La ciència política fa anys que estudia el fenomen de la desafecció política. Amb el pas dels anys, els lustres o les dècades, les democràcies consolidades han de fer front a la manca d’interès de la ciutadania entorn l’actualitat i les proposes polítiques. La desafecció es produeix especialment a les generacions més joves i ho fa arreu. Només cal una cerca a internet per veure tota la literatura que aborda aquesta temàtica.
No pretenem, aquí, frivolitzar amb aquesta problemàtica vinculada a la política però, centrant-nos allà on el showtime digital més impacta en la política i, en concret, en les nits electorals, em pregunto: com pot ser que m’hagi interessat pels resultats de les eleccions presidencials de la República de Corea del Sud del passat 9 de març?
La resposta, aclaparadora, ha estat la manera en que la cadena coreana SBS ha presentat, com ja va fer en anteriors eleccions, un grafisme digital d’una altra dimensió, a anys llum de les referències més properes.
Fa anys que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals va prendre la capdavantera en la forma de presentar els resultats electorals. Presentacions gràfiques, amb realitat virtual o augmentada, que pintaven cadascuna de les cadires del ple del Parlament de Catalunya o els municipis del país en funció de la força guanyadora o les intensitats de vot per a cada formació, el pactòmetre, etc. situen a la televisió catalana en una posició d’igual a igual amb cadenes d’altres països com l’N12 d’Israel, la CBS als Estats Units o la BBC al Regne Unit.
A Corea del Sud ja han arribat al 2030 en termes de nits electorals?
Malgrat tot i fins on la nostra tafaneria ha arribat, res pot estar a l’alçada del què perpetra la cadena SBS a Corea del Sud. No entenem gaire a que responen les dades sobreimpressionades en pantalla però tampoc fa falta. Jutgeu vosaltres mateixes amb aquests exemples de presentació de dades electorals amb diferents temàtiques i recordeu, sempre, que els candidats a president de la República s’han prestat a cedir la imatge de la seva cara per a les perfomances digitals que podeu gaudir a continuació. Cordeu-vos el cinturó que “that escalated quickly”.
Eleccions 2016 versió victòria o derrota de les candidatures
Eleccions presidencials del 2017 versió Joc de Trons
Eleccions locals del 2018 versió Harry Potter
Eleccions presidencials 2022 versió MadMax
Eleccions presidencials 2022 versió esports d’hivern, parc d’atraccions i foc de camp
Potser els candidats i les candidates veuen corrompuda la seva imatge de seriositat i rigor però per altra banda, no trobeu que és una manera d’apropar no només als adults a la nit electoral sinó també a infants i joves?
Com que el tema ens supera, ho deixarem amb el plaer de veure fins on la realitat virtual i la realitat augmentada poden arribar a transformar allò que donem per fet. Hi ha més casos d’aplicació rellevant com per exemple el bon paper de la cobertura de la Televisió de Canàries amb l’esclat del volcà de La Palma o la informació del temps en versió espectacular. Però res com veure a un candidat o candidata a sobre d’un drac, oi?