Les redactores del Butlletí de Cultura Digital vàrem viure quatre intensos dies plens de mostres, conferències, tallers, projeccions, espectacles visuals i networking durant l’última edició del Sónar+D. El congrés de creativitat i tecnologia del festival Sónar va tancar la seva sisena edició amb la participació de professionals de més de 5.900 professionals de 3.000 entitats i empreses de tot el món. Us hem volgut apropar una ràpida mirada als aspectes més destacats d’una edició que recordarem com la de l’intent del Sónar d’explorar l’espai exterior. Petites pinzellades d’un univers creatiu que explorarem en propers articles.
Realities+D
Aquest any s’ha continuat fent una important aposta per la realitat virtual i hem pogut gaudir d’una selecció de gran qualitat amb algunes de les millors produccions recents. Algunes representaven un pas endavant en la narrativa aplicada a la VR com Battlescar, una història animada en 3D sobre la Nova York punk de finals dels 70 narrada per Rosario Dawson, o experimentaven amb la interactivitat narrativa a la sèrie animada Fire Escape, un thriller que convida a tafanejar en la vida d’una escala de veïns novaiorquesa.
D’altres eren cinematogràfiques, com l’experiència VR de Jurassic World o la de Isle of Dogs de l’estudi Felix & Paul, d’altres més museístiques com Hold the World amb Sir David Attenborough i realment sorprenents com el sempre genial Chris Milk i la seva Lambchild Superstar, una experiència de VR compartida creada en col·laboració amb Damian Kulash del grup OK Go.
Una altra proposta de VR que ens va cridar l’atenció va ser &Design, una sèrie de breus i didàctics documentals sobre la història del disseny comissariats i presentats per la Paola Antonelli, directora del Departament d’Arquitectura i Disseny del MoMA de Nova York.
El 25% dels membres del Blog de Cultura Digital més apassionats per l’ufologia i les llegendes urbanes sobre activitats extraterrestres va gaudir molt també de Dinner Party, curt experimental sobre l’increïble història del matrimoni del Barney i la Betty Hill, el primer cas documentat i classificat com a abducció OVNI.
Conferències
Les 27 conferències programades van comptar amb gairebé 4.000 assistents i es varen tractar algunes de les temàtiques més punteres del moment, com el blockchain, la intel·ligència artificial i la realitat virtual, a més de fer una especial referència a l’exploració espacial amb la presència de ponents de la NASA o el MIT Media Lab Space Exploration Initiative.
Nosaltres vàrem gaudir molt amb la contagiosa energia de la Dra. Nelly Ben Hayoun, dissenyadora d’experiències creatives poc convencionals, amb la ponència del Tim Cowlishaw, tecnòleg al departament de R+D de la BBC, que ens va explicar com el mitjà britànic està imaginant el futur de la televisió, amb la xerrada de Paul Raphaël de l’estudi pioner Felix & Paul sobre l’experiència dissenyant VR, o fins i tot vivint un veritable moment fan tot seguint l’entrevista al pianista i compositor Ryuichi Sakamoto i l’artista audiovisual Carsten Nicolai (àlies Alva Noto).
Però si hi ha una xerrada que va captar, i molt!, la nostra atenció va ser la que la Dra. Susan Rogers del Berklee College of Music (i antiga enginyera de so de Prince!) va dedicar a explicar com el nostre cervell percep la música i conforma la nostra personalitat. Una gran comunicadora que ens va donar pistes de com funciona la memòria auditiva, la percepció musical i el desenvolupament auditiu. No us la perdeu!
Market Lab

Google Magenta al MarketLab
El MarketLab és un dels centres neuràlgics del congrés amb la mostra d’originals propostes innovadores de diferents empreses i institucions. Allà varem poder interactuar i “parlar” visualment amb un algoritme creat pel grup de visualització de dades del Barcelona Supercomputing Center, que pretenia emular com es podria contactar amb una intel·ligència alienígena en cas de que no estiguem sols a l’univers, jugar a treure sons de pinyes amb els circuits conductius de Playtronica, o crear música visualment en una gran instal·lació col·laborativa que empra el model de machine learning MusicVAE de Google Magenta.
Potser perquè ens hem passat dies rebent milers de correus relacionats amb el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD), ens varem sentir especialment atrets per la proposta The Glass Room Experience, impulsada pel col·lectiu Tactical Tech i Mozilla. Una petita exposició que mostrava com donem les nostres dades, i conseqüentment la nostra privacitat, amb molta facilitat a tota classe de grans empreses i multinacionals. Heu arribat a pensar tot el que saben de vosaltres Google, Apple, Facebook o Amazon? Segons va explicar en la conferència dedicada a analitzar el futur d’internet l’Alistair Alexander, aquesta petita i didàctica exposició està voltant per tot el món en diferents formats i creiem que és necessari que aquesta informació arribi també a les generacions més joves i conscienciar els joves i adolescents de la necessitat de controlar l’ús que es fa de les nostres dades.
Per contrarestar el mal rotllo que se t’acaba instal·lant al cos oferien el Data Detox Bar, una guia pràctica sobre com fer un a dieta de privadesa digital amb una duració de 8 dies. Ens hem proposat posar-la en pràctica en breu. Us apunteu?
Sonar 360º
Sonar 360º by Mediapro és un nou espai, una gran cúpula de 19 metres de diàmetre per experiències immersives en col·laboració amb Mediapro, dedicat al treball audiovisual fulldome. Estirats al terra vàrem poder veure les seleccions de vídeos en 360º proposades per la Societé des Arts Technologiques (SAT) de Mont-real, el londinenc Royal College of Art i diversos creadors de Barcelona, com Onionlab o Eyesberg Studio. Les peces eren experiències immersives on l’audiència estava completament envoltada per imatge i so.
Startup Garden

Reunions al Startup Garden. Foto:Xavi Herrero
Startup Garden, l’espai dedicat a l’ecosistema empresarial de les tecnologies creatives, mostra 30 startups internacionals seleccionades per beneficiar-se d’un programa d’activitats dissenyat per impulsar la seva promoció, networking i oportunitats de finançament. Aquestes activitats inclouen la Startup Competition, Mentoring for Startups i Meet the Investor, sessions individuals que posen en contacte a inversors amb emprenedors. Les startups catalanes participants varen ser Voctro Labs, Watchity, MusicList, Filmclub, Smartech, Broomx, Acqustic, DTR i Sekg. La startup guanyadora va ser l’empresa barcelonina Broomx, un projector de realitat virtual que permet projeccions 4D interactives i 360º en les parets. També va destacar una altra empresa amb seu a Barcelona, Unison, una plataforma per gestionar els drets musicals a través de blockchain.
The Zero Gravity Band
Enguany hi havia una especial mirada sobre l’espai. I lligada al món de l’ingravidesa, trobàvem la cúpula on es mostrava The Zero Gravity Band, una creació sonora-lumínica en un entorn immersiu 360º que reflexiona sobre com la producció artística i la percepció estètica es veuen influïdes per les forces gravitatòries del planeta Terra. El projecte, una col·laboració entre l’artista i investigador Albert Barqué-Duran i el productor i Dj Marc Marzenit, submergeix el públic en sensacions similars a les que es tenen en situació de gravetat zero i es mostrava en un dome d’11 metres de diàmetre amb unes característiques de so 360º. L’experimentació per a la realització d’aquest projecte s’ha fet en un vol parabòlic.
Japó en concert
En aquesta edició tant el Sónar com el Sónar+D s’han interessat per l’arxipèlag japonès. Una decisió de programació que nosaltres no podem celebrar i aplaudir amb més intensitat. La possibilitat que tenim a occident de gaudir de la presència d’artistes d’un país amb una producció cultural tan fecunda i sofisticada com és el Japó, sol ser reduïda. Per això, la presència de tants pesos pesats de la música d’avantguarda, l’animació i l’art digital va ser una mena d’esdeveniment molt especial; un petit festival dins del festival. El concert de Kode9 va estar acompanyat d’un dispositiu visual dissenyat per Kōji Morimoto, reconegut director i animador en films i sèries del calibre d’Akira o City Hunter. Immediatament després va començar el concert de Yuzo Koshiro, el qual va arribar a Barcelona amb una etiqueta de llegenda viva (potser sigui la figura més reverenciada dins del món de les bandes sonores dels videojocs) a la qual va poder respondre sense despentinar-se. No obstant això, encara hi havia més: el dissabte, l’espai del SónarHall va ser testimoni de l’espectacle audiovisual de Cornelius i el diumenge, com a tancament d’aquesta edició, uns quant afortunats van poder gaudir de la col·laboració entre Ryuchi Sakamoto i Alva Noto al Teatre Grec.
Tech Shows
A banda del racó japonès del Sónar, també varem poder gaudir d’altres propostes en directe que sorgien de la interacció entre la creativitat, la música, la tecnologia i la innovació. Moltes de les propostes presentaven uns visuals minimalistes, que arribaven a la seva màxima expressió amb les elegants ones oscil·latòries generades en directe en el concert que va oferir en solitari Alva Noto. Ens van sorprendre per la seva originalitat les columnes de llum de Daedalus i ens va intrigar com s’ho feia l’islandès Ólafur Arnalds per tocar dos pianos verticals a distància (hem esbrinat que utilitza un nou software generatiu desenvolupat per ell mateix). I no ens oblidem de que en el Sónar Nit els personatges del grup virtual Gorillaz creats per Jamie Hewlett varen aparèixer a les pantalles mentre Damon Albarn i els seus músics anaven desgranant els temes del seu proper disc!
Com veieu el Sónar+D 2018 ha estat un no parar d’experiències. Anem agafant forces per la propera edició de Sónar 2019, que de forma extraordinària es celebrarà a mitjans de juliol!