Hem recollit les notícies i els articles que no us podeu perdre aquest mes d’abril. Poseu-vos al dia en 2 minuts!
1⃣▶ Hi ha diversos motius per desaparèixer d’internet. Alguns són més senzills, com una relliscada en un moment donat. D’altres són més foscos. Sigui com sigui, és possible però complicat. El concepte de privacitat està canviant, i depenent de la generació aquesta mirada sobre què del que fem és públic i que no va mutant. Esborrar tota la nostra vida de la xarxa és francament complex perquè molt del que fem comporta una empremta digital. Google coneix molt de nosaltres: edat, sexe, aficions, carrera, interessos, estat de les relacions, tots els vídeos de YouTube que hem vist, totes les imatges que hem buscat, si estem deprimits o no i, possiblement, fins i tot els motius de la depressió que encara no tenim. Algunes empreses s’estan especialitzant en esborrar la nostra informació de la xarxa. Podeu conèixer una interessant història sobre aquest tema en aquest enllaç de The Guardian, o a eldiario.es en la seva traducció al castellà.
2⃣▶Arran del Dia Internacional dels Museus, el Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid ha ofert als visitants una experiència en realitat virtual que permet entrar dins de tres de les obres que formen part de l’exposició permanent del museu. Això forma part del projecte “Entrar en la pintura”, que ja va començar l’any passat, on els visitants podien “entrar” dins els quadres i fer-se fotos com si fossin un més dels personatges. Enguany l’experiència immersiva permet apreciar els detalls de la Nova York que va inspirar a Mondrian, els prats d’Auvers plasmats per Van Gogh, o submergir-se entre les flors i jugar amb els insectes d’una natura morta.
3⃣▶ La galeria on es mostra l’obra de Jackson Pollock al MoMA de Nova York ha estat transformada gràcies a l’acció de diversos artistes… i de la realitat virtual. A la visita no es pot veure diferència, però si el visitant es descarrega l’app MoMAR Gallery podrà veure l’actuació que hi han fet 8 artistes en l’exposició virtual “Hello, we’re from the internet”, superposades sobre les obres d’art existents i que podem veure gràcies a la realitat augmentada. MoMAR és un concepte de galeria que te l’objectiu de democratitzar els espais físics d’exposició, els museus i el comissariat d’art. Un projecte open source que no te propietari (no és un projecte del MoMA) i sense ànim de lucre. Com ells mateixos afirmen, “les galeries d’art es canonitzen, fins al punt que el paper i l’aportació del públic es redueixen a ser observadors passius. El terme “obert al públic” no és una invitació, sinó una declaració de valors.” Artistes de diferents països estan fent servir el codi obert per treballar sobre les obres penjades als museus. En aquest article de Wired podreu llegir més exemples de realitat virtual i altres formes d’actuació sobre les obres dels museus.
4⃣▶ Aquest proper mes de juny, finalment arribaran els assistents de veus a les nostres llars. Anys després de ser un fenòmen a Estats Units (es calcula que s’hi han venut 10 milions d’unitats), finalment han començat a ser distribuïts a d’altres països, tot i que (encara?) no els podrem fer servir en català. També se n’han fet públics els preus: Google Home valdrà 140€ i Google Mini 59€. També es parla de la imminent arribada de l’Amazon Echo. Aquests sistemes ens permetran comprar, reservar entrades, fer consultes i mil coses més només amb la veu. També, diuen, han estat decisius en l’augment de vendes d’audiollibres, ja que aquests aparells et poden “llegir” la novel·la mentre fas altres coses. I s’han demostrat molt útils per monitoritzar la gent gran i ajudar-los si tenen algun problema.

Google Home i Amazon Echo
5⃣▶ Els audiollibres han arribat per quedar-se. Això semblen dir les dades que han comunicat els principals editors internacionals sobre les vendes al primer trimestre de l’any. HarperCollins va declarar que l’àudio representava prop del 25% dels ingressos digitals, uns ingressos que van representar el 22% dels total (un 5% més). Simon & Schuster va comunicar que les vendes d’ àudio digital van pujar un 43% en el període. Hachette ha revelat que el 21% dels seus ingressos provenen de les vendes d’audiollibres i llibres electrònics
6⃣▶ El retrogaming, la recuperació de màquines recreatives, consoles i videojocs “antics”, és una tendència. Ens encanta tornar a veure i tocar els primers aparells que vam tenir. El tema de jugar… els videojocs tècnicament han avançat molt i a més ja no tenim la paciència d’aquells temps en què per acabar un joc ens podíem tirar mig any o més, sense google que ens ajudés a resoldre els moments complicats. Si voleu recordar els videojocs de fa 20 anys, aquí teniu una llista dels 17 millors videojocs de 1998. Jo jugava a Grim Fandango. I vosaltres?
7⃣▶ Ignasi Segura i Javier López-Contreras són dos joves catalans de 16 i 18 anys que han aconseguit el reconeixement de la NASA i de la Fira Internacional de Ciència i Enginyeria de Pittsburg, als EUA. Han creat un programa informàtic que permet localitzar i identificar asteroides de forma automàtica, una tasca que ara per ara es fa manualment. Com funciona? Així ho van explicar a Catalunya Ràdio: “Hi ha una persona que mira les imatges i intenta trobar coses que es mouen. I el que el nostre programa fa és que se li subministren una sèrie de fotos fetes amb telescopi i identifica quins objectes es mouen i quins no, i et retorna les velocitats dels objectes, les seves direccions, el seu període de rotació.” El software és gratuït i de codi obert.
#Fellows #IntelISEF 👩🔬👨🔬
El Javier López-Contreras i l’Ignasi Segura #JovesiCiència de @PedreraFundacio presenten a la fira #IntelISEF un projecte basat en un algoritme per automatitzar la cerca d’asteroides que inclou processos mai abans utilitzats en aquest àmbit☄🔭 pic.twitter.com/zraoasqBWN
— La Pedrera Science Academy (@PedreraScience) May 17, 2018
8⃣▶ Més museus. L’Art Institute de Chicago ha fet servir l’analítica de dades per modificar la seva programació. En un experiment que van fer en una petita exposició de Degas el 2015 van veure que la gent feia servir més wifi a la sala on hi havia aquesta exposició de Degas que a la resta del museu. Això els va fer canviar la forma de programar i començar a fer exposicions més petites i concentrades en el temps. Això ha fet que augmenti el nombre de visitants i, el que és més important, el retorn dels visitants locals. Un programa d’anàlisi de les visites al museu els ha donat les dades amb un error d’un 1%. Aquest programa te en compte fenomens meteorològics, vacances escolars i fins i tot si hi ha convencions a la ciutat. Un bon exemple de com fer servir les ades als museus!
9⃣▶ Twitter ha anunciat que canvia l’algoritme. En aquesta ocasió, l’objectiu és acabar amb l’assetjament i els abusos. Així ho ha anunciat Jack Dorsey, el seu CEO. El sistema farà lectures de com es comporten els usuaris, com reaccionen a un tweet i canviarà com apareixen els tweets als resultats de la cerca o a les converses. Per això no faran servir persones que filtrin els continguts, com fa Facebook. L’algoritme actualitzat farà que alguns tweets quedin més avall en una llista de resultats de cerca o en la llista de respostes, però no els eliminarà de la plataforma.
🔟▶George Church, un conegut genetista, enginyer molecular i químic de l’Escola de Medicina de Harvard, està treballant en un projecte que permetrà, diu, rejovenir gossos mitjançant teràpia genètica a la seva startup Rejuvenate. Per ara, ha detectat modificacions en els gens de mosques i cucs poden duplicar i millorar la seva esperança de vida. També s’ha vist que fer transfussions de sang de ratolins joves a ratolins vells pot tornar alguns dels seus biomarcadors a un estat més jove. Depenent de com funcionin les proves amb gossos, el biòleg afirma que adaptarà el projecte per tractar persones, començant per ell mateix. La història de Benjamin Button es farà realitat?