Mons virtuals i metaversos: els esdeveniments es virtualitzen

Recordeu Second Life? Una comunitat virtual en 3D que es va posar de moda a començaments de segle on es podia viure mitjançant un avatar. El confinament ha fet que moltes fires i activitats s’hagin anul·lat o s’hagin traslladat al món virtual. Algunes iniciatives han sorgit per traslladar la relació més humana del treball en xarxa a l’entorn on line. Us presentem algunes plataformes que serveixen per celebrar aquests events.

El Covid 19 ha accelerat la formació de metaversos, la creació i l’ús generalitzat d’un espai compartit virtual, mons que han acollit les fires i esdeveniments professionals que s’haurien hagut de cancel·lar per la pandèmia.

Però què són els metaversos?

Els metaversos són espais virtuals col·laboratius i compartits del treball en espais 3D totalment immersius. El nom està creat a partir de la unió del prefix meta (més enllà) i univers, i va aparèixer per primer cop a la novel·la Snow Crash (1992) de Neal Stephenson. Segons Edward Castronova, un investigador sobre jocs i mons virtuals, hi ha tres regles que són fonamentals als metaversos:

  • Interactivitat. L’usuari ha de poder comunicar-se i interactuar amb la resta d’usuaris.
  • Corporeïtat. L’entorn ha d’estar sotmès a certes lleis de la física, i l’accés ha aquest espai es fa mitjançant un avatar que actua en primera persona.
  • Persistència. Encara que no hi hagi cap usuari connectat al metavers, el sistema continua funcionant i no s’atura.

Els mons virtuals són un tipus de metavers, entorns digitals on els usuaris es poden reunir, comunicar, interactuar i col·laborar. Gràcies als mons virtuals podem anar a una fira, veure vídeos i presentacions de nous projectes i productes, escoltar conferències, coincidir amb gent coneguda i que ens presentin algú nou, intercanviar contactes… Tot això amb el nostre propi avatar, que pot passejar per un campus digital com si ho fes per la ubicació física de l’esdeveniment, assistir a presentacions en auditoris virtuals, fer preguntes aixecant la mà, connectar-se amb altres avatars a les cafeteries virtuals o en una platja virtual o fins i tot tocar el piano o tirar uns penaltis. Els dissenyadors d’aquests entorns hi poden incloure funcions i gamificacions impossibles en una conferència física, la qual cosa fomenta la interacció dels usuaris i les oportunitats de fer xarxa.

Second Life

Una autèntica revolució. Va permetre la socialització virtual entre usuaris abans que Facebook. Va crear una moneda virtual abans que els bitcoins. Va popularitzar el terme avatar abans que James Cameron el posés a les cartelleres.

Second Life és un món virtual en 3D creat el juny de 2003 i desenvolupat per Linden Lab. Els usuaris, o “residents”, poden accedir a aquest univers per unes interfícies o viewers. Allà poden moure’s i interaccionar mitjançant un avatar, paraula que prové del mot sànscrit avatāra que significa ‘encarnació’. Els avatars són caràcters tridimensionals personalitzables que permeten als usuaris convertir-se en el personatge que vulguin, real o inventat, i viure-hi una vida paral·lela, una segona vida.

La major part d’aquest món virtual és creat pels propis residents, que poden passejar i explorar-lo, interactuar amb altres residents, establir relacions socials, participar en diverses activitats tant individuals com en grup, oferir serveis i crear i comerciar amb propietats virtuals. És un espai de relació i d’intercanvis que pretén emular la vida real amb les seves cases, negocis, fins i tot amb universitats. Allà podem trobar tant vida quotidiana com activitats culturals: debats, exposicions, conferències, formació, concerts… es poden organitzar dins de Second Life.

També té el seu “sistema econòmic”: els residents poden crear i vendre coses (roba, cases…) en dòlars Linden, una moneda virtual que pot ser canviada contra moneda real.

Second Life va arribar a estar habitada per 1.100.000 avatars el 2007. Des de llavors l’han anat abandonant. El 2018 es deia que hi havia mig milió d’usuaris actius cada mes. Ebbe Altberg, CEO de Linden Lab, ha afirmat que des del començament de la pandèmia, el usuaris actius s’han incrementat fins els 900.000.

Un dels primers trailers de Second Live

I un dels darrers

Laval Virtual – Virbela

Laval Virtual, un esdeveniment al voltant de la realitat virtual i augmentada, havia de celebrar la seva 22a edició en format físic al mes d’abril. Com tants altres esdeveniments, al març es va cancel·lar. Però l’equip de Laval va pensar que un event que gira a l’entorn de la realitat virtual podria tenir lloc en un món virtual. I així, del 22 al 24 d’abril van organitzar el Laval Virtual World amb conferències, la cerimònia de lliurament de premis, les reunions empresarials, els continguts del Festival d’Art i Realitat Virtual Recto Vrso, i a més zones de joc i de relax. Hi van assistir més de 8.500 avatars.

Per dur a terme aquesta edició van comptar amb Virbela, empresa fundada el 2012 per Alex Howland. Quan encara era estudiant, Howland va participar en un concurs d’idees per millorar la forma d’estudiar. Ell va proposar la utilització de mons virtuals que permetessin reunir persones de tot el món per aprendre amb una eina lúdica i que fomentés la interacció en una economia globalitzada. Així va néixer el projecte que més tard seria Virbela, una empresa que ha gairebé quadruplicat el nombre de treballadors durant el temps de la pandèmia.

Decentraland

Decentraland és la plataforma de realitat virtual construïda sobre blockchain creada el 2018. El món de Decentraland consisteix en una sèrie de parcel·les que es poden comprar i on els jugadors poden construir i després, si volen, vendre-ho en el mercat, juntament amb vestits, ulleres i els mateixos noms dels usuaris, amb la moneda del joc, el Mana. Tot el que passa dins de la plataforma depén dels seus usuaris, en una infraestructura descentralitzada.

A la darrera edició del festival Eufònic es va presentar Beyond, la primera experiencia al metavers de Playmodes amb la col·laboració de l’artista Alba G. Corral. Ells defineixen Beyond com “un túnel llarg i immersiu, que juga amb l’interior i l’exterior, la foscor i la llum. Viatja sense moure’t a través d’una experiència única.”

Futura Space

L’empresa catalana Futura Space ha creat el seu propi entorn virtual que ja ha aplicat a diversos esdeveniments, començant per Sonar+D CCCB i seguint per CdeC i el Festival Blanc. En aquest espai es pot asistir a conferències, fer networking i gaudir de l’espai real recreat dins la plataforma. Un projecte molt nou, nascut fa pocs mesos, que haurem de seguir de prop!

 

I encara més propostes

VRChat, creada el 2014, permet als jugadors crear els seus propis mons en els quals poden interactuar mitjançant avatars virtuals. També poden crear o importar models de personatges de diverses franquícies i adoptar-los com a personatges, i inclou diversos minijocs. No cal tenir un equip de VR per navegar aquest món. Te també una versió d’escriptori.

Engage VR és una plataforma especialitzada en educació que permet organitzar classes, reunions, presentacions i formacions amb persones de tot el món en un entorn virtual amb avatars.

AltspaceVR  es va fundar el 2013, va llançar el seu producte el 2015 i el 2017 va ser comprada per Microsoft. Proporciona espais de reunió en realitat virtual, on els usuaris poden conversar, veure vídeos, jugar i navegar per Internet. Els avatars d’AltspaceVR poden imitar el llenguatge corporal de l’usuari mitjançant l’ús de Kinect de Microsoft. L’empresa utilitza un model de negoci freemium , on el programari bàsic es lliura als consumidors de forma gratuïta i el negoci cobra funcions més avançades.

Mozilla Hubs es va crear el 2018 i és una eina immersiva en codi obert que permet la reunió de diverses persones. A més es poden importar diversos objectes i interactuar amb ells. Hubs funciona completament al navegador sense que calgui cap aplicació i és compatible amb totes les plataformes (PC, Mac, smartphones, ulleres de VR… ). El seu objectiu és feu una eina que sigui molt senzilla i arribi a tothom. Segons els responsables de Mozilla, “el que fa 30 anys eren les pàgines web, actualment són les sales web”.

Fa uns mesos ens resultava inconcebible que es poguessin celebrar conferències i trobades en un espai completament virtual, amb els participants reencarnats en avatars. Les especials circumstàncies d’aquests darrers mesos en què fires, festivals, congressos i altres esdeveniments han vist la impossibilitat de fer trobades presencials ha provocat un gran augment de la utilització de metaversos en trobades professionals. No sabem si aquest tipus d’events virtuals quedarà o passaran a ser una anècdota més del 2020. El que està clar és que han estat una resposta innovadora a la crisi que han viscut les trobades presencials.

Heu viscut alguna experiència de vida en metaversos? Us encoratgem a explicar-nos-ho als comentaris!

 

 

 

 

 

Marisol López.

 

 

 

 

 

Leave a Reply