Quan sentim a parlar d’intel·ligència artificial la idea que sovint ens ve al cap és la de robots humanoides al més pur estil Blade Runner, o pissarres plenes d’algoritmes incomprensibles. Però avui ens proposem demostrar que la intel·ligència artificial no és cosa de ciència-ficció o quelcom només desxifrable per un grup de científics, sinó que hi podem accedir fins i tot a través del món de la bellesa.
L’últim any, l’emprenedora nord-americana Atima Lui ha aconseguit revolucionar el sector de la cosmètica amb la creació de Nudemeter, una Intel·ligència Artificial que t’ajuda a esbrinar quina base de maquillatge s’adapta millor al teu to de pell. I és que triar un color de base que sigui el perfecte pel teu to de pell sempre ha estat un problema per a totes les dones (les principals consumidores d’aquests productes). Aquesta situació es converteix en una tasca gairebé impossible per a les persones amb tons foscos, ja que l’oferta que les marques els hi ofereixen és molt més limitada.
Després de llargues dècades amb aquest problema, l’any 2017, la cantant de Barbados Rihanna va posar al mercat la seva marca de maquillatge Fenty Beauty amb més de 40 tons de base. Mai abans cap marca havia diversificat tant el producte per arribar al màxim de gent possible. Amb aquest acte de reivindicació, la cantant va aconseguir que la indústria de la cosmètica reflexionés sobre la importància de diversificar els seus productes per poder arribar a un mercat que ho demandava des de feia dècades.
Passada aquesta fase, Atima Lui ara aborda el següent repte: trobar la base perfecta pel teu to de pell. L’objectiu de Lui quan va concebre la idea de Nudemeter era desenvolupar una eina per empoderar les compradores amb tons de pell foscos perquè trobessin productes que els ajudessin a pujar la seva autoestima. “Si recordo com era ser una dona de color negre que creixia a Topeka, Kansas, no em sentia bella, no sentia que tingués una intel·ligència estàndard, no em sentia prou bé”, explica Lui.
Com funciona Nudemeter? És una aplicació basada en la intel·ligència artificial que, a través de fotos i un petit qüestionari, determina el color de pell de l’usuari, prediu canvis en el to de la pell al llarg de l’any, i ajuda els consumidors a triar el to de maquillatge que millor s’adapti a la seva pell. Així, Lui utilitza la tecnologia per corregir el biaix de la indústria de la cosmètica cap als tons de pell clars.