El 2020 ha estat un any complicat i estrany, que ha capgirat la nostra vida quotidiana. Una de les conseqüències de la pandèmia és que s’ha activat la digitalització de la societat: els experts diuen que, en uns mesos, hem avançat 6 anys en termes de digitalització. En aquest context, iniciatives que estaven en fases inicials s’han accelerat, i moltes d’altres s’han creat de zero, per donar respostes a la situació actual.
Més enllà de les iniciatives a les xarxes que vam viure durant el primer confinament (concerts des de casa, directes d’Instagram, etc.), durant aquest temps han sorgit iniciatives que han vingut per quedar-se. Algunes d’aquestes iniciatives han facilitat l’accés a la cultura. Tot i que l’experiència presencial no es pot substituir, algunes d’aquestes iniciatives han obert un món de possibilitats, i han fet possible que la cultura entrés a moltes cases. Us portem un repàs d’algunes d’aquestes iniciatives.
Anar a fires virtuals
El 2020 tots els grans esdeveniments (fires, festivals, etc), s’han hagut de fer de manera virtual. Aquest 2021 sembla que aquesta serà la manera com seguirem “gaudint” dels esdeveniments de masses. Però que un esdeveniment sigui virtual no vol dir que hagi de ser avorrit. Per això, han sorgit diverses iniciatives perquè puguem “anar” a un esdeveniment amb el nostre avatar: podem passejar pel recinte online, escoltar conferències, mirar vídeos i fins i tot interaccionar amb els altres participants. L’estudi català Futura Space ha creat una plataforma virtual per allotjar esdeveniments, on no hi falta de res. Hi ha un espai, hi ha expositors, es poden crear diferents habitacions, etc. Cada usuari pot crear-se un avatar personificat, que serà qui es mogui per la fira virtual. Tot i que segur que podrem tornar a les fires presencials, aquesta tecnologia permetrà fer esdeveniments híbrids, on la gent que no puguis ser-hi de manera presencial, pugui gaudir igualment de l’esdeveniment.
A més de les conferències o fires, la creació d’una plataforma virtual ofereix altres possibilitats: l’empresa francesa Laval, pionera en aquest camp, va crear la plataforma virtual Laval Virtual World. El 2020 l’edició del seu festival d’art virtual, RectoVRso, es va celebrar dins d’aquesta plataforma. L’exposició s’havia de celebrar a la capella del Lycée Ambroise Paré, del segle XVII. El que van fer va ser recrear en 3D aquest espai, imaginant una interpretació de cada obra a l’espai virtual. Així, van crear una galeria d’art virtual, proposant a l’espectador virtual viatjar i viure l’exposició d’una altra manera.
Veure i viure un espectacle des de casa
La tecnologia en certa manera ens apropa, però alhora també ens allunya de l’esdeveniment, en mancar la presencialitat. Des de casa, els artistes no tenen el caliu del públic, i el mateix públic sent que no és “dins” de l’espectacle, i la sensació no és la mateixa. I d’aquesta problemàtica neix Banister, que vol ser una solució per a aquest problema: és una tecnologia d’streaming que permet tenir públic virtual en un esdeveniment. Consisteix en una instal·lació a l’escenari de pantalles enormes on, gràcies a l’streaming, es veu el públic virtual de l’espectacle. Aquesta tecnologia permet que el públic se senti més a prop de l’escenari i més participatiu però, sobretot, que els artistes sentin l’energia del públic, veient la gent que els segueix des de casa. Es pot fer servir per a concerts, però també per altres espectacles o conferències. De moment, la sala Barts és la primera que ha implantat aquesta tecnologia Streaming Ready, i estan preparats per a utilitzar-la en qualsevol moment.
Una altra iniciativa sorgida de la pandèmia és Stream Pack: un projecte sorgit de la unió de 4 empreses que van ajuntar forces per crear una plataforma d’streaming que ofereix un servei complet de producció, emissió, gestió i monetització de continguts culturals i d’entreteniment. Per a l’espectador, la plataforma funciona de manera similar a altres plataformes per contingut. L’espectador pot veure retransmissions en directe o continguts a la carta, mitjançant el pagament per visió. Els continguts s’ofereixen a l’espectador en format d’abonament mensual o Premium, amb continguts exclusius. El Festival Temporada Alta, celebrat el passat desembre, va crear-hi la seva pròpia plataforma perquè els espectadors poguessin gaudir dels seus continguts. La idea és que sigui una plataforma que promogui la digitalització de la cultura més enllà de la pandèmia.
Arrel de la pandèmia i de la necessitat d’adaptació del món de l’espectacle a la digitalització neix també Scenikus, una multiplataforma digital que uneix la contractació d’artistes de forma directa amb les retransmissions en streaming. La plataforma permet a l’espectador comprar una entrada digital per a veure un espectacle, però també es poden contractar espectacles per a la seva representació en un espai escènic. És un projecte 360º que vol abastar tot l’ecosistema artístic.
A més de les opcions que us hem explicat, hi ha altres plataformes que van sorgir abans de la pandèmia, i que ara tenen més sentit que mai. És el cas, per exemple, de Playtheatres, una plataforma de VOD en streaming especialitzada en arts escèniques. Pots fer-te subscriptor i tens tarifa plana per veure espectacles, o pots llogar un espectacle de manera individual.
I més enllà de la cultura, i com a curiositat, us portem una iniciativa que ha sorgit durant la pandèmia per conciliar la vida familiar amb la laboral, ara que molta gent treballa des de casa: parlem de Nannyfy, una aplicació per a nens de 4 a 12 anys, amb activitats online dirigides per mainaderes expertes, i amb continguts adaptats a cada edat. L’aplicació, que controlen els pares, té activitats per crear, per aprendre, per experimentar i per jugar, adaptades a les necessitats de cada nen. Una eina curiosa, nascuda de la necessitat del moment, que segurament ha vingut per quedar-se.