De l’ISE al futur de les Tres Xemeneies. Una reflexió sobre les oportunitats que genera el futur centre audiovisual digital del Besòs. El centre girarà a l’entorn de la recerca, la innovació i la producció, i treballarà amb l’ecosistema al voltant de la innovació tecnològica i la formació avançada en audiovisual, cultura digital i videojocs.
Entre el 31 de gener i el 3 de febrer d’enguany s’ha celebrat a Barcelona una nova edició d’Integrated Systems Europe (ISE), la fira líder en el sector de l’audiovisual, la tecnologia i els sistemes integrats. Altres esdeveniments tan diferents com Mobile World Congress, Sónar, Cine Europe o el Festival de cinema de Sitges han trobat a Catalunya un espai d’adaptació, creixement i infinites sinèrgies.
Què tenen en comú aquests esdeveniments, a més de celebrar-se al nostre país? Tots pertanyen, des d’aproximacions diferents, al mateix àmbit dels sectors audiovisual i digital. De fet, a la fira ISE em vaig adonar que quan jo deia una frase com “the audiovisual and digital sectors are …”, els meus partners internacionals responien “the audiovisual and digital sector is”. I és que al 2023, ja no es pot parlar de sectors propers o paral·lels sinó d’una confluència d’activitats en els quals la creativitat, la innovació i la tecnologia són un factor clau.
Aquest esdeveniments no són bolets estranys ni arrelen al nostre territori com un decorat agradable per desenvolupar-s’hi. Catalunya compta amb un potent ecosistema en tots els estadis de la cadena de valor del sector, amb apostes punteres i competitives a nivell europeu en la formació, innovació, recerca, creació, producció i difusió en l’àmbit audiovisual i digital.



© Fotografies: Arnau Pascual
Segons dades de l’European Investment Fund, el sector audiovisual i digital genera un 2,5 % del total del valor afegit generat a la Unió Europea. A més d’aquesta situació privilegiada en el context general de l’economia europea, l’esmentat sector es constitueix com a tractor fonamental del macro-sector de les indústries culturals i creatives representant-ne un 48 % del seu valor afegit total.
En el dibuix d’aquest ecosistema català del sector audiovisual i digital cal posar en valor el paper de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, una realitat urbana que es situa, de forma variable en funció dels rànquings, entre les més importants d’Europa tant en termes demogràfics com de pes específic del PIB. A més, la seva situació geogràfica li atorga una capitalitat indiscutible en l’àmbit de la mediterrània i el sud d’Europa.
Arribats a aquest punt, es pot descriure Catalunya com un país preparat per assumir reptes d’alçada. Té la tradició, el teixit, l’energia, la creativitat i el talent per assumir la condició de motor del sector de l’audiovisual i el digital i, conseqüentment, de les indústries culturals i creatives. I, com diu el vell proverbi llatí, la sort apareix quan la preparació es troba amb l’oportunitat. I aquesta és a l’abast de les nostres mans.

A la frontera de Barcelona, situades a la façana marítima entre els termes municipals de Sant Adrià del Besós i Badalona, s’erigeixen les Tres Xemeneies i el seus terrenys adjacents. Es tracta d’una antiga central tèrmica que va cessar la seva activitat el 2011. Durant aquest període, diverses propostes han sorgit per la reutilització de l’espai i el desenvolupament de l’àrea però cap d’elles ha arribat a fase de projecte.
Des del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i d’acord amb les administracions, els agents i les empreses més importants del sector audiovisual i digital del nostre país, al tombant de la segona dècada del nostre segle es projecta que les Tres Xemeneies poden ser un espai ideal perquè s’implanti un hub i exerceixi de força tractora de les indústries culturals i creatives.
El 21 de setembre de 2021, es va aprovar el Pla de Govern de la Generalitat de Catalunya corresponent a la XIV legislatura, que preveu l’encàrrec al Departament de Cultura de crear un hub de l’audiovisual i del videojoc que sigui de referència al sud d’Europa i que aquest sector estratègic dinàmic representi un creixement econòmic de qualitat, així com una garantia per a la preservació de la diversitat cultural europea des de la identitat pròpia de Catalunya en un mercat globalitzat.
Per portar endavant l’esmentat encàrrec, en data 27 de setembre de 2022 el Govern va acordar la creació del Programa temporal per a la implantació del Projecte Catalunya Media City, adscrit al Departament de Cultura. Aquest ha de donar cobertura global a tots els sub-projectes englobats en el futur hub i, per tant, de la planificació corresponent de polítiques, programes i mesures, l’execució i el seguiment del seu desenvolupament, així com l’avaluació posterior. Tot plegat, amb les corresponents col·laboracions interdepartamentals, interadministratives i amb el sector privat.
El Programa Catalunya Media City, que des del passat 9 de gener tinc l’honor de dirigir, treballarà els propers anys en un model de col·laboració de quàdruple hèlix. El sector públic a través de les administracions implicades (Generalitat, ajuntaments del territori, AMB, etc.), el sector privat, les universitats i altres entitats de l’àmbit de la formació i la societat civil a través del seus representants, haurem de construir plegats un hub que aporti al sector audiovisual i digital del nostre país un salt de qualitat a l’alçada del repte que ens hem proposat.
Al mateix nivell d’aquest repte sectorial, hi ha l’objectiu de completar la façana marítima del Barcelonès i donar un ús dinàmic, pròsper, sostenible i respectuós amb el patrimoni arquitectònic i industrial del nostres país a una àrea no suficientment desenvolupada durant massa temps. Esperem que les Tres Xemeneies esdevinguin en un termini no massa llunyà una icona d’innovació, creativitat i cultura.
Marc López
Director del Programa de la Catalunya Media City