L’audiollibre: un fenòmen que no para de créixer

L’audiollibre és un format que cada  vegada té més adeptes. L’accés a la tecnologia, la creixent varietat d’opcions, i el canvi accelerat d’hàbits digitals generat per la pandèmia, han fet d’aquest un format cada vegada més popular.

El món editorial viu l’eclosió d’un format que, tot i o ser nou, ha experimentat una important crescuda. El canvi d’hàbits de consum derivats de la pandèmia i una major digitalitzacó de la població han fet que els lectors cada vegada s’interessin més pels audiollibres.  La indústria editorial el veu també com una manera de guanyar nous lectors: a més dels lectors habituals que combinen el paper amb l’audiollibre, es calcula que la meitat dels consumidors d’audiollibres no han comprat cap exemplar imprès durant l’any anterior, per tant son nous usuaris. L’audiollibre, doncs, és una aposta de futur de moltes editorials.

Un audiollibre és l’enregitrament sonor d’un text o llibre prèviament publicat, na narració viva on la veu i la narració hi tenen un paper fonamental. Normalment les veus les posen actors professionals i/o dobladors, però hi ha alguns autors que narren els seus propis audiollibres. La durada mitjana d’un audiollibre són sis hores i mitja, i per tant, és ideal per anar escoltant per fragments. Així, un dels avantatges que presenta i que enganxa als seus usuaris, a més que és més barat que un llibre imprès, és que permet fer una altra cosa mentre l’escoltes, com anar amb cotxe o en transport públic, practicar esport o fer les feines de casa. Com que és un producte digital, un audiollibre pot ser escoltat un cop descarregat, ja sigui a través de serveis de pagament (de venda o subscripció) com de préstec digital a la xarxa de bibliotques públiques.

L’audiollibre va néixer inicialment per ajudar les persones amb problemes de visió durant els anys posteriors a la Primera Guerra Mundial, quan es van començar a produir comercialment. Des d’aleshores, el format no ha parat de créixer i guanyar adeptes. Avui dia ja és un format popular arreu, i es calcula que, el 2020, el mercat global d’audiollibres va moure uns 3.500 milions de dòlars (segons un estudi de Deloitte Insights). Els audiollibres són molt populars als Estats Units, on hi tenen tradició des de fa més de 25 anys, quan van començar amb cassettes que es consumien principalment al cotxe. A Alemanya també és  un format molt popular, ja que des de fa més de 15 anys els contes infantils es consumeixen, de forma massiva, en format d’audiollibre. De fet, alguns pedagogs assenyalen que els audiollibres són beneficiosos per als infants, ja que aprenen a mantenir la capacitat d’escolta i concentració, i els familiaritza amb una bona dicció, ritme i entonació, factors claus que milloren la lectura i que ajuden en la fluïdesa a l’hora de llegir. Però els audiollibres no només són per a les criatures, els adults també gaudeixen amb aquest format envolvent que permet transportar-te a altres mons mentre fas alguna altra activitat.

A l’Estat espanyol, l’eclosió ha tingut lloc en els últims cinc anys, gràcies a la producció d’audiollibres de qualitat i l’arribada de diverses plataformes digitals que en faciliten l’accés en diferents models de negoci (subscripció, venda per descàrrega o préstec digital). Tot i que no hi ha dades públiques sobre el volum de negoci real per al sector editorial espanyol, l’estimació és de 15 milions d’euros l’any 2020 (segons Javier Celaya, de la consultora DosDoce, en declaracions del febrer passat).

Segons l’estudi del 2020 ‘Hábitos de lectura y compra de libros en España’, de la Federació de Gremis d’Editors, a Espanya un 3% de la població major de 14 anys escolta audiollibres amb freqüència trimestral. Tot i que no és una xifra molt elevada, és una tendència en alça, ja que el 2018 només ho feia un 2,4% de la població major de 14 anys. A més, el consum s’ha accentuat amb el confinament general de març de 2020, que va fe que els avantatges que ja tenia es fessin més evidents per a una població cada vegada més digitalitzada. 

En un mercat que creix i que cada dia té més adeptes, des de l’ICEC es vol impulsar la creació d’audiollibres en català. Per això, aquest 2021 estrenem una nova línia d’ajuts per a l’edició d’audiollibres en català. Podeu consultar-ne les bases aquí.

Mentre, us expliquem a quines plataformes hi podreu trobar audiollibres en català. Tot i que l’idioma predominant és el castellà, cada vegada són més les plataformes que aposten pels continguts en català, ja que cada vegada són més els lectors que fan servir aquest format.

La companyia sueca Storytel és la principal distribuïdora d’audiollibres a Espanya. Amb seu a Barcelona, el seu extens catàleg inclou títols en català. Funciona com un servei d’streaming, on l’usuari paga una subscripció mensual per poder escoltar, sense límit, qualsevol dels més de 100.000 audiollibres del seu catàleg.

Kobo és la plataforma de llibres electrònics i audiollibres de Rakuten. Té una selecció de títols en català disponibles per comprar i escoltar des de diferents dispositius.


Grup 62, una de les editorials més importants en llengua catalana, s’afegeix a la tendència dels audiollibres. Al seu web hi trobareu un catàleg actualitzat d’audiollibres en català amb la informació de les plataformes on poder comprar-los.
                                                                 
Audible és la plataforma d’audiollibres del gegant Amazon. Té més de 90.000 títols, i en té alguns en català. És un servei de subscripció, amb audiollibres, i podcasts, tant originals com de producció pròpia.

Audiomol és una plataforma d’audiollibres, amb més d’un centenar de títols en català disponibles.
                                                                  
L’associació Lectura Fàcil, que promou i facilita l’accessibilitat de la lectura per arribar a tots els públics, ara té també audiollibres, perquè les històries també puguin ser escoltades.

La Xarxa de Biblioteques Públiques ofereix l’escolta d’audiollibres en català en la mateixa modalitat de préstec que els llibres electrò

 

Adriana Todó

Leave a Reply