La competició de reptes organitzada per la Generalitat de Catalunya obre la convocatòria per a la recepció de noves propostes de solucions vinculades a la tecnologia, la ciència i la sostenibilitat.
Unir innovació i societat. Aquest és l’objectiu de l’iFest, un programa d’emprenedoria que acompanya el jovent per promoure el talent i la creació de solucions vinculades a la ciència, la tecnologia, la disrupció i als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). La proposta, que celebra enguany la cinquena edició, té la missió d’acostar tècniques en plena fase de creixement com la intel·ligència artificial (IA), la Internet de les Coses (IOT), la robòtica, les realitats virtual i augmentada, la biotecnologia o el blockchain a les noies i els nois perquè prenguin partit en la construcció del seu futur.
Sota el paper de players, alguns dels joves ja han pogut començar a desenvolupar les seves solucions als reptes de l’iFest mitjançant el bootcamp – From Challenge to Solucions i tallers de la mà d’empreses i experts, amb continguts també disponibles per als inscrits. Fins al moment, s’han registrat més de 130 equips d’arreu de Catalunya que han obtingut formació en prototipatge, innovació i emprenedoria amb la metodologia de design thinking per obtenir iniciatives viables. Al seu costat hi ha els docents, amb el rol de shakers, per donar suport a les idees, fomentar la creativitat i mantenir la motivació dels creadors de les solucions als grans reptes de la humanitat.

Un món en digital i sostenible
El metavers i els mons digitals són un dels elements dels quals s’espera una revolució més gran. No es tracta només d’oci, sinó també d’esfera laboral, de socialització… i de creació i consum cultural. Podem imaginar un entorn on els artistes comparteixin idees entre ells i els fans interactuïn amb els seus ídols? Un dels reptes proposats a l’iFest 2023 de la mà del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya és el disseny i desenvolupament d’un espai virtual que faciliti la cocreació entre actors de qualsevol disciplina artística i l’intercanvi d’idees per impulsar un nou art digital més ric.
El repte respon a la necessitat de crear un entorn per a l’explosió dels nous corrents artístics sense que la introducció de la tecnologia suposi un problema d’accés. Els prototips presentats hauran d’adaptar les plataformes a les concepcions actuals d’expressió artística i del metavers per consolidar la cultura com un producte inherent als nous formats de consum digital.
Però el nou concepte de cultura també ha d’anar de la mà d’eficiència i sostenibilitat. Ho posa sobre la taula el festival Sónar amb la cerca d’un nou concepte per al SonarVillage on, des del moment en que posen el peu al festival, els assistents entrin en un entorn on tot se sostingui mitjançant energia 100% verda. La proposta situa com a repte la creació d’un sistema que es nodreixi d’energia elèctrica renovable per posar en funcionament la il·luminació, el so, les pantalles i tots els instruments d’una de les cites estrelles per als amants de la música. El festival també es fixa com a ambició que el sistema energètic permeti invertir els possibles excedents en altres zones del recinte o aprofitar l’energia que desprèn el públic en la visita i el gaudi dels concerts.


Un nou concepte del món
Entre els 11 reptes proposats per organitzacions i empreses, a més de l’entorn cultural, es poden trobar iniciatives que busquen solucions per millorar el sistema sanitari, amb eines que humanitzin les estades hospitalàries o que facin prevenció en les malalties mentals dels joves; l’educatiu, per atraure les noves generacions cap al consum de continguts científics; o alimentari, amb l’objectiu de frenar el malbaratament alimentari. Finalment, està disponible la participació en un repte de lliure elecció per als equips de la categoria Sènior.

Com impulsem l’ús de l’aigua regenerada?

Com podem augmentar i fer atractiva la producció i el consum de continguts científics entre els i les joves?

Com reduïm els trastorns de conducta alimentària a través de la tecnologia?

Com podem promoure el benestar emocional per prevenir els problemes de salut mental infanto-juvenils?

Com podem crear un escenari de música 100% verd?

Com millorarem la humanització i l’experiència de les estades hospitalàries de llarga durada del col·lectiu adolescent ingressat al nostre hospital?

Com podem prevenir les pèrdues i el malbaratament alimentari?

Com fomentem la cocreació i l’intercanvi artístic al metavers?

Com mantenir i crear valor en la relació entre l’exalumnat i el centre educatiu?



Repte lliure (només categoria Sènior)
Inscripció oberta
Les inscripcions per presentar-se a la competició estan obertes fins al 28 d’abril. Aquesta es divideix en dues categories la categoria Júnior, per a participants d’entre 15 i 17 anys, i la Sènior, de 18 a 30 anys. Les solucions més innovadores i prometedores s’hauran de defensar a la final del 13 de juny de la Challenge Competition, que tindrà format de demo day.
Els equips guanyadors podran participar en un programa de preacceleració per millorar el prototip i provar-lo al mercat, així com conèixer altres ecosistemes d’innovació a través d’una experiència en una ciutat estrangera. En el cas de la categoria Sènior, es farà contacte amb possibles inversors.
L’iFest és una iniciativa de la Generalitat de Catalunya amb el lideratge dels departaments d’Educació, Cultura, Recerca i Universitats, Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i Empresa i Treball.
