Els artistes i la tecnologia són dos dels àmbits que tenen un major potencial per ajudar a donar visibilitat a una de les problemàtiques més importants per la societat: el deteriorament del medi ambient i la necessitat d’un acord i determinació global urgent per aminorar el canvi climàtic que ja està afectant la nostra societat de manera irreversible.

Malgrat els intents de les grans corporacions petrolieres i el govern negacionista americà, la comunitat científica ha deixat clar que el temps s’acaba i és necessari prendre mesures urgents per salvar el planeta del negatiu efecte d’una economia salvatge depredadora dels recursos naturals que afectarà no només a la societat actual, sinó que tindrà efectes negatius inevitables sobre les generacions futures, tal i com ens recorden i reclamen la jove activista pel clima Greta Thunberg o el jove inventor holandès Boyan Slat, creador de la iniciativa The Ocean Cleanup per eliminar els plàstics de l’oceà.

De la mà d’artistes, associacions ambientals, divulgadors, festivals, polítics o grans tecnològiques podem observar diverses iniciatives que coincideixen en mostrar un missatge de conscienciació i alerta:

Cal conservar els fràgils i castigats ecosistemes del planeta i treballar intensament per aminorar i revertir els efectes de la contaminació que ha castigat greument al nostre planeta. És l’hora d’actuar!

El conegut animador de stop-motion Adam Pessane (PES) ha col·laborat amb la cervesera mexicana Corona i l’associació mediambiental Parley for the Oceans per il·lustrar els efectes ocasionats per les deixalles que arriben a les platges, mars i oceans. The Fish retrata els efectes que el plàstic ocasiona a la fauna, i ho fa emprant tota classe de residus plàstics marins per formar un peix amb aspecte robòtic que surt de les restes d’una tortuga marina que acabarà engolida per una gavina. Un altre exemple de cadena tròfica totalment infestada pel plàstic. Com sempre, una petita i senzilla meravella de la mà del gran PES.

El polèmic raper i còmic americà Lil Dicky potser no és gaire conegut a casa nostra, però ha aconseguit la col·laboració d’una pila de reconegudes estrelles del pop com Katy Perry, Ariana Grande, Sia, Miley Cyrus, Justin Bieber, Backstreet Boys o Rita Ora per crear el seu recent tema Earth. Amb la intenció de col·laborar amb la fundació de l’actor Leonardo DiCaprio que te com a objectiu combatre el canvi climàtic, han creat un extravagant videoclip animat per a aquest tema reivindicatiu que té fins i tot el típic punt irreverent marca de la casa.

La petjada energètica del sector de les tecnologies de la informació equival a un consum aproximat del 7% de l’electricitat mundial segons un estudi de Greenpeace. L’expansió interminable de dades i velocitat de la xarxa comportarà un increment accelerat de la despesa energètica d’internet. Els gegants tecnològics com Apple i Google són ben conscients dels efectes que l’ús dels seus productes i serveis causen sobre el medi ambient, i es preocupen de fer ben visibles les seves polítiques ambientals. Això ens recorda ara el projecte CO2GLE de l’artista i investigadora barcelonina Joana Moll, que mostra en temps real la quantitat de CO2 emès cada segons per les visites a la pàgina de Google.com. Dóna molt per pensar quan repassem la de vegades al dia que obrim el buscador de Google… Buffff!!!

La companyia de Cupertino ha publicat el vídeo Don’t mess with Mother, gravat en nou països amb l’iPhone XS dins de la seva campanya Shot on iPhone, que ens mostra el costat més salvatge de la natura capturada pels millors fotògrafs professionals. A més, Apple també ha publicat el seu informe ambiental de 2019, declarant que el 100% de l’energia dels seus centres és de procedència renovable i mostrant la seva robot recicladora millorada Daisy. Per divulgar el medi ambient, Google cada any ens porta un Doodle dedicat al Dia de la Terra que aquest any ha consistit en una alegre animació sobre els éssers vius més extraordinaris del món.

Planet or Plastic? és un projecte de conscienciació ambiental de National Geographic. Aquest any ha convidat a 12 joves artistes procedents de 12 dels països que més pateixen els efectes de la contaminació per plàstics dels ecosistemes marins, a expandir el seu missatge de denúncia ambiental a través d’obres artístiques inspirades en fets reals. Un calendari artístic que vol expandir un missatge d’alerta sobre els perills que els plàstics tenen en el medi ambient i la nostra salut. Cada artista ha enregistrat en vídeo el procés de recerca i elaboració de les seves obres.

Una de les campanyes que més ens han impactat va ser la que l’any passat l’ONG Sea Shepherd va presentar per denunciar la contaminació per plàstic dels oceans. Una obra visualment poderosa que mostra la cruesa de la realitat dels organismes marins: s’ofeguen en un mar de plàstic. Si us voleu implicar en la reducció de la vostra contribució a la generació de residus de plàstic, podeu calcular la vostra petjada plàstica amb l’app My Little Plastic footprint.

El crític mitjà on-line americà The Intercept ha creat una peça preciosa narrada per la jove congresista progressista Alexandria Ocasio-Cortez amb dibuixos de l’artista Molly Crabapple. A Message From the Future pretén conscienciar i inspirar de manera positiva a la societat americana de la necessitat de treballar amb un propòsit comú per afrontar el canvi climàtic de manera exitosa. La unió del periodisme reivindicatiu amb artistes i polítics en la cerca del canvi ambiental.

Durant la Design Week de Milà, la fira internacional més important del món del disseny, el missatge de protecció del medi ambient s’ha volgut plasmar de manera original. L’estudi Giò Forma ha creat una escultura gegant per la firma Timberland. La política ambiental de la marca es vol associar a la seva aposta per la reducció de la producció de plàstics, de manera que la totalitat dels plàstics que empra tenen el seu origen en el reciclatge d’ampolles. RoBOTL és un superheroi de la sostenibilitat, un símbol plàstic de set metres d’alçada que ens alerta i recorda com d’important és vetllar per la conservació del medi.

Són moltes les instal·lacions que museus de tot el món dediquen a la conscienciació ambiental. Ja sigui en museus de ciències naturals, centres de difusió i formació ambiental o fins i tot en museus i centres d’art, es poden trobar multitud d’obres en les que els artistes i divulgadors utilitzen el big data, les noves tecnologies i els llenguatges artístics per fer arribar al públic el missatge a favor de la conservació del planeta. La instal·lació que acaba d’arribar al Tropenmuseum d’Amsterdam és un Oceanic Plasticarium: un exemple de sopa de plàstic oceànica dins d’un cub de vidre que conté 2.700 litres recollits per Greenpeace el 2018 a les coordinades 135°W 35°N, que corresponen al nord-centre de l’oceà Pacífic. L’acció està patrocinada per la marca d’ampolles de plàstic reciclades reutilitzables Dopper.

En aquest original anunci de la petrolera Total promocionen un tipus de combustible més eficient amb un treballat combat a l’estil de Joc de Trons.

Tal com hem vist, moltes marques han decidit apostar per la conscienciació ambiental i visibilizar els seus esforços per reduir l’impacte dels seus productes i activitats sobre el medi. Si és una manera de netejar consciències i aprofitar el màrqueting beneficiós associat a la conservació del planeta, o bé correspon una veritable aposta reflexiva i compromesa a favor dels ecosistemes amb la natura dependrà de les directives de cada empresa.

Les formacions coral·lines són uns dels ecosistemes amb major biodiversitat del planeta i es troben en greu perill d’extinció a causa del canvi climàtic per l’augment de la temperatura del mar, la contaminació i la sobreexposició a l’activitat humana. Aquests delicats i bells ecosistemes han inspirat l’últim videojoc del desenvolupador indie Carlos Coronado, Koral, disponible des de fa un parell de setmanes per Nintendo Switch i Steam. Inspirat per la passió del seu creador pel submarinisme, el joc és una bonica experiència que submergeix el jugador en les corrents marines i el seu paper crucial en la supervivència dels diferents ecosistemes oceànics. Un bell exemple de com un videojoc pot conscienciar sobre l’estat de salut dels nostres oceans.

La realitat virtual té una capacitat inherent, gràcies a la seva pròpia immersivitat, que facilita la ràpida connexió i identificació amb els missatges que es volen fer arribar. Del 26 al 28 d’abril va tenir lloc a Dallas el festival EarthxInteractive, que va presentar 40 experiències de realitat virtual, mixta i augmentada creades per directors, productores i entitats que pretenen divulgar les meravelles de la natura. Una interessant selecció, on alguns dels vídeos es poden visionar gratuïtament des de les webs dels creadors, que ens mostra com la realitat virtual és una eina ideal de divulgació ambiental, útil i relativament senzilla de fer doncs en molts casos només és necessari l’ús de vídeo 360.

A Catalunya podem trobar en aquests moments varies exposicions dedicades justament a posar en relleu la importància de la conservació de la natura i entendre el concepte de biodiversitat tant des del punt de vista didàctic com des de l’artístic. En el Museu de Ciències Naturals de Barcelona l’exposició Som Natura proposa una experiència immersiva amb 18 instal·lacions audiovisuals amb l’objectiu de despertar emocions, consciències i animar a l’acció, mentre que en el Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí l’exposició Plàstics ens convida a fer examen de consciència sobre l’ús que donem al plàstic i els seus efectes nocius sobre el planeta a través de les obres d’una vintena d’artistes. Mentre que sense anar més lluny l’artista polonesa Ania Soliman presenta a la galeria d’art Àngels Barcelona l’exposició Nature is an experiment, on mostra dibuixos i narratives sobre la naturalesa i la tecnologia.

La preservació del planeta és un repte de futur per tots plegats, on els consumidors, creadors, artistes i tecnòlegs hem de donar el millor de nosaltres mateixos per les generacions que han d’habitar el nostre planeta blau en el futur. Hi estem a temps?

Imma Garcia

 

%d bloggers like this: