LOOP Barcelona, la fira i festival de vídeo art inundarà la ciutat aquest novembre amb una sel·lecció de peces, obres i performances que constitueixen, totes elles juntes, un immillorable mosaic amb el qual entendre (i gaudir) la situació actual de la imatge en moviment. Des dels seus inicis el 2003, una de les voluntats de la plataforma LOOP ha estat la de posar la mirada sobre les interseccions del vídeo amb altres llenguatges artístics. Enguany el protagonisme se l’endurà la barreja del vídeo amb la dansa, la performance i la música. Nosaltres hem analitzat el programa d’aquesta 16a edició (del 12 al 22 el festival i de 20 a 22 la fira) amb la perspectiva de la cultura digital i hem trobat moltes obres i activitats d’interès.
Per tant, digital lovers, us proposem un itinerari personalitzat pels continguts de LOOP 2018.
Què: Sèrie d’instal·lacions de vídeo
Qui: Eva i Franco Mattes
Per què: Obra sobre els moderadors de continguts a internet. Al contrari de la creença popular, de l’eliminació de material ofensiu d’internet no s’encarreguen sofisticats algoritmes, sinó éssers humans anònims. L’Eva i el Franco Mattes han entrevistat cent moderadors i han creat una sèrie de vídeos on els avatars expliquen les seves històries.
Quan: Del 10 d’octubre de 2018 fins el 13 de gener de 2019
The imatge at the speed of light
Què: Vídeo-assaig
Qui: Andrew Colquhoun, Carlos Dorta, Maria Escobedo, Emma Mussoll i Matilde Obradors
Per què: Aquesta peça s’enfronta amb la producció d’una imatge livestream i reflexiona sobre la instantaneïtat, la logística i l’excés de la imatge-en-temps-real com “pura arribada”. Quan el moment real ja no és el moment present, no tenim temps per preparar-nos per veure-ho… L’excés i la desinformació per dades, xifres, imatges i sons. Una emoció global falsificada per la immediatesa del worfklow òptic en temps real.
Quan: Del 5 al 22 de novembre
On: Online a la pàgina web de LOOP Festival
Què: Selecció de vídeos
Qui: Xavier Acarín i Trevor Carlson (comissaris)
Per què: Selecció de vídeos fet pel Merce Cunningham durant quaranta anys, en col·laboració amb artistes com el John Cage, el David Tudor, el Robert Rauschenberg i el Charles Atlas, i testimoniatge al seu interès comú en l’espai i la tecnologia. Entre els films presentats en Assemblage, un vídeo rodat en 1968 a San Francisco, recentment re-editat. L’exhibició inclou també clàssic del Cunningham com Merce by Merce by Paik, Westbeth i Channels/Inserts. El cinema i el vídeo van oferir al Cunningham noves maneres d’explorar el moviment, a més de diferents perspectives sobre l’anatomia dels seus ballarins.
Quan: Del 12 al 25 de novembre de 2018
Què: Performance
Qui: Sander Breure i Witte van Hulzen. Marta Ramos Yzquierdo (Comissària)
Per què: Una reflexió sobre l’actual societat ‘fluida’, en la qual la tecnologia s’ha convertit en condició per a la nostra existència. La investigació va començar fa dos anys a LOOP Fair, on es va observar la conducta de l’audiència a les habitacions de l’hotel, els cossos estesos sobre llits i sofàs en un estat de somni o hipnosi, il·luminats per la llum parpellejant de pantalles i projeccions. En aquesta obra, la pantalla -com a interfície per a les nostres relacions contemporànies amb l’altre i amb el món- és tant la cara com la màscara. La imatge en moviment seria el territori on pensar sobre els efectes neuroplàstics del dia a dia del món digital i com afecta les maneres en que interpretem la realitat.
Quan: 19 de novembre, 18:00 h.
On: MACBA. Museu d’Art Contemporani de Barcelona
Què: Selecció de vídeo
Qui: Albert Merino, Shahar Marcus, Rossina Bossio, Ernesto Pombo & Chimene Costa, Kimmo Alakunnas, Hannes Vartiainen& Pekka Veikkolainen, Mihai Grecu & Thibault Gleize, Masashiro Tsutani, Oliver Pietsch, PROVMYZA i Oliver Pietsch
Per què: Aquesta sel·lecció de vídeo, comissariada per la Yanna Ying i presentada per Casa Asia, parteix de les ansietats que el món de l’art genera en els artistes i es prolonga cap a una societat (la nostra) que retorça l’essència de l’individu mitjançant tot tipus de mass media (inclosa la religió) i la pulsió dels éssers humans per l’auto-destrucció definitiva. Des de crisis concretes i perceptibles fins a crisis invisibles i metafísiques, aquests films encarnen l’estètica excèntrica d’imaginar la mort.
Quan: 24 de novembre, 20:00 h.
On: Cinemes Girona