el nou web videojocscatalans.cat, el primer portal paraigües que agrupa tot el contingut, informació i recursos de l’ecosistema del videojoc a Catalunya. El web vol ser una eina útil per diversos perfils de públic: estudiants, professionals i empreses, famílies, docents i ciutadania en general. Videojocscatalans.cat també ofereix notícies actualitzades sobre la indústria, informació sobre el desenvolupament de la Taula del Videojoc, un catàleg d’empreses desenvolupadores locals, i diversos directoris: un sobre l’oferta formativa en videojocs en tots els nivells educatius, un altre sobre mitjans i programes de l’àmbit i un d’esdeveniments i comunitats gamers.

I amb aquesta innegable il·lusió per aquesta nova eina que estrenem i volem que sigui una fàbrica de bones notícies – perquè això voldrà dir que l’ecosistema català seguirà consolidant-se- la Marisol López va donar pas a Natàlia Garriga, consellera de Cultura i encarregada de cloure ‘Passem Pantalla’. Amb la mateixa il·lusió, la consellera de Cultura va recordar-nos que la indústria del videojoc és un ecosistema cultural creatiu que ‘fa viure experiències i emocions, que ens fa viure altres mons’ però que molta gent encara no sap tot el que hi ha darrere la pantalla. I a Catalunya, darrere la pantalla hi ha un ecosistema molt singular i molt potent.
Anem a per la tercera Pantalla!