Cada any us portem algunes de les propostes creatives més interessants del gran moment de l’any de les campanyes publicitàries: els anuncis de Nadal. Però no podem deixar de banda dos altres moments en que la inversió publicitària de les grans marques, els grans pressupostos que ajuden a crear grans campanyes creatives i originals, també es dispara. Estem parlant de la Super Bowl i de l’Any Nou xinès, dos moments molt importants per les dues economies més grans del món.
Per als ulls europeus molts d’aquests anuncis utilitzen uns codis allunyats i en alguns casos ni els arribem a comprendre pel seu elevat grau de localisme i el protagonisme de personatges superfamosos en els seus mercats interiors però absolutament desconeguts per nosaltres, però els resultats d’algunes d’aquestes campanyes és realment destacable. Hi fem una ullada?
Més enllà del futbol americà
Cada primer diumenge de febrer es celebra la Super Bowl, el partit de la final del campionat de la National Football League de futbol americà. Al marge de l’àmbit esportiu, la Super Bowl és la retransmissió per televisió més vista als Estats Units cada any amb més de 100 milions d’espectadors. Una audiència que converteix els seus espais publicitaris en un aparador de luxe per a les marques. És l’única emissió de l’any en que els espectadors es queden enganxats a la pantalla durant les pauses degut a l’elevat interès que creen els originals i genials anuncis comercials, a banda de compartir l’interès amb l’esperat show de la mitja part del partit que sempre està protagonitzat per grans estrelles de la música (aquest any amb les espectaculars coreografies de Jennifer López i Shakira).
Les marques han pagat els espais publicitaris a la cadena televisiva que retransmet la final a preu d’or: ja fa uns anys que es superen els 5 milions d’euros per 30 segons d’anunci. Malgrat això, la gran repercussió que s’aconsegueix és una inversió que les companyies paguen de grat. No podem oblidar a més que bona part d’aquests anuncis estan protagonitzats per conegudes (i molt cares) estrelles del món de l’esport, l’espectacle i l’entreteniment, comportant que els pressupostos de les campanyes siguin de veritable vertigen per les seves elevadíssimes xifres. Us portem alguns dels que més ens han agradat!
Amb #BeforeAlexa la presentadora Ellen DeGeneres i la seva dona, l’actriu Portia de Rossi, imaginen amb molt d’humor com era la vida abans d’Alexa (l’assistent personal del gegant Amazon). Imperdible! |
Una brillant picada d’ull a la película de culte Groundhog Day (Atrapat en el temps), amb l’actor Bill Murray repetint el paper de Phil Connors. Aquesta vegada el bucle en el temps comporta moltes aventures al volant d’un Jeep Gladiator amb la companyia d’un especial amic peludet. |
Un festí pels ulls dels aficionats a la cultura pop: en 60 segons molts personatges de conegudíssimes franquícies de Hollywood com Star Wars, Star Trek, Toy Story, Men in Black o Guardians de la Galàxia ens mostren com d’útil és el magnífic servei de recollida de comandes on-line dels grans supermercats americans Walmart. Un aplaudiment pel magnífic disseny! |
Una pantalla dividida en quatre parts és l’original proposta del director Roman Coppola (fill del gran Francis Ford Coppola) per les salses Heinz. Cada part de la pantalla desenvolupa una història inspirada en situacions reals. |
Mentre Rick veu la televisió descobreix que en comptes de trobar-se en un capítol de la seva sèrie de culte animada Rick&Morty, és a un anunci de Pringles i que Morty és en realitat un robot obsessionat amb els diferents sabors de les patates. |
Amb Loretta Google ens vol explicar una nova història d’amor d’aquelles que demanen mocador. Un marit demana al seu assistent virtual que li mostri els moments més importants que ha viscut amb la seva dona Loretta. Perquè les grans tecnològiques busquen sempre el moment llagrimeta per vendre la seva tecnologia? |
L’humor i la ironia també estan ben presents en la Super Bowl. L’actriu Winona Ryder visita la ciutat del mateix nom Winona (a Minnesota) i amb un estil que ens recorda a la famosa pel·lícula Fargo dels germans Coen, acabem descobrint que està creant una pàgina web de la ciutat a través dels serveis d’allotjament web de Squarespace. |
Això ens passarà a nosaltres!!! La mort pregunta a les portes del paradís quina és la contrasenya o les preguntes de recuperació de claus i… Oh, my God!, com recordar-les? Un anunci de l’empresa d’administració de contrasenyes Dashlane molt senzill que compta amb una narrativa divertidíssima. |
L’Any Nou Xinès
L’Any Nou xinès o Festa de la primavera és la festivitat tradicional més important del calendari de la segona potència econòmica mundial. La gran fàbrica tecnològica del planeta entra en un període ple de tradicions mil·lenàries i trobades familiars afavorides per una gran migració de les grans metròpolis xineses cap als pobles d’origen de milions de persones. La televisió estatal CCTV emet la Gala de la Primavera, una successió de números musicals que amb més de 750 milions d’espectadors ha esdevingut l’emissió d’un programa de varietats amb més audiència del món. Per tant, no és d’estranyar que les grans companyies amb presència en el mercat xinès dediquin importants recursos a crear campanyes ben interessants. Abans que el gegant asiàtic es paralitzés i cancel·lés totes les celebracions d’aquest any per l’aparició del coronavirus a Wuhan, ens van arribar alguns exemples on s’hi ha esmerçat talent, creativitat i diners.
El primer spot per l’Any Nou xinès de Nike és una divertida aproximació a la tradició del “hong bao“, que consisteix en el lliurament als nens o parents més joves, com a desig de bona sort, d’un sobre de color vermell que conté una petita quantitat de diners. Una neboda ben tossuda es baralla durant anys amb la seva obstinada tieta per refusar l’obsequi per no pecar d’avariciosa, malgrat que la tieta ho intenta tot per a que acabi acceptant el regal. |
Apple celebra l’Any Nou xinès amb Daughter, un curtmetratge de vuit minuts rodat íntegrament en iPhone 11 Pro, l’últim smartphone de la companyia. Rodat pel realitzador americà nominat a l’Oscar Theodore Melfi i protagonitzat per Zhou Xun, una coneguda actriu xinesa, narra la història d’una mare soltera que condueix un taxi en companyia de la seva filla. Un curt molt cinematogràfic del que podeu veure el making of aquí. |