Un any més s’acosta el gran festival d’estiu de Barcelona. En ocasió del Festival Grec la ciutat s’omple d’espectacles variats de diferents procedències, estètiques i temàtiques. Hem aprofitat per fer-vos una selecció de les obres que destaquen per la incorporació de la tecnologia en escena. Us animeu a veure algun d’aquests espectacles? Ens hi trobem allà!!!
Sense oblidar que el festival s’inicia anticipadament amb el concert especial de dos tòtems de l’electrònica audiovisual com són el compositor Ryuichi Sakamoto i l’artista Alva Noto en col·laboració amb el Festival Sónar diumenge 17 de juny en el Teatre Grec, la programació del festival s’inicia a principis de juliol i tindreu l’agenda ben plena durant tot el mes amb els següents espectacles imperdibles si voleu explorar les possibilitats de la tecnologia en escena:
KINGDOM d’Agrupación Señor Serrano
4 i 5 de juliol. Teatre Lliure de Montjuic
L’Agrupación Señor Serrano és una de les companyies més estimulants i radicalment originals de l’escena actual. D’aquí que hagin guanyat guardons com el Lleó de Plata de la Biennal de Venècia del 2015 o un Premi Ciutat de Barcelona l’any 2016. En el seu llenguatge escènic fan servir la tecnologia, tant en la seva versió més sofisticada com en la més artesanal. Combinen el vídeo, la performance, les maquetes i la música en directe, elements amb els quals creen microuniversos en cada nou espectacle. I, de fons, sempre transmeten un missatge inconformista, com el que batega a Kingdom. En aquest espectacle, l’Agrupación Señor Serrano barreja amb esperit irreverent plàtans, King Kong, consum, coreografies virils, publicitat, punk-rock, supermercats, creixement, descontrol, expansió, multinacionals, escassetat de recursos, cops d’estat, zoofília, trap i machotes morrejant-se en una festa sense fi. Un imperdible total!!!!
L’estrena de la nova aposta d’aquest excepcional col·lectiu de creadors és una versió corregida i augmentada del seu llenguatge basat en el cinema en directe present en espectacles anteriors com Brickman Brando Bubble Boom, A House in Asia o Birdie. Pels que no els coneixeu, feu una ullada al trailer de la seva anterior obra Birdie:
Ah! I us recomanem que recupereu la conferència de l’Àlex Serrano en la Jornada Arts Escèniques i Tecnologia que varem promoure conjuntament amb l’SDE i de la que us hem parlat en aquest post. Referencial!!!
MIEDO d’Albert Pla
5 i 6 de juliol. Mercat de les Flors
El cantautor Albert Pla proposa un viatge íntim i molt personal on es fa una repassada irònica a les pors de sempre i als temors més habituals. Sobre l’escenari, una rere l’altra, s’aniran interpretant les cançons, com una manera d’espantar les pròpies pors… o bé d’enfrontar-s’hi. Un espectacle multimèdia de poètica sorprenent que compta amb les projeccions 3D del col·lectiu artístic Mondongo, la parella formada pels argentins Juliana Laffitte i Manuel Mendanha i els visuals de l’estudi de creació audiovisual Nueveojos.
CUCULAND SOUVENIR de Roberto Oliván
Roberto Olivan posa sobre l’escenari el resultat d’un procés d’investigació creativa a través de la unió de les arts escèniques i la tecnologia, i ho fa acompanyat de ballarins i artistes de circ, de la música electroacústica de l’escultor de sons Laurent Delforge, i de la il·luminació escenogràfica de Romain Tardy, un dels artistes visuals més importants de l’escena digital actual. Dansa i circ contemporanis es fusionen en una producció de gran format que explora l’impacte de l’evolució tecnològica en la nostra quotidianitat. L’obra també es podrà veure el proper novembre al TNC.
GENTRY de Mos Maiorum
Del 7 al 9 de juliol. Sala Hiroshima
La segona creació de teatre documental de la companyia Mos Maiorum, guanyadora del premi Adrià Gual que concedeix l’Institut del Teatre al millor projecte d’escenificació, arriba a escena per tractar la gentrificació, aquell procés pel qual els habitants originals d’un barri acaben sent expulsats a causa de la revalorització de la zona, explicat a partir d’un conjunt de testimonis reals reproduïts en escena amb la màxima fidelitat. Un espai amb pantalles a les parets que van mostrant paisatges diversos i canviants acompanya uns actors que, mitjançant els dispositius que porten, podran interactuar amb les imatges. I és que el vídeo i altres tecnologies aconseguiran que el públic quedi immers en un escenari que acull una història de ficció… on no hi ha ficció.
LA REVELACIÓ de Jorge-Yamam Serrano
Del 11 al 14 de juliol. Espai Lliure
El fenomen dels ‘whistleblowers’ o filtradors d’informació reservada mitjançant la xarxa inspira un espectacle de teatre documental a ritme de thriller tecnològic. Què faríeu si tinguéssiu accés, les 24 hores del dia i els set dies de la setmana, a un material classificat que demostrés l’abús, la corrupció i la il·legalitat tant del govern com de grans empreses? Els protagonistes d’aquest espectacle són els tres grans whistleblowers digitals actuals: Julian Assange, Chelsea Manning i Eduard Snowden. Els seus actes els han portat a l’exili i la presó. En escena, els veureu a tots tres privats, d’una manera o altra, de llibertat.
El nou projecte de TeatrodeCERCA tracta també sobre els diferents tipus de censura moderna, la crisi dels mitjans i del periodisme, la llibertat d’expressió, les formes de control de governs i les noves formes digitals de resistència. Tots els diàlegs, situacions i documents de l’obra són reals, tot i que sovint semblen fruit d’una ficció dramàtica o d’una història d’espionatge. Un espectacle sobre la llibertat digital que implica l’ús de pantalles mòbils en escena.
OMBRA de Katie Mitchell
12 i 13 de juliol. Teatre Lliure
La directora britànica Katie Mitchell porta a escena, recreant un rodatge cinematogràfic amb actors de la prestigiosa Schaubühne de Berlín, l’obra de la premi Nobel austríaca feminista Elfriede Jelinek. Una relectura feminista de la història clàssica del del mite d’Orfeu i Eurídice.
Katie Mitchell és una de les directores de l’escena europea teatral i de l’òpera de major prestigi i les seves produccions sovint combinen un extrem naturalisme amb l’ús creatiu de la tecnologia multimedia i l’exploració dels temes feministes. El muntatge que veurem en el Lliure és clarament marca de la casa i ens apropa a un rodatge en escena en temps real.
PANORAMA de Cia. Motus
Del 18 al 20 de juliol. Sala Hiroshima
Espectacle documental de la companyia italiana Motus que planteja el dret a no pertànyer a partir d’un llegendari teatre de l’East Village de Nova York (La MaMa) on conviuen actors i actrius de les procedències més diverses que van emigrar fins allà per fer realitat un somni. Llargues entrevistes amb els intèrprets han donat origen a una dramatúrgia que destaca el nomadisme com un valor intrínsec de l’existència, especialment entre els artistes, contraposat a les categories fixes de nacionalitat, raça o professió a les quals sembla que tots ens hàgim d’adscriure de manera obligatòria.
Tot plegat conforma una narrativa postdocumental sobre l’experiència de ser actor i ser estranger avui, elaborada mitjançant entrevistes amb els intèrprets, però també amb altres entrevistes i filmacions realitzades via Skype o bé directament als països d’origen dels actors i actrius. Tot aquest material arriba a l’espectador en un format multimèdia, gràcies a un elaborat mecanisme escènic desenvolupat pel Seoul Institute of Arts.
LA CASA DEL PANDA de la Compagnia TPO
20 i 21 de juliol. Mercat de les Flors
Aquest espectacle per a públic familiar de la companyia italiana TPO recorre la cultura, les tradicions i les mil històries de la Xina, una de les civilitzacions més antigues del planeta que ens demostra que hi ha moltes maneres d’entendre el món. La fusta, el foc, la terra, el metall i l’aigua són els cinc elements que, combinats i relacionats entre si en un moviment circular, donen origen a totes les coses que coneixem. Dos ballarins aniran seguint les traces de cadascun d’aquests cinc elements mentre conviden als petits espectadors a seguir-los i a implicar-se en un viatge pel temps i l’espai a través de la Xina gràcies a coloristes mappings i projeccions interactives.
A REASON TO TALK de Sachli Gholamazilad
24 i 25 de juliol. Mercat de les Flors
L’actriu belga d’origen iranià Sachli Gholamazilad parla de la seva mare i la seva àvia i crea un muntatge multimèdia sobre una dona que ha viscut entre dues cultures. És una creació multimèdia en la qual la protagonista, asseguda davant d’un ordinador des del qual controla el que veiem en unes grans pantalles, ens parla de les mil i una contradiccions i enfrontaments, de les moltes capes que té una relació plena d’extrems. Empra mitjans diversos segons el personatge de qui ens parli: des d’articles de diaris a enregistraments de vídeo fets a Bèlgica o a l’Iran, passant per fragments de novel·les, paisatges sonors o missatges teclejats.