L’edició d’enguany de l’SmartCatalonia Challenge va celebrar la seva gran FINAL! És el moment de saber quines seran les propostes guanyadores: el passat 4 d’octubre a la seu del MNACTEC de la ciutat de Terrassa va tenir lloc l’acte de lliurament dels premis del Challenge de Museus, englobat dins l’11a edició de l’SmartCatalonia Challenge.

Què és l’SmartCatalonia Challenge?

L’SmartCatalonia Challenge és un concurs que promociona la innovació oberta per tal de resoldre reptes territorials a Catalunya. Es pretén obtenir solucions tecnològiques innovadores i que enguany s’ha centrat en la transformació digital dels museus de Catalunya; on petites i mitjanes empreses del sector tecnològic català han tingut l’oportunitat de proposar solucions a quatre grans reptes digitals plantejats pels museus participants.

Quins van ser aquestes reptes?

Els reptes de l’Smart Catalonia Challenge van ser els següents:

  1. Com millorar l’experiència i la participació dels usuaris als museus? 
  2. Com millorar la digitalització, compartició, consulta i accés a les col·leccions entre museus i/o amb els usuaris?
  3. Com millorar la visibilitat dels museus catalans entre la ciutadania i les entitats socials per despertar-ne l’interès i fomentar noves col·laboracions?
  4. Com harmonitzar i definir el sistema de gestió de públics per a una efectiva recollida, explotació i avaluació de dades?

Parlem de la final…

A la final teníem 10 propostes finalistes d’entre les 60 propostes que s’han presentat en aquesta edició, però només 3 es van repartir els premis. Després del corresponent acte de benvinguda institucional i de la presentació digital de tots els projectes, -moment on les empreses defensaven les seves propostes-, el jurat va poder deliberar la seva decisió. Per facilitar la seva decisió, el jurat va realitzar preguntes com: 

-“Ens podries confirmar si el personal del museus podria arribar ser autònom en la creació, gestió i manteniment de la plataforma?” ¿teniu alguna cosa implementada, és difícil d’utilitzar per part del museu?” dirigida a VorTx, d’ Aumenta Solutions.

-”Qui diu quants elements físics hi ha i com es gestiona aquesta logística?” realitzada a My Secret Museum, de Creactivitat 2001.

Qui va guanyar?

Després que les membres del jurat haguessin de sol·licitar dues pròrrogues, es va decidir que la solució VorTx, proposada per l’empresa Aumenta Solutions, fos la mereixedora del pòdium. Aquesta solució de digitalització cultural va donar resposta al Repte 2 :“Promoure la digitalització i l’accés als continguts dels museus”. Es tracta d’una plataforma via web accessible sense coneixements tècnics que permet crear experiències de realitat augmentada. 

El segon premi de l’SmartCatalonia Challenge ha estat atorgat a la solució My Secret Museum, de Creactivitat 2001, una proposta de comunicació híbrida basada en noves tecnologies madures,  desenvolupada amb la finalitat d’apropar nous perfils d’usuaris als museus.

I el darrer lloc del pòdium se l’ha endut Crononautes: navegants del temps, de Cubus Games. Una solució basada en joc que permet dotar els museus d’una experiència lúdica digital i immersiva vinculada a una vivència real al voltant d’espais i elements patrimonials amb l’objectiu de complementar la visita per arribar a nous públics.

I la recompensa a tot aquest esforç?

El primer premi ha estat dotat amb 15.000 euros i amb l’oportunitat de dur a terme una prova pilot de la solució en un equipament museístic. 

Els altres dos premis han estat de 3.000 i 2.000 euros respectivament. 

A més, les tres empreses podran presentar la seva proposta en el marc de l’Smart City Expo World Congress 2022, que se celebrarà del 15 al 17 de novembre a la ciutat de Barcelona. Per si no n’hi hagués prou i en aquesta ocasió les 10 empreses finalistes han rebut l’abonament ‘De Bat a Bat’, la targeta emesa per Patrimoni Cultural per accedir a 29 espais del patrimoni cultural de Catalunya.

Què ens esperarà l’SmartCatalonia Challenge de l’any vinent…?

Els guanyadors amb els finalistes, els membres del jurat, en Dani Marco (director general d’Innovació i Economia Digital), la Sònia Hernández (directora general del Patrimoni Cultural) i la Marisol López (directora general d’Innovació i Cultura Digital).

Marina Rodiguez

Direcció General d'Innovació i Cultura Digital

%d bloggers like this: