Què és i què no és la música en 8 dimensions?

Pot ser que ja n’hagis sentit a parlar, o potser no, però la música en 8 dimensions és una realitat i està més present a les nostres vides del que et pots arribar a imaginar. La música en 8D ha arribat per quedar-se i, realment, és una experiència completament nova que recomanem.

Abans d’explicar què és i com trobem el so en 8D al nostre dia a dia, és necessari explicar què no és.

Per començar, no estem parlant del que als anys 80 es va conèixer com a àudio 3D o so binaural. L’argentí Hugo Zuccarelli va ser el primer a desenvolupar aquesta tecnologia. i ho va fer d’una manera força analògica. Va crear el Ringo, un nino humanoide amb receptors d’àudio a les orelles, recreant així la sensació de 360º d’aquest so holofònic o binaural. És probable que recordis una gravació d’àudio que es va fer viral fa uns quants anys, on es recreava la situació d’anar al barber i on, si tancaves els ulls, podies sentir com et tallava els cabells a la vida real. Doncs bé, això tampoc ho podem considerar àudio 3D o –com en diuen ara, segurament per qüestions de màrqueting- 8D. Aquesta gravació estava modificada pujant i baixant els volums relatius a esquerra i dreta dels auriculars, per tal de recrear aquesta sensació de moviment.

Resultat d'imatges de auriculares iconos Atenció: és necessari utilitzar auriculars per escoltar els vídeos

Els sistemes de so envoltant 5.1 o 7.1 que podem tenir a casa o els que hi ha instal·lats als cinemes tampoc utilitzen aquesta tecnologia 8D, tot i que ens hi anem apropant.

Què fa especial i diferent aquesta tecnologia que tan de moda s’ha posat en els últims mesos? Si ens posem tècnics, es tracta d’un algorisme que, amb l’ajuda d’uns auriculars, recrea la funció de transferència relacionada amb el cap. Això no és res més que la interpretació que fa el nostre cervell respecte als sons que rep, ja vinguin des de davant, darrere, a dalt, a baix o qualsevol altra direcció. Les nostres orelles, el cap, el canal auditiu o, fins i tot, la forma de les cavitats nasals i orals poden alterar la manera en què rebem els sons, i aquest algorisme el que recrea és precisament totes aquestes variants.

Si feu una cerca ràpida a YouTube segur que trobareu una gran quantitat de cançons a les quals se’ls hi ha aplicat aquesta tecnologia per tal de crear una experiència completament nova. Clàssics de Queen o cançons més recents d’Imagine Dragons ja han estat hackejades. Fins i tot Bach:

El responsable que hi ha darrere del que acabeu d’escoltar és Jaime Altozano, un youtuber especialitzat en producció musical, que ha dedicat un grapat de vídeos a explicar amb més detall i exemples tot el que acabeu de llegir.

Com ja heu pogut intuir, aquest efecte no es limita només a l’aplicació al món de la música; el cinema i el videojoc també s’hi veuen directament involucrats i cada cop més produccions utilitzen aquest sistema per millorar la immersió, ja sigui mentre mirem una pel·lícula o juguem a un shooter. Gràcies a l’aplicació d’aquesta tecnologia als diferents camps de les indústries creatives es pot aconseguir una millor experiència, cada cop més realista.

La realitat virtual ha estat una de les tecnologies que en els últims anys més ha utilitzat l’àudio 8D per tal de crear millors experiències immersives. És indispensable que imatge i so vagin agafats de la mà si es vol crear una sensació realista. Per la seva banda, Google ha desenvolupat el software Resonance Audio que permet crear àudio espacial de gran qualitat per a videojocs. A més a més, és compatible amb Unity, Unreal, Android i iOS. És força senzill de descarregar i utilitzar, i a la xarxa hi ha una gran quantitat de tutorials que t’expliquen com editar la teva pròpia música amb aquest programa.

Tot i ser una tecnologia amb més de 40 anys d’història, encara s’està treballant per millorar-la. Un dels problemes més comuns que es troben els tècnics de so i productors és el d’adaptar l’àudio a cada tipologia de cap. Actualment les cançons amb so binaural es fan a partir de mesures de cap estàndards, però cadascú té unes característiques diferents i adaptar el so a cada una d’elles suposa un repte. L’objectiu, ara mateix, és aconseguir l’automatització d’aquest procés de conversió a àudio 8D a cada usuari a través dels mateixos auriculars. En aquest sentit, companyies com Sony, Creative, o Razer ja estan treballant per oferir als seus clients dispositius capaços de convertir qualsevol so al 3D, com ara els auriculars HyperX Cloud Orbit S que, gràcies a la tecnologia Waves Nx 3D poden reproduir so envolupant que s’adapta als moviments que fem amb el nostre cap.

Resultat d'imatges de waves nx 3d

No sabem quin serà el sostre de l’àudio 8D, però no és estrany pensar que en pocs anys ja serà habitual trobar aquesta millora en totes les plataformes audiovisuals. A part de veure pel·lícules, jugar a videojocs o escoltar música d’una manera més immersiva, potser viurem una notícia pel televisor com si fóssim al lloc dels fets o un partit de futbol com si estiguéssim jugant-lo nosaltres. Les possibilitats són infinites!

Us deixem amb aquesta llista d’Spotify de temes en 8D. Gaudiu-ne!

 

 

Marcel Gómez Macià

 

 

Deixa un comentari