Twitch: les claus d’un fenomen mundial

Per què resulta tan atractiu veure a iguals jugar a videojocs o xerrant sobre experiències personals? Per què les noves generacions opten per aquest tipus de contingut? Analitzem aquesta nova tendència i expliquem les raons d’una popularitat massiva que aposta per la immediatesa i el feedback continu.

Durant els últims mesos hem vist un important èxode d’espectadors dels mitjans tradicionals a plataformes com Twitch. Els nous serveis d’streaming trastoquen profundament el sector dels mitjans audiovisuals i estableixen nous rècords d’audiència. Els esdeveniments en viu es converteixen en els protagonistes absoluts de les nostres preferències de socialització i de lleure. Aquests gegants de l’entreteniment compten amb milions d’usuaris i xifres de visionat estratosfèriques, proveïdes majoritàriament per un públic jove. 

Breu història de Twitch

Tot i no ser l’única plataforma d’streaming és la que més moviment reporta. Neix l’any 2011 sota el braç de Justin.tv, una proposta que també emet vídeos a la carta i en directe principalment sobre videojocs i eSports. El subproducte que havia aparegut a partir de la matriu Justin.tv acaba agafant embranzida i es col·loca com un dels portal amb més trànsit als Estats Units l’any 2013. 

Avui en dia Twitch és propietat del gegant Amazon, que va comprar el domini web el passat 2014 apostant per aquesta nova forma d’oci. A l’inici es prioritzava la cobertura d’streams individuals, tornejos i speedruns de diferents partides, ara el portal acull tot tipus de contingut. Els jocs que continuen comptant amb més popularitat són League of Legends, World of Warcraft, Minecraft i Fortnite que aconsegueixen congregar a multituds espectaculars. 2020 ha estat sens dubte el període de creixement més fort de la plataforma, que s’ha vist afavorida pel confinament domiciliari obligatori. 

Per fer-nos una idea de la circulació dins de Twitch la pròpia empresa indica que rep 2,5 milions d’espectadors al dia. El fenomen traspassa les pantalles i ja compta amb la seva convenció bianual: la TwitchCon. En aquest espai la comunitat pot probar jocs, compartir consells de jugabilitat i conèixer als seus streamers predilectes.

Més enllà d’aquesta xarxa social estrella trobem altres portals alternatius que també ofereixen serveis de streaming com per exemple Vaughn Live, Smashcast, Caffeine, Mirrativ, Facebook Gaming, Youtube Gaming Live i la prestació per fer directes dins d’Instagram.

Com funciona la plataforma?

Com en qualsevol altre servei online, el primer pas és el de crear un compte personalitzat per seguir a coneguts i a desconeguts. En ell indiques les teves preferències, crees el teu avatar i un nick representatiu. A la pantalla d’inici el propi portal et proposa una quantitat ingent de canals equivalents a les teves preferències, així com altres recomanacions. Hi ha dues opcions: la de veure vídeos en diferit o la principal atracció, la de viure en directe i en companyia d’amics virtuals una retransmissió concreta. Una important prestació opcional és la de les notificacions que t’avisen de l’inici de les emissions. El xat a temps real resulta cabdal per entendre la connectivitat i el dinamisme que ofereix Twitch. Els streamers tenen molt en compte la secció dels comentaris durant els directes i sovint comparteixen aquelles ocurrències més divertides. D’aquesta forma es crea una interacció bidireccional, on els usuaris formen part activa del mateix espectacle que consumeixen. 

L’accés a la xarxa i el consum de vídeos és completament lliure tot i que també es dóna l’opció de monetitzar certs canals mitjançant un sistema de monedes virtuals  úniques, els bits. 100 bits es tradueixen aproximadament a 1 euro (si tenim en compte el percentatge que s’endú la plataforma l’equivalència varia). Aquestes monedes es poden convertir en Cheers (a l’escriure al xat la paraula seguida d’un número com ara 10 o 100, equivalent a la retribució de bits), que animen al creador a seguir desenvolupant la seva feina. Les monedes s’obtenen mitjançant el visionat de publicitat o invertint diners a través de Paypal i Amazon. Aquest mètode de mecenatge permet l’autoregulació de la plataforma i la retribució als creadors de contingut. 

D’altra banda existeixen les subscripcions o l’anomenat Twitch Prime, que permet als consumidors donar suport als seus streamers preferits i gaudir d’una sèrie d’avantatges com ara l’absència de publicitat i l’aparició d’emojis exclusius. Els clients d’Amazon Prime Video poden vincular-hi el seu compte per aprofitar el servei de forma gratuïta.

La diversificació dels continguts

La tendència més recent i notable és la varietat de gèneres que es col·loquen dins de la plataforma, on instagramers, influencers i youtubers han volgut donar el salt al directe per evitar quedar-se enrere. Aquesta dinàmica permet a Twitch mantenir el seu públic habituat al gaming, però també obrir la porta a nous canals i nous potencials subscriptors. Trobem divulgació de sectors tant dispars com la música, l’arquitectura, la gastronomia o el disseny gràfic.

També es poden visionar partits d’esports d’elit, com partits de l’NBA i de la Premier League anglesa. Molts clubs esportius, que veuen com l’èxit de la plataforma és imparable, comencen a obrir-se el seu propi canal.

Però una de les categories més celebrades i àmplia es l’anomenada Just Chatting on tal i com indica el nom, trobem streamers comentant vídeos o simplement compartint històries. Les possibilitats són infinites. 

El servei més recent és el de veure pel·lícules, sèries i documentals inclosos a Amazon Prime Video en forma de retransmissions col·lectives. Des del passat setembre es pot visionar tot el catàleg, en aquestes Watch Parties ofertes pel propi streamer. Aquesta opció obre una nova possibilitat pels creadors especialitzats en cinema, que poden fer crítica audiovisual i difusió d’obres sense restriccions pels drets d’autor. 

Entre el hobby i l’ofici

Arribats a aquest punt i observant l’activa recepció per part del públic i una voluntat de professionalització dels streamers, ens preguntem si Twitch proposa nous models d’ocupació. Veiem com en els últims anys personatges com Tfue, Ibai, Ninja, Rubius, Auronplay o TheGrefg han anat acumulat milers de seguidors. Esdevenen celebritats en el context digital amb un sou milionari i un suport incondicional. Proposen un directe carregat d’irreverència i humor al voltant de temes com jocs, trivia, frikades i temes d’actualitat. Aquesta capacitat de convocatòria és difícil d’analitzar i de preveure, ja que intervenen paràmetres amplis i subjectius. Una comunicació fluïda i un coneixement del target serien els punts més evidents per entendre com s’estableix aquesta connexió.En tot cas, sembla que de moment el fenomen va a l’alça.

Les maneres d’obtenir ingresos mitjançant aquest servei de stream són diverses. Per una banda el sistema de bits, l’aparició de sponsors, les subscripcions i les donacions o patrocinis.

Pertinença i comunitat 

Com ja he comentat, el sentiment de clan és un dels punts diferencials més importants per entendre el rebuig generalitzat a mitjans unidireccionals com la televisió, que s’estructura en un idioma diferent. Els usuaris ara poden proposar, comentar i parlar amb els seus ídols. El diàleg que s’estableix entre creador i consumidor agafa força i resulta el pilar d’aquesta forma d’oci. Els joves d’entre 13 i 23 anys, els anomenats centennials, conformen el públic més abundant. Aquestes noves generacions se senten escoltades, acompanyades i identificades amb un contingut que entenen com a propi. A més, la vivència és compartida i en un mateix espai de temps. Twitch és el lloc que ha acollit a gamers amateurs i jugadors professionals i que es descriu a ella mateixa a través del següent lema: és on milions de persones es reuneixen en directe diàriament per xerrar, interactuar i crear junts el seu propi entreteniment. 

El tipus de contingut que ofereix la plataforma té un gran poder d’evasió i distracció, ideal per joves que tenen accés a internet i un domini natural del medi. Twitch no només és un passatemps també la podem definir com una xarxa de contactes o una font d’inspiració. Trobem reminiscències d’aquest model i fenomen de socialització als videoblogs de Youtube on ja es notava aquesta fascinació per un contingut més espontani i quotidià. Tot plegat resulta una experiència lligada a allò personal que facilita una relació permanent i multilateral. 

 

Si voleu ampliar el vostre coneixement sobre el tema, T. L. Taylor ens explica el fenomen des d’una perspectiva sociològica al seu llibre Watch me play: Twitch and the Rise of Game Live Streaming.

Judith Trench

Leave a Reply