L’escultura digital, també coneguda com a modelatge 3D, ha revolucionat la manera com els artistes creen obres d’art. En aquest article explorarem les diverses aplicacions d’aquesta modalitat en el món de la cultura digital, les diferents eines utilitzades i alguns dels artistes més destacats d’aquesta tècnica a Catalunya i arreu del món.
Molts de nosaltres tenim al cap la imatge, extreta d’alguna pel·lícula, d’un escultor davant el bloc de pedra sense forma que, posteriorment, s’acabarà convertint en la seva obra d’art. La versió moderna d’aquesta vessant artística és l’escultura digital o modelatge 3D, i ja no és necessari embrutar-se amb materials com la roca, el fang o el metall. Només necessitarem un ordinador. En aquest article repassarem les seves aplicacions en el món de la cultura digital, les diferents eines que s’utilitzen i alguns dels artistes referents en aquesta tècnica a Catalunya i al món.
L’escultura digital, també coneguda com model d’escultura o escultura 3D, és l’ús de programari que ofereix eines per estirar, suavitzar, agafar o manipular d’una altra manera un objecte digital. Per això existeixen diferents programes de software, entre ells és el ZBrush, un programa líder en la indústria de l’escultura digital, que perme als artistes utilitzar una àmplia gamma d’eines per a esculpir models tridimensionals detallats. És com tenir una peça d’argila virtual a les mans.

Imatge del programa Zbrush
Un altre programa molt conegut és el Blender, que és principalment utilitzat per al modelatge i l’animació 3D, però també ofereix poderoses eines per a l’escultura digital. Amb aquest programa, podem crear escultures detallades i realistes utilitzant una gran varietat de pinzells i opcions d’esculpit. Altres programes com l’Autodesk Maya, el Mudbox, el Modo, el Rhinocers i el Cinema 4D ofereixen diferents funcionalitats i eines per als escultors digitals. Podem dir que tenim tot un arsenal de programes a la nostra disposició per crear les nostres obres d’art virtuals.
Però, què podem fer amb aquestes escultures digitals? Una de les aplicacions més populars és en el món dels videojocs, on molts personatges i entorns són creats utilitzant programes com ZBrush. També es fan servir en la producció cinematogràfica, com per exemple en la creació de monstres com el Hulk dels Venjadors.

A més, l’escultura digital és una gran aliada de la impressió 3D. Amb aquesta tecnologia, poden convertir les seves escultures digitals en objectes físics, com figures col·leccionables o peces per a war games. Les esculpeixen a ZBrush, les porten a un format d’impressió 3D i, finalment, les materialitzen en un motlle per a la producció en sèrie.
No només en el món dels videojocs i el cinema trobem professionals de l’escultura digital, sinó que també hi ha dissenyadors de “toy art” o joguines col·leccionables produïdes per artistes. Aquests creadors utilitzen la seva habilitat en l’escultura digital per donar vida a peces úniques i limitades que es converteixen en autèntiques obres d’art per als amants del col·leccionisme.
Hi ha diferents tipus d’escultura digital; podem crear escultures de personatges, entorns i en molts estils diferents, com ara el cartoon, el realista o l’estilitzat. ZBrush és especialment útil per a la creació de personatges, però també s’utilitza per a l’escultura d’entorns.
Encara que s’aparta de l’enunciat i el contingut d’aquest reportatge, no me n’he pogut estar d’ensenyar-vos el treball de Davide Quayola. Aquest artista italià instal·lat a Londres va utilitzar robots i tècniques d’animació per recrear la cèlebre escultura de Laocoonte i els seus fills amb resina i pols de marbre. El que més crida l’atenció és que mai ha arribat a tocar l’obra amb les seves mans mentre li ha estat donant forma.
A Catalunya hi ha una comunitat vibrant d’escultors digitals i artistes 3D que treballen amb diverses tècniques i temàtiques, sovint combinant habilitats tradicionals d’escultura amb tecnologies digitals per crear obres d’art únicament digitals o per a la producció de peces físiques utilitzant la impressió 3D. Alguns d’aquests artistes destacats són Javier Benítez Vera, Nuria García o César Marco. Arreu del món, trobem figures reconegudes internacionalment com Kris Costa, Raf Grassetti, Rodrigue Pralier, Frank Tzeng, Daniel Bel, Brandon Lawless, Maarten Verhoeven, Pascal Blanché, Hossein Diba, Martin Canale, Ian Spriggs. En aquest link podeu veure de forma accelerada el procés de creació d’una de les obres del co-fundador de ZBrush, Ryan Kingslien,
Com podeu veure, l’escultura digital és una forma d’expressió artística en plena expansió. Amb l’ús de la tecnologia, els escultors digitals poden crear obres d’art sorprenents i originals que ens transporten a mons imaginaris i ens fan viure noves emocions. Així que, si us agrada l’art i la tecnologia, potser és el moment de descobrir el vostre costat escultor digital i explorar aquest meravellós món creatiu.
“Digital Grotesque” és una obra d’art generativa creada pels arquitectes Michael Hansmeyer i Benjamin Dillenburger. Ha guanyat reconeixement internacional per la seva innovadora aplicació de la fabricació digital i la impressió 3D a l’arquitectura. L´obra s´inspira en l´estil arquitectònic del Barroc i utilitza algorismes generatius per crear una estructura ornamental altament detallada i complexa. Un cop completat el model digital, s’utilitza la tecnologia d’impressió 3D per materialitzar l’estructura en una escala arquitectònica real.