Com ja és tradició del Blog de Cultura Digital, cada Nadal estem ben atentes a la xarxa per escollir els anuncis nadalencs que més ens emocionen per la seva originalitat, un bon ús integrat de les tecnologies digitals, una narrativa diferent, una direcció d’art captivadora o una selecció perfecta de música. Us hem preparat una gran dosi de tendresa, sucre i esperit nadalenc embolicats enguany en una perfecta simbiosi de solidaritat, conscienciació i denúncia social . Aquí teniu la nostra selecció d’enguany!!!

La campanya nadalenca és un dels moments àlgids de l’any per les agències creatives de tot el món. Després de molts mesos de feina i elevats pressupostos arriben a les pantalles uns anuncis que busquen tocar-nos la fibra sensible tractant temes amb els que ens sentim identificats, com l’amor, la família, la infantesa, la solidaritat, la superació i la col·laboració. Durant els últims anys els anunciants han afegit altres aspectes en els que voldrien centrar el seu discurs. Les diferents crisis a les que hem hagut de fer front, des de la pandèmia, al canvi climàtic, passant per la crisis econòmica, la situació de crisis energètica o la guerra d’Ucraïna, han fet evolucionar i canviar l’imaginari social actual. És per això que moltes marques es distancien dels temes més tradicionals i aposten per tractar reivindicacions de tot tipus, com la preservació del medi ambient, els drets LGTBIQ+, la salut mental, la inclusió o la tolerància. Si l’any passat les campanyes es centraven més en el retrobament familiar, enguany les crisis econòmiques i climàtiques, la pobresa energètica i la guerra han fet que moltes de les campanyes es centrin en fer una aproximació més assossegada i reflexiva a allò que és realment important pel públic, sense deixar de banda la part festiva i entranyable de les festes nadalenques.

Hi ha moltíssims anuncis que podrien formar part d’aquesta selecció i sempre ens sap greu deixar alguns fora. Us hem fet una tria variada: uns són petites meravelles tècniques i de l’animació, altres tenen grans quantitats d’originalitat o enginy, mentre d’altres ens toquen la fibra sensible. Aquí teniu una nova dosi ben llarga de sucre, creativitat i bons desitjos. Com sempre, us avisem: aneu preparant els mocadors!!!!

Aquest any una de les nostres campanyes preferides és Es magia, es Navidad d’El Corte Inglés. Semblava difícil superar la ja tradicional campanya de “Mi Padre es un Elfo” que tenia un dels jingles més encomanadíssims que recordem des dels temps de “Las muñecas de Famosa” i “Vuelve a casa vuelve”. Però l’agència McCann se n’ha sortit amb molt bona nota. I és que en “Renny” és una monada, ens hem enamorat d’aquest ren petitonet amb unes capacitats voladores innates però que encara està en pràctiques i necessita una “L” ben gran. Un anunci que busca fer-nos pensar que la màgia existeix (i que és molt normal que a l’Espanya rural hi hagi petites granges de rens…). Una peça amb una narrativa encantadora que el realitzador Maxi Blanco ens ha acostat amb gran sensibilitat i una estètica molt cuidada. El protagonista “Renny” cobra vida gràcies a l’animació 3D de l’estudi La Posta.

L’anunci dels magatzems londinencs John Lewis és la campanya nadalenca més esperada, un must entre els clàssics de la publicitat d’aquestes dates. Però a causa de la greu crisis econòmica i el brutal increment del cost de vida al Regne Unit per una combinació letal de brèxit,  pandèmia i  crisis energètica, l’agència Adam&EveDDB ha preferit la sobrietat i centrar el seu missatge en la necessitat de que tots fem gestos amables i reflexius amb la gent i la societat que ens envolta. És per això que amb The Beginner ens trobem amb un senyor de mitjana edat obcecat en aprendre a anar en monopatí malgrat fer el ridícul de mala manera. Una narrativa dolça i realista que vol conscienciar sobre les necessitats dels nens en situació de desemparament en col·laboració amb l’ONG Action for Children.

L’entitat financera austríaca Erste Group aposta novament per un curt animat però enguany substitueix el sucre al qual ens te acostumats per un tema molt més amarg i seriós: la crisis energètica. Un misteriós malvat està decidit a esgarrar el Nadal apagant les llums de tot un poble, que no es deixa superar per l’adversitat i afronta el problema de la manca d’energia i aconsegueixen celebrar tots units el Nadal. Believe in Christmas és obra de l’estudi d’animació Able&Baker, i recorda que malgrat la situació actual creada per la guerra a Ucraïna, la manca de gas rus i els preus estratosfèrics dels combustibles no hem de d’oblidar que el Nadal és època de celebració de l’amor i unió.

The Snowgran és l’anunci d’animació de la teleoperadora anglesa O2. Una creació de Blinkink que barreja titelles, animació 3D i escenaris reals per crear una emotiva història d’un ninot de neu molt especial que amb l’ajuda d’una nena i el seu encantador robotet aconsegueix posar-se en contacte amb els seus éssers estimats. Una delicadesa d’animació que combina de manera emotiva l’artesania amb els recursos digitals. 

Ja és tradició que Disney ens porti un anunci animat per Nadal. Amb The Gift aquest any ens torna a mostrar una família que en aquesta ocasió espera l’arribada d’un nou membre, un naixement en aquestes dates tan entranyables. Un curt animat amb el típic segell de màgia i il·lusió de la casa.

Father Christmas and Mother Earth és el conscienciat anunci del servei postal noruec Posten. Una potent narrativa que ens mostra la relació d’amor-odi entre Santa i la seva estimada Mare Terra. El Pare Noel vol portar la felicitat i la joia a tothom a través dels regals, cosa que per la Mare Terra és sinònim d’una greu problemàtica de malbaratament i consum excessiu. Hauríem de fer un pas enrere i reflexionar seriosament sobre les pautes del consum nadalenc. Quedeu avisats: la Mare Terra ja no ens pot donar més oportunitats, ha arribat el moment d’actuar.

Justament Amazon, el rei del consum massiu, ha escollit no enfocar-se en el consumisme i els regals que ens farem els uns als altres durant les properes setmanes, i prefereix centrar-se en gaudir de les coses que importen als nostres éssers estimats i crear moments inoblidables en el procés. Per això ha comptat amb el guardonat director Taika Waititi (Jojo Rabbit o Thor) per acostar-nos amb Joy is made l’esperit inventiu del pare d’una nena il·lusionada amb la seva bola de neu.

Amb La Navidad que estás soñando está en Aldi ens trobem una encantadora història d’una palmera que te un gran desig: convertir-se en arbre de Nadal. Però combatre la predilecció pels avets li impedeix fer realitat el seu somni de formar part de la decoració nadalenca d’una família. La pobre planteta tropical no encaixa amb l’estètica nadalenca però trobarà algú que podrà fer realitat el seu somni.

El simpàtic Kevin The Carrot d’Aldi torna amb les seves aventures amb un divertit  tribut a la icònica película Home Alone. Mentre la família marxa de vacances a París en Kevin es queda sol a casa (després de tenir un petit incident futbolero a l’aeroport)  i ha de fer front a uns intrusos a casa per Nadal.

L’organització contra el maltractament animal PETA ha creat la seva primera campanya nadalenca on proposa unes festes sense gall d’indi o capons a la taula. En Toby s’escapa d’un destí sagnant a l’escorxador i és adoptat per una família. Toby the turkey és un petit curt d’animació que promociona un Nadal vegà.

El megaluxe també te les seves campanyes nadalenques. Una història d’amor entre les dues mascotes de la marca de luxe Louis Vuitton: la flor Vivienne i en Teddy, l’osset de peluix de la firma. Un conte de fades nadalenc que combina imatges reals i d’altres creades en 3D amb la banda sonora del tema Happy together de The Turtles.

Send from the heart this Christmas, del servei postal irlandès An Post, està protagonitzat per un home de llauna inundat de tristesa. Una veïna observa la seva desolació i li envia una targeta postal amb grans poders. Amb la banda sonora del tema The Magic of Christmas de l’artista irlandesa Lyra, ens recorda l’alegria d’enviar i rebre targetes de felicitació i regals cada Nadal. 

A much more generous Christmas d’Orange ens mostra que el Pare Noel te una nova feina a França: és el responsable de reacondicionar els mòbils d’Orange! I els elfs s’ho passen d’allò més bé mentre trastegen els nostres aparells antics sota la supervisió estricta del Pare Noel. Una campanya que busca conscienciar de l’impacte ambiental dels productes electrònics i fomentar l’estalvi davant de la crisis econòmica i la inflació actual.

She és la campanya per la marca de whisky J&B creada per l’agència creativa El Ruso de Rocky i direcció de Gabe Ibañez. Un petit conte de Nadal que explica la història d’acceptació i suport entre un avi i la seva neta trans. Les trobades familiars són causa de gran dolor i frustració per a bona part del col·lectiu LGBTIQ+ pel  rebuig que troben entre el seu propi entorn familiar. Un fet anomenat homosexoletat nadalenca. L’anunci està protagonitzat per l’artista multidisciplinar Ella Di Amore que es troba en procés de transició. Un al·legat ben necessari sobre la tolerància i la llibertat.

The Magical Cookbook és el colpidor anunci d’animació dels supermercats Kroger, on un home gran consulta el llibre de receptes de la seva dona morta i reviu els records atresorats en aquelles receptes mentre cuina els plats. I és que superar la pèrdua de les esposes, mares i àvies que són el centre de les famílies per ajuntar-nos tots a taula en dates nadalenques sempre és complicat. Això mateix ho veiem a l’anunci de CocaCola La Navidad siempre encuentra la manera i La primera Navidad de Suchard. Les absències i els records en les trobades familiars encara són molt difícils d’afrontar després de les pèrdues que la pandèmia ens va portar.

La cadena de supermercats alemanya Penny ens ha portat una campanya brutal i colpidora. The Rift ens mostra com col·lapsa literalment tot el món que envolta una àvia, fent-nos arribar com cau a trossos el seu món físic i interior. Un missatge de conscienciació sobre les malalties mentals i les desigualtats socials. La pandèmia, la guerra d’Ucrània, la crisis energètica i la immigració són també temes que apareixen en una peça que mostra el món de manera desencantada i que t’encongeix el cor. És la realitat de la nostra societat.

Malgrat les èpoques turbulentes i tenebroses que estem afrontant, l’anunci de la National Lottery anglesa ens porta una història d’amor i esperança al més put estil Love Actually. A Christmas Love Story ha estat creada també per  Adam&eveDDB i dirigida per Tom Hooper (El discurs del rei i Els miserables). Ens mostra la trobada casual entre dos joves en un tren. Un missatge d’esperança i amor sota els acords d’una nova versió del conegudíssim tema Faith de George Michael reinterpretat per Sleeping At Last.

Share the Joy és l’anunci nadalenc d’Apple dirigit pel director argentí Juan Cabral que ens vol promocionar en aquesta ocasió els Airpods Pro. Una trepidant i rítmica volta pels carrers d’una assolellada ciutat de Buenos Aires acompanyant a una parella de ballarins coreografiats per Damian Jalet al ritme de la cançó Puff de  Bizarrap & Bhavi. Tots els moviments d’aquesta intensa coreografia per la ciutat donen lloc a espectaculars explosions de neu quan toquen algun objecte. Una intensa i vitalista campanya amb bons efectes especials.

Nail Christmas For Less és l’efusiu i vitamínic anunci de TK Maxx, que ens mostra el viatge de Sam per aconseguir comprar amb èxit una pila de regals de Nadal de manera ben festiva i sense arruïnar-se per tota la ciutat. Una intensa, colorista, lluminosa i vibrant mostra de fotografia i direcció artística al so del tema setenter de Cerrone Supernature. 

La Herencia de Campofrio és la seva nova campanya dirigida per Daniel Sánchez Arévalo. Protagonitzada per actors com Antonio de la Torre, Maribel Verdú i Carlos Areces, amb la participació de cares conegudes com la socialité Tamara Falcó, el futbolista Iker Casillas o el meteoròleg Roberto Brasero, ens enfronta a la terrible situació del món (inflació, alarma nuclear, crisis energètica, amenaça apocalíptica) i la sensació que estem deixant a les generacions futures un  regal enverinat. Fem front tots plegats a la colapsidesa, una barreja de col·lapse i incertesa. Un mordaç anunci ple de referències i humor ben negre amb una fotografia molt elegant. (Si us pregunteu on està aquest edifici taaaan ideal estil midcentury és el Instituto de Ciencias de la Construcción Eduardo Torroja del CSIC.)

L’anunci de Loteria de Nadal és probablement el més esperat a Espanya. Obra de l’agència Contrapunto BBDO està format per tres peces diferents unides amb el lema “Un sorteo extraordinario lleno de historias extraordinarias”. Tres orquídeas posa el focus en l’honestedat al acostar-nos la història d’un solitari faroner que es troba un dècim premiat; Vika ens acosta la història de la refugiada ucraïnesa Vika mentre seguim la seva inclusió laboral i social; i finalment El viaje és un cant a l’amistat amb la trucada que rep un pastor jubilat que viu en un poble aïllat a les muntanyes. L’amistat, honestedat i la generositat són aspectes que cal vetllar en moments com els actuals. 

Se está rifando una torta és la gamberrada que Vips ens ha preparat per aquest Nadal. Una divertida i irònica nadala protagonitzada per la humorista Susi Caramelo. Una cançó que no es deixa res per criticar d’aquest tumultuós 2022: la crisis energètica, la guerra d’Ucrània i el preu de la benzina ens estan ben amargant l’any.

Imma Garcia

%d bloggers like this: