Les redactores del Butlletí de Cultura Digital hem agafat les maletes i ens hem calçat ben còmodes per fer una ràpida i intensa visita a la capital francesa, on en un cap de setmana coincidien un munt d’exposicions, fires i instal·lacions interactives. Acompanyeu-nos per aquest passeig!
Artistes & Robots. Grand Palais. Fins el 9 de juliol
Artistes & Robots és una gran exposició que presenta obres creades per 40 artistes que utilitzen robots, algoritmes i intel·ligència artificial en les seves creacions. Les possibilitats tècniques digitals cada cop més potents permeten una capacitat infinita de generació de formes, mentre que la interactivitat obre un ventall inabastable de possibilitats artístiques.
La mostra ha estat comissariada per Laurance Bertrand Dorléac i Jérôme Neutres amb l’assessorament de l’artista digital Miguel Chevalier, artista que hem anat seguint des d’aquest blog i butlletí. Hi podem trobar des d’obres robòtiques creades pels robots precursors de Jean Tinguely i Nicolas Schöffer, la feina incansable de l’eixam de petits robots pintors col·laboratius de Leonel Moura o l’observació atenta dels estudis de natura morta dels braços robòtics de Patrick Tresset, passant per les codificades obres algorítmiques de Ryoji Ikeda i Raquel Kogan i la florida última projecció interactiva del mateix Miguel Chevalier, fins a obres que empren la intel·ligència artificial i el deep learning com la bella animació de Catherine Ikam&Louis Fléri, les mosques retratistes interactives de Christa Sommerer&Laurent Mignonneau o el premiat curt escrit per una IA d’Oscar Sharp.
Una interessantísima i completa mostra que planteja un gran marc de reflexions al voltant de l’autoria de les obres amb ànima digital. Hi heu pensat mai en les qüestions que ens proposen en començar el recorregut per la mostra?
Què pot fer un robot que un artista no pot?
Si té una intel·ligència artificial, el robot té imaginació?
Qui decideix: l’artista, l’enginyer, el robot, els espectadors o tots alhora?
Què és una obra d’art?
Hauríem de tenir por dels robots? Artistes? Artistes-robots?
teamLab: Au-delà des limites. La Villette. Fins el 9 de setembre
Au-delà des limites és la primera gran instal·lació digital interactiva a França de l’estudi creatiu tecnològic digital japonés TeamLab. Les redactores del butlletí en som grans fans i us n’hem parlat sovint, així que quan varem veure que a La Villette s’instal·lava una de les seves últimes propostes no varem dubtar en que calia apropar-nos a la ciutat del Sena per gaudir del viatge que ens proposen més enllà de les fronteres de l’art, la ciència, la tecnologia i la creativitat.
En aquesta gran instal·lació en 360° d’immersió interactiva, els visitants estan envoltats per tots els costats per belles imatges d’inspiració natural que interaccionen amb el propi moviment del visitant, convertint-se la pròpia exposició en un organisme digital viu que ens fa gaudir d’un món oníric de reminiscències japoneses. Les possibilitats d’interacció són tantes que fins i tot en la instal·lació Graffiti Nature podem dibuixar animals i flors que un cop degudament escanejats s’incorporaran a un ecosistema natural amb el que podem interactuar. No hi ha prou paraules per descriure la gran sensació immersiva i interactiva que crea aquest enorme desplegament de projectors, sensors i ordinadors. Simplement espectacular, totalment imperdible! I si dubteu, mireu el vídeo!
Mutations/Créations 2. Centre Pompidou. Fins el 27 d’agost
Mutations/Créations és un programa anual del Centre Pompidou que fa dialogar les arts, la ciència i la tecnologia. El cicle està dedicat a les transformacions dels diferents camps creatius degut a la influència exercida per la cultura digital i pretén convertir-se en un observatori de la creació i la innovació. Després d’una primera edició dedicada a la concepció i la fabricació en 3D, aquest any centra la seva atenció en el codi digital a través de dues exposicions:
Coder le monde
Coder le monde presenta un estat de la creació digital contemporània en diferents disciplines. Articulat al voltant de sis línies temporals, l’exposició mostra la història recent dels usos creatius del codi digital des de l’aparició de l’ordinador en els anys seixanta, traçant el relat de quaranta anys que han resultat claus en l’aparició de la cultura digital.
Una exposició molt didàctica que desenvolupa unes completes línies de temps amb exemples dels avenços digitals i dels corresponents artistes lligats a l’experimentació digital, amb el suport d’instal·lacions i vàries projeccions. Podem trobar sis seccions diferents dedicades als codis digitals, l’art algorítmic, la música contemporània, la literatura digital, les aplicacions digitals en arquitectura i disseny i finalment, el moviment i la dansa.
Ryoji Ikeda | Continuum
Compositor i artista visual, Ryoji Ikeda és un dels principals actors de la música electrònica a Japó. Les seves creacions conviden a experimentar una immersió en un univers que barreja sons, imatges, espais, fenomens perceptius i equacions matemàtiques. Continum és una instal·lació única; una habitació fosca i una sala neta divideixen l’espai en dos universos oposats i complementaris. D’una banda, una gran instal·lació audiovisual on l’artista realitza una “meta-composició”: una barreja vertiginosa de dades visuals i sonores d’origen matemàtic. D’altra banda, una instal·lació sonora amb grans altaveus que convida a una experiència única d’escolta a partir de la variació freqüencial d’una única nota.
Capitaine future et la supernature. Gaîté Lyrique. Fins el 15 de juliol
La Gaîté Lyrique és un centre d’arts digitals municipal inaugurat el 2011 en les instal·lacions de l’antic Théâtre de la Gaîté. Ha esdevingut un punt d’interpretació de les tecnologies digitals en contacte amb les pràctiques culturals i el seu impacte en la societat. La seva activitat s’articula al voltant d’exposicions, conferències, projeccions, concerts, festivals, cursos i tallers per a tots els públics. També ofereix residències de creació i disposa d’un centre de recursos amb un ric fons documental multimèdia i un applab.
Cada any ofereix la programació especial “Capitaine future” per acostar la tecnologia als infants. Aquest any hem pogut visitar la fantàstica i original exposició Capitaine future et la supernature, un projecte cooperatiu de recerca i creació que compta amb el suport del programa europeu CREA. Descobriu una fantasiosa i poètica biodiversitat digital: les lianes cibernètiques de Florian Dussopt, un jardí rosat electrònic de Miranda Ross, meduses hipnòtiques, un pantà poblat de nenúfars robotitzats 2.0, un arbre amb vida pròpia de Vasilija Abramovic i Ruairi Glynn o feu una immersió líquida amb les estructures fluides de Vincent Houzé. Nosaltres varem gaudir especialment de la preciosa instal·lació del videojoc col·laboratiu interactiu de Studio Bruyant i de l’al·lucinant viatge telepàtic interactiu pels paisatges de Studio Chevalvert. No us ho perdeu!
Futur.e.s La Villette. Del 20 al 23 de juny
El festival Futur en Seine es transforma en FUTUR.E.S. Després de deu anys, s’ha volgut evolucionar el festival creat fa deu anys per l’associació Cap Digital i fer-lo més internacional, més obert i més inclusiu. Sota el tema Plusieurs futurs sont possibles (diversos futurs són possibles), el festival s’adreça als apassionats per la tecnologia digital i la innovació, a la gent que es pregunta què passarà demà. Enguany s’organitzava a partir de 6 itineraris temàtics: Territoris (transició climàtica, acceleració tecnològica…), Reescriure la vida (la natura, la salut, el menjar …), AI, algorismes, dades, Art i creativitat, Tecnologia i disminució i Revolució infantil. Cadascú d’aquests itineraris tenia conferències, taules rodones, tallers i sobretot un gran espai de prototips i projectes, startups que explicaven quin era el seu producte, com funcionava i quin problema volia resoldre. En vam veure tantes que això haurà de ser el tema d’un altre post!!!
La folie numerique. La Villette
La folie numerique és un espai de creació artística participativa i col·laborativa en el Parc de La Villette dedicat a l’art digital que durant tot l’any acull artistes en residència, organitza esdeveniments artístics, exposa obres digitals i proposa tallers de creació digital per a tots els públics. Aquest any presenta un programa d’instal·lacions aquàtiques digitals. Actualment podem gaudir dels hologrames aquàtics d’Image Latente.
Gustav Klimt. Atelier des lumières. Fins l’11 de novembre
Aquesta primavera va obrir les seves portes en l’edifici d’una antiga fundació l’Atelier des Lumières, un centre d’art digital immersiu que compta amb més de 140 projectors i un cuidat disseny sonor espacial per assegurar una completa experiència immersiva als visitants. Els més de 1.500 m2 del seu espai La Halle es destinaran a un cicle continu d’exposicions, amb un programa llarg dedicat a les grans figures de la història de l’art (ara mateix Gustav Klimt) i un programa breu dedicat a temes més contemporanis (que s’inicia amb Friedensreich Hundertwasser). El més modest Le Studio, dedica els seus 160 m2 a la descoberta del treball dels artistes contemporanis digitals, iniciant la seva singladura amb una mostra de poesia algorítmica del Col·lectiu Ouchhh que es podrà visitar fins el 31 d’agost.
L’espai és una iniciativa de la Fundació Culturespaces, que també gestiona l’espai Carrières des lumières a Baux-de-Provence. Aquests tipus de grans exposicions immersives apropen les obres dels grans artistes a tota classe de públics, oferint una nova perspectiva als que ja la coneixen prèviament o permetent descobrir tot un nou món visual als que no han pogut apropar-se per exemple a Viena a veure en viu les obres de Klimt i dels artistes del moviment de la Secessió vienesa. A Espanya ja va arribar una primera mostra de les exposicions que empren aquestes tecnologies immersives amb la presentació a Sevilla de Van Gogh Alive de l’empresa australiana Grande Exhibitions.
Us animeu a fer una volta per Paris a veure totes aquestes exposicions de cultura digital?