Les millors campanyes de Nadal 2019

Com ja és tradició del Blog de Cultura Digital, per aquestes dates resseguim la xarxa per escollir els anuncis nadalencs que més ens emocionen i ens agraden per la seva originalitat, ús de tecnologies digitals, narrativa, direcció d’art o una selecció perfecte de música. Les campanyes que us presentem destaquen per la seva creativitat i cada any alguns d’aquests anuncis es fan un forat al cor de les redactores del Butlletí. Així que prepareu-vos per una bona dosi de tendresa, sucre i esperit nadalenc. Aquí teniu la nostra selecció d’enguany!!!

Les campanyes nadalenques ens commouen i aconsegueixen tocar-nos la fibra sensible tractant temes amb els que ens sentim identificats, com ara la família, la infantesa, la vellesa, la pèrdua, el creixement personal, el talent, la solidaritat o la superació. Altres en canvi aprofiten per denunciar i conscienciar al voltant de temes sensibles com la protecció del medi ambient, la diversitat, l’addició a les xarxes socials i els mòbils o les fake news. Sense oblidar aportar en alguns cas el sentit de l’humor i la comèdia. La recepta per la creació d’aquest potent còctel perfecte comporta a les agències creatives molts mesos de feina, grans dosis de recursos i molta creativitat per afrontar la campanya més important de l’any.

Aquest any no hi havia possible discussió. ET ha tornat!!!! I s’ha retrobat amb l’Elliot!!! Com podeu entendre, un anunci que ens porti de nou el mític alien d’Spielberg té un lloc d’honor en el podi de totes les campanyes nadalenques que mai s’han fet. L’anunci de la companyia de telecomunicacions nord-americana Xfinity/Comcast ens narra la tornada d’ET a la Terra i el seu retrobament amb l’Elliot, interpretat novament per l’actor Henry Thomas, que té dos fills que descobreixen el petit extraterrestre amagat darrera d’un ninot de neu. Una nova aventura plena de moments referencials a la mítica pel·lícula dels vuitanta, on ET també descobreix l’evolució tecnològica digital dels terrícoles. “Tot i el temps que hagi transcorregut, és possible reconnectar-se amb els teus éssers estimats”. Portar de nou a ET a la pantalla ha comportat una feinada enorme d’efectes especials, com podeu comprovar en aquest making of.

Hi ha moltíssim anuncis per mostrar, uns són petites meravelles tècniques, altres tenen grans dosis d’originalitat o enginy, mentre d’altres ens toquen la fibra sensible. Aquí teniu una nova dosi ben llarga de sucre i creativitat, i us avisem, aneu preparant els mocadors!

John Lewis mai decep. L’anunci nadalenc més esperat de l’any és el que preparen des d’aquests grans magatzems londinencs. El nou protagonista és l’Edgar, un encantador, petit i moooolt excitable drac al que li agrada massa el Nadal. Com pateix un greu problema d’incontinència de flames li és impossible celebrar les festes amb tots els veïns del seu poble sense incendiar res. Però gràcies a la màgia de l’amistat es pot marcar la diferència, que en aquest cas és flamejar un tradicional púding anglès de Nadal. Si us esteu preguntant quin és el tema musical, és una versió de Bastille de la balada Can’t Fight This Feeling de REO Speedwagon.

Per celebrar el seu 150è aniversari, la cadena de supermercats anglesos Sainsbury ens porta un conte d’estil dickensià que ens trasllada al Londres victorià de 1869. En Nicholas, un petit orfe escura-xemeneies, és acusat injustament de robar una mandarina a la tenda de Mary Ann i John James Sainsbury. Com a càstig és desterrat i  com a resultat de les seves desventures el Nadal va canviar per sempre més… i no fem més spoilers! Gravat a Romania, és obra del director Ninian Doff, conegut pels seus videoclips per Chemical Brothers.

Microsoft ha centrat la seva divertida campanya nadalenca en el nou servei al núvol de traducció en temps real Microsoft Translator. Amb el lema “la tecnologia ens pot unir més”, la petita Lucy intentarà parlar amb dos rens nadalencs i esbrinar tot de curiositats sobre Santa.

Apple sempre intenta fer-nos plorar amb els seus anuncis nadalencs, i aquest any s’emporten la palma. A The Surprise dues nenes utilitzen un polivalent iPad per crear una emotiva presentació de tota la seva família i regalar-la al seu avi, que encara està de dol per la seva esposa. La música ajuda a crear el clímax sentimental, doncs reconeixereu el lacrimogen i popularíssim tema Married Life de la pel·lícula Up del compositor Michael Giacchino.

L’anunci nadalenc de HP no només vol vendre les meravelles de les seves impressores, sinó que pretén conscienciar sobre l’addicció al mòbil i les xarxes. Per això forma part de la campanya Get Real, que fa unes setmanes ja va publicar un estrafolari anunci. Ara el director francès Michel Gondry fa una peculiar interpretació de la nadala 12 Days of Christmas, on ens recomana que gaudim més de la vida real i deixem una mica de banda el món virtual.

La campanya nadalenca de WWF Adopt a better future vol conscienciar la gent que el món està desapareixent i que som l’última generació que el podria salvar. Una crida de socors per salvar el planeta i parar la desforestació.

El primer anunci nadalenc de Ikea ens ha encantat per la seva originalitat i enorme vena humorística. A Silence The Critics els horripilants ornaments d’una llar, uns veritables pongos!!!, comencen a rapejar per avergonyir a la seva propietària i així animar-la a redecorar casa seva de cara al Nadal amb una mica més d’estil (el del gegant suec, evidentment).

El món animal i l’humà es fusionen en la campanya nadalenca de la marca de luxe Loewe. Una preciosa i peculiar obra que combina stop motion i imatge real, per promocionar la nova col·lecció de la marca inspirada en el ceramista anglès William De Morgan. Protagonitzat per una llúdriga, una au camallarga, una libèl·lula i un dodo, l’anunci crea un món fosc, irreal i fantàstic que es desmarca de les usuals campanyes més convencionals de les marques de roba.

Les cadenes de menjar ràpid també intenten destacar entre les campanyes nadalenques. Els de KFC s’hi han posat a fons, i han creat un conjunt de cinc minicurts animats en un to irreverent i humorístic. KFC Christmas mostra diferents horroroses possibilitats de desastres culinaris perpetrats sobre el plat estrella del menú nadalenc: el pollastre rostit (qui no té problemes per descongelar, fer el farcit, posar-lo dins el forn, ajustar el temps de cocció o afrontar el delicat moment de fer els honors…?). Qui millor que la cadena dedicada en cos i ànima als pollastres per fer-ne broma?

McDonald’s ha recuperat els rens animats de Santa amb #ReindeerReady. La petita Ellie no pot jugar amb sa germana adolescent però de sobte un petit ren cobra vida… Una bonica campanya que va acompanyada a UK per altres suports digitals, com un e-book i un audiollibre sobre la història dels rens, així com filtres i lents de Snapchat.

Com hem vist, algunes marques s’identifiquen amb els protagonistes de les seves campanyes nadalenques i els recuperen cada any, com les famoses caixes cantarines d’Amazon, que aquest any entonen el tema Everybody Needs Somebody to Love de Solomon Burke. Però a nosaltres ens encanta el simpàtic i carismàtic Kevin the Carrot dels supermercats Aldi, que ara es converteix en tot un entertainer semblant al Hugh Jackman de The Greatest Show cantant Let Me Entertain You de Robbie Williams, després d’escapar d’un segrest perpetrat per les pèrfides cols de Brussel·les, que van abillades a l’estil Peaky Blinders. Un joc constant de referències!

Els petits elfs que ajuden a Santa sempre passen moltes vicissituds per aconseguir els regals que més desitgen els petits, pèro sempre aconsegueixen trobar-ho amb l’ajuda dels grans magatzems suïssos Manor. L’any passat ho van passar fatal per desxifrar quin era el regal perfecte, mentre que aquest any s’enfronten a una escrupolosa cigonya que acaba d’entregar un nadó a uns esgotats pares.

Si l’any passat l’entitat bancària Erste Bank ens va emocionar amb un encantador eriçó, ara ens porten una altra faula animada protagonitzada per uns borinots que han oblidat volar perquè creuen que les seves ales són massa petites per al seu enorme cos.

La petita òliba Mimi aprèn a volar en l’anunci dels supermercats suïssos Migros. Una família descobreix amagada en l’arbre de nadal que acaben de comprar una espantada òliba, que és adoptada per la nena de la casa. Una història tendra i encantadora amb molt de sucre, que fomenta ajudar a la resta i va acompanyada de campanyes de caritat. I la petita Mimi també ens ensenya com embolicar els regals!!!

The Unsung Hero de Milka fa especial atenció a les persones que amb la seva feina incansable fan possible aquest període de celebracions. Una cantaire del cor de l’escola prepara un detall pel conserge sord mentre interpreten el tema You’ve Got the Love de Candi Staton. Per assegurar que la cançó sigui accessible per la comunitat sorda, s’ha preparat una traducció a llengua de signes internacional.

Els magatzems australians Myer ens presenten l’anunci Christmas is where we are.  La protagonista marxa de càmping durant les Festes i es vol assegurar que Santa la trobarà. Així que se les enginya per estar ben localitzable. La campanya va acompanyada amb el mitjó nadalenc digital Global Positioning Stocking, que serveix per contactar directament amb Santa. Aquest mitjó amb geoposicionament, permet a través d’una app rastrejar les activitats de Santa el dia abans de Nadal amb un mapa interactiu, fer llistes de desitjos, enviar-li cartes…

La campanya de l’operadora francesa Orange mostra com és d’eficient l’enginy dels nens. Un grup d’amics s’enfronten a la impossible missió d’atrapar el Pare Noel. Tot i que sembli impossible, la tecnologia smarthome d’Orange els permet traçar un pla digne del mateix Kevin McCallister de Home Alone.

La petita protagonista de l’anunci de l’operadora lusa de telecomunicacions Nos creu haver descobert l’home més buscat en aquestes dates, el Pare Noel real!!! i comença a perseguir a un venerable veí barbut. Amb l’ajuda de la tecnologia li fa fotos amb la seva tauleta i fa córrer la veu per internet entre els altres nens…

La cadena de supermercats britànica Asda celebra la generositat i les persones que busquen fer de les festes nadalenques un moment especial. Tilly i Jack capturen la màgia de les aurores boreals per compartir moments màgics amb els seus éssers estimats. A més han creat el preciós llibre digital il·lustrat Santa’s Leftover Magic que podeu llegir aquí.

L’any passat el gegant bancari brasiler Bradesco va emocionar tot el país amb l’anunci animat Firefly, que va mostrar que cadascú pot marcar la diferència i va ser premiat amb un Cannes Lion en Social Influencer. Aquest any continuen confiant en les cuques de llum la seva campanya nadalenca Shine In Your Own Way, on la petita Luna no pot brillar com la resta dels seus amics i rep l’ajuda de Vitinho, un nen amb síndrome de Down, per salvar els seus amics en problemes.

Aquest any ens han encantat les campanyes de dues companyies aèries. Air Canadà ens ha entendrit amb l’espectacular Lost Reindeer, on quatre nens es troben un solitari ren ben especial al bell mig del bosc i utilitzen el seu enginy per crear entre tots un trineu màgic que els ajudi a reunir el ren amb casa seva i la seva família en el Pol Nord. El tema que sona és A Perfect Miracle de Spiritualized.

Amb el lema “Perquè aquest Nadal volem que les paraules més especials tinguin la mida de la il·lusió que contenen”, la campanya nadalenca d’Iberia és una acció exterior que vol donar la possibilitat de felicitar el Nadal als amics o familiars que viatgen en avió. 2600 pantalles LED instal·lades a prop de les pistes d’aterratge de Madrid Barajas projectaran un missatge personalitzat d’un màxim de 55 caràcters que es pot veure des dels avions durant l’aterratge des de 1.000 peus d’alçada. Si us interessa, només cal que entreu a la web Iberia Navidad i hi indiqueu el número de vol i el missatge.

Aquesta acció ha representat tot un repte a nivell d’innovació tecnològica, doncs la pantalla ocupa 24.000 m² al costat de la Terminal T4 i es necessita coordinació amb les dues pistes d’aterratge de la T4, sincronització amb el tràfic aeri de l’aeroport i l’ús d’un avançat sistema anti-enlluernament per fer visible els missatges des dels avions, com podeu apreciar en el making of.

El gran clàssic de cada any és l’anunci de la Loteria, seguit de ben a la vora per les nines de Famosa, que ara ens recorden com d’important és jugar amb els petits de la família i els torrons que tornen a casa. Sense arribar al carisma del famós calb de la loteria o a l’obra mestra que va ser en Justino, aquest any ens porten no un, sinó quatre curts que volen emfatitzar el significat especial d’un dècim que sovint es comparteix, mostrant ocasions ben diferents. No us perdeu el making of.

No podem deixar de mencionar l’anunci de Ruavieja, que torna a emocionar-nos amb Tenemos que vernos más, un colpidor curt que ens convida a descobrir i desterrar les presons metafòriques que ens impedeixen veure més als nostres éssers estimats. Ens tanquem a nosaltres mateixos en presons que ens impedeixen apropar-nos a la gent que més ens importa, sense adonar-nos que de fet les portes mai han estat tancades i hem estat nosaltres mateixos els que ens hem allunyat per rutina, estrès, orgull, timidesa…

El Corte Inglés ha tornat a portar-nos els elfs que l’any passat van tenir un jingle tan encertat i enganxós que anàvem cantant tota l’estona “Creo que mi padre es un elfo…”. Ara la petita protagonista passeja amb el seu pare per una ciutat plena de decoracions nadalenques i creu que “si mires bé hi ha elfs…”. Seguim cantant!!!.

Luces en el cielo narra la història d’Elena Aramendia, una de les últimes fareres de Galícia, que des de fa 30 anys viu en el far de San Cibrao. Aquest any la seva família la sorprèn amb estrelles que no només s’encenen a l’arbre sinó també en el cel, formant un missatge personalitzat que li recordi l’amor dels seus éssers estimats en la solitud del far. Aquesta campanya d’Abanca compta amb una web que en la seva versió mòbil disposa d’un cercador d’estrelles, i que permet formar un altre missatge personalitzat a les estrelles.

I per acabar, el normalment combatiu anunci de Campofrío, denúncia aquest any les fake news amb el seu habitual sentit de l’humor negre. L’especial start-up FAKE ME està especialitzada en la producció de notícies falses a mida per empreses, particulars i altres col·lectius. Com sempre, una factura impecable plena de cares conegudes, emfatitzada per la cantarella de “Vamos a cantar mentiras…”

Imma Garcia

Leave a Reply