L’any del retorn a una certa normalitat postpandèmica hem pogut recuperar les relacions socials (ja tocava!), però sobretot hem potenciat les nostres habilitats tecnològiques i les relacions a distància que ja havíem iniciat abans de l’arribada de la Covid. Tant que ara ens costa d’imaginar la nostra vida si algun dia alguna altra convulsió mundial fes que les pantalles i la tecnologia ja no hi fossin.  

La intel·ligència artificial està en boca de tothom i les aplicacions en aquest àmbit estan vivint un ‘boom’ que se’ns escapa de les mans.  Dit això, ja ens ho va anunciar Pantone ara fa un any amb el seu PANTONE Very Peri: el 2022 havia de ser l’any de l’enginy, la creativitat i de la valentia a l’hora de crear. Ara que ja l’hem deixat enrere, hi estem d’acord? Fem una ullada a l’any que ja ha acabat.

L’any de TikTok

La plataforma ha consolidat el seu estatus entre els joves i ha cridat els no tan joves perquè també hi participin. Els artistes, conscients del poder brutal de la xarxa, l’han aprofitat per fer llançaments i presentacions sotmesos a les condicions de la plataforma. Així doncs, Rosalía va presentar el multipremiat Motomami a través d’una actuació única retransmesa en exclusiva a través de TikTok Live i, vist l’èxit d’audiència, diverses xarxes han començat a copiar-ne el format: vídeos verticals i de curta durada. Ara que ens havíem acostumat a fer els vídeos en format horitzontal… tornarem a la verticalitat? En qualsevol cas, la filosofia Tiktok consistent a ‘potenciar la creativitat i fer gaudir a la gent’ és el que assoleix millors resultats.  Fins i tot el Ministeri d’Igualtat hi ha posat en marxa un Punt Violeta! I si amb això no en teníem prou la plataforma es cura en salut i ha iniciat accions per combatre la desinformació, ha estrenat iniciatives per fer visibles les funcionalitats de seguretat i privacitat  (#SaferTogether) i ha tret pit reforçant el compromís educatiu. 

Sembla que aquesta xarxa vulgui passar davant dels rànquings tradicionals que ens marquen el ritme musical de l’època. Tant és així que ha publicat una llista pròpia de cançons més escoltades durant l’any entre la seva comunitat. Poques sorpreses ens  depara però la música a Tiktok (Quevedo, Bizarrap, Rosalía, JC Reyes, Bad Bunny…)  

Google ‘el cercador’

Si teniu interès en saber quines han estat les cerques més comunes al cercador més habitual més enllà de les típiques (personatges, pel·lícules, cançons, etc.), Google us informarà de xous televisius, receptes de cuina, plantes d’interior i paisatges culturals top, entre altres dades curioses. El cercador resumeix l’any 2022 amb una reflexió-interrogant: sembla que la tendència a l’hora de buscar informació apunta cap a una qüestió que mai fins ara ens havíem preguntat amb la intensitat com ho hem fet durant l’any 22: podem canviar. Dit això, no sabem si és una visió objectiva de Google de les cerques que hi hem fet la humanitat, o bé és ell mateix qui s’ho pregunta…. Augurem canvis. Així doncs, com cada any la plataforma ens ofereix el tradicional resum anual. 

La democratització de la intel·ligència artificial

En relació a Google, hi ha qui afirma que ha li han aparegut seriosos i potents competidors en les aplicacions d’intel·ligència artificial (IA) que s’han expandit últimament. A dia d’avui, les IA s’entrenen per mantenir converses i que cada cop sigui més difícil saber si estàs parlant amb una persona o bé amb una màquina. Als Estats Units ja s’ha començat a prohibir l’ús del programa ChatGPT en l’àmbit acadèmic i a Austràlia es comença a retornar al paper i bolígraf en exàmens i treballs pel risc de còpia dels alumnes. Les IA són cada cop més potents i capaces de generar respostes completes que ja poden competir amb molts dels cercadors actuals. I no només ens sorprenen en el contingut de les respostes que els plantegem sinó també en l’estil ja que s’entrenen per assolir un llenguatge el més natural possible. Ja són capaces de respondre en un accent andalús, i augurem que ben aviat discernirà entre l’accent oriental, l’occidental i el de Terres de l’Ebre. A mesura que els usuaris entrenem a la màquina, la màquina es perfecciona.  

Més enllà de defensors a ultrança i detractors, podem llegir l’article de Genís Roca sobre el tema i animar-nos a provar alguna de les aplicacions que, a dia d’avui, ja tenim disponibles per explorar.

Twitch, el substitut de Youtube? 

Tot i que Twitch es va crear ja fa anys (la plataforma va néixer l’any 2011) , no va ser fins que la va adquirir Amazon el 2014 que va iniciar el seu ascens imparable. El confinament provocat per la pandèmia li va anar molt bé en termes de creixement. Bàsicament, Twitch és una xarxa d’emissions en directe que en un principi basava els seus continguts en streamings de videojocs. A dia d’avui el contingut que hi trobem és molt variat i s’organitza per categories.  

Els comentaristes/streamers s’han convertit en les estrelles del moment i s’han apuntat al carro de Twitch personatges com Luis Enrique, exentrenador de la selecció espanyola de futbol aprofitant el mundial de Qatar, que està ‘relativament’ satisfet de l’experiència.

Twitch s’ha popularitzat tant que les corporacions mediàtiques l’han adoptat com un nou canal de difusió, i l’aprofiten per ampliar hores d’emissió i enganxar la seva audiència. Eufòria de TV3  o el programa d’esports ‘Tots al Blitz’ del canal de Catalunya Ràdio en són bons exemples. 

El món dels gif

Com ja és tradició, Giphy ens ofereix un recull amb el més bo i millor en matèria de gifs i clips durant l’any que hem deixat enrere. En trobem per tots els gustos. Sembla que aquestes imatges en moviment continuen ben vives i aconsegueixen, any rere any, captar el pols emocional del moment. Enguany encapçala el podi dels gifs el ‘Thank you so much’ de la sèrie Euphoria, de la plataforma HBO. Però si ens fixem en el clip número 1, el més popular de l’any, és un homenatge a una icona de l’entreteniment: Bob Esponja, i el seu What Do You Normally Do When I’m Gone?

L’univers musical d’Enderrock

La crítica d’Enderrock, formada per una trentena de periodistes, també ha construït el seu rànquing particular i ha ponderat discos, videoclips i grups i cantants. Com bé sabem, Rosalia ha escalat fins a l’infinit i ha marcat tendència els últims mesos, i això també situa el seu àlbum ‘Motomami’ al capdamunt de la classificació de l’Enderrock, empatada però amb un altre treball no tan conegut per al gran públic, el ‘Jota de morir’ del grup Marala. Les dones han trepitjat fort aquest 2022! Ens n’alegrem i que per molts anys duri. Per darrere hi trobarem alguna sorpresa (Xarim Aresté) i algun altre grup que ha retornat d’un llarg retir espiritual (Antònia Font). 

Si parlem de videoclips catalans el guanyador absolut és Lildami i el seu amor al supermercat amb més d’un milió de visualitzacions.

Ara bé, si no sou fans d’aquest cantant de trap, teniu vídeos alternatius per donar i per vendre en la llista dels 100 videoclips que també elabora Enderrock: hi trobareu als Buhos i la seva pluja tropical, els valencians més populars de l’any amb una re-interpretació del Quixot (Zoo amb el videoclip ‘Panya’), i altres delícies musicals de tot tipus que us sorprendran.

I sabeu quin grup triomfa en aquest recopilatori? Doncs un dels preferits dels infants, El pot petit, hi ha aconseguit col·locar fins a 5 videoclips! Nens i nenes van forts…

Spotify, wrappeds i panorama internacional

Si ens posem en mode internacional, Spotify té llista pròpia i ben popular del que ha sonat més aquest 2022. Trieu i remeneu entre les 50 cançons més escoltades durant l’any passat a la plataforma més popular de música digital. Us avancem el rei de la festa: Harry Styles.  Ara bé, si no us interessa gaire què escolten els altres teniu disponible el vostre propi ‘wrapped’. Tingueu en compte però que necessitareu disposar de l’aplicació d’Spotify per a mòbils.  

I doncs, creieu que el 2022 ha estat tan creatiu i enginyós com ens prometia Pantone? Ara només en faltarà esperar quines novetats ens sorprendran aquest 2023, si la intel·ligència artificial ens alliberarà o ens superarà o si Elon Musk, nou propietari de Twitter, trobarà ‘algú tan ximple que el substitueixi en la direcció de la companyia’. En qualsevol cas esperem que la tecnologia i la innovació ens acompanyin en el dia a dia un any més.  

Núria Amorós

%d bloggers like this: