La combinació de la literatura amb els elements tecnològics i digitals que proporcionen la realitat virtual i la realitat augmentada aporten una visió immersiva i emotiva amb la qual experimentar de manera diferent les històries i els personatges dels nostres llibres. Aquest gran potencial també pot ajudar a que els nens a qui els costa més entendre o gaudir de la lectura trobin una forma accessible i interessant per connectar amb els llibres.
La Realitat Augmentada (AR) aplicada als llibres ha estat des de fa uns anys una de les poques aplicacions amb ús comercial d’aquesta tecnologia. Malgrat això, els exemples existents estaven molt centrats en l’educació i la divulgació. Amb l’èxit de Pokemon Go, la multitud de propostes d’ulleres d’AR que aniran arribaran al mercat el proper any o la decidida aposta que Apple ha fet per aquesta tecnologia en els seus últims models d’iPhone i l’ARKit, és evident que la tecnologia del futur és l’AR. Els editors no poden deixar de banda el potencial inherent d’aquesta tecnologia emergent al servei dels més joves i estan arribant al mercat aplicacions de major qualitat i interès creatiu.
Pràcticament tots els nens tenen accés a un telèfon intel·ligent o una tauleta amb càmera i connexió a Internet, així que és senzill configurar un nou model de negoci editorial, on es compri un llibre imprès i posteriorment es descarregui una aplicació gratuïta que disposi d’una gran varietat de continguts addicionals. El llibre en si mateix continua sent el nucli de la experiència de lectura però gràcies a l’app d’AR s’enriqueix amb nous matisos.
La realitat virtual (VR) és l’altra tecnologia emergent que està en plena explosió. Tot i això, l’experiència lectora en aquest mitjà no ha estat gaire tractada, malgrat que poc a poc és possible anar trobant experiències cada cop més interessants que experimenten amb la narrativa i la gran sensació d’immersió en la història que ofereix aquesta tecnologia.
Us presentem a continuació alguns exemples del potencial d’aquestes tecnologies.
Per als més petits
|
|
|
|
|
|
|
|
A casa nostra també podem trobar empreses editorials que han creat continguts originals per AR i VR, com Alicia en el país de las maravillas AR de l’editorial badalonina Paidotribo/Parramon. També els contes protagonitzats pel valent cavaller ARBI d’Iker Burgera per nens de 5 a 10 anys de l’editorial basca ARBI Libros.
Els llibres també poden ser objecte d’adaptacions en VR, com ens ha mostrat l’adaptació immersiva del llibre The Wolves in the Walls de Neil Gaiman i Dave McKean sobre les pors de la Lucy, una nena de 8 anys que escolta molts sorolls cada nit darrera les parets de la seva habitació. Aquesta emotiva història ha estat adaptada per Fable Studios pels responsables del curt de VR guanyador de l’Emmy Henry. El seu primer capítol es va estrenar en el Festival de Sundance de 2018 amb gran èxit. El públic s’insereix en la història interactuant amb la protagonista i s’implica en l’acció i evolució del que es va narrant. Segons les crítiques és l’exemple més brillant de l’aplicació de tècniques narratives en aquest nou mitjà.
Per als més grans
Chimera ReaderSi us motiva l’aïllament que proporciona la VR, podeu provar a llegir un llibre en la solitud i tranquil·litat de la interface de Chimera Reader en forma de saló biblioteca virtual. Desenvolupat per a Gear VR. |
Madefire Comics
Madefire ha portat un pas més enllà els seus Motion books digitals de còmics i novel·les gràfiques, que incorporaven música, sons i transicions als còmics normals, i ara es poden gaudir en VR gràcies a l’afegit de panoràmiques 360º, moviments 3D, sons i música a les imatges, tot creant sensacions immersives als lectors. Disponible per GearVR. I sembla que no s’aturen investigant les noves narratives pel còmic, doncs recentment han estrenat la pel·lícula Mono per VR en el SWXS i estan treballant amb Magic Leap per crear els primers còmics per realitat mixta. |
Joycestick
Els llibres també poden ser font d’inspiració per projectes de VR. Aquest és el cas de Joycestick, una obra acadèmica del Boston College que recrea l’Ulysses, la mítica novel·la de James Joyce. És una gamificació del llibre en 3D immersiu que recrea els espais reals que apareixen en el llibre, mostra la història i fa interactuar al lector/jugador amb objectes, texts, etc. És un projecte sorgit de les classes de literatura del professor Joseph Nugent. Podeu veure el procés de creació en aquest vídeo. |
Masters of the Sun: The Zombie Chronicles
Black Eyed Peas, el grup liderat per will.i.am, acaba de treure al mercat l’app d’AR de la seva recent novel·la gràfica publicada per Marvel Masters of the Sun. MOTS per iOS i Android. Els personatges del còmic s’animen i parlen amb les veus de conegudes celebritats com Jamie Foxx, Queen Latifah, Mary J Blige o Rosario Dawson. El narrador és el legendari Stan Lee i la música de l’oscaritzat Hans Zimmer. Recentment es va presentar a Sundace una versió per VR de MOTS que portarà a un nou nivell la immersió gràfica dels còmics. |
Aquest són només els primers passos que els creadors han realitzat emprant aquestes noves tecnologies interactives i immersives. A mesura que la tecnologia avanci i els dispositius es vagin fent més accessibles en preu i qualitat, anirem veient cada cop més exemples que explotin les narratives immersives.
Si voleu experimentar amb altres exemples de literatura digital interactiva podeu fer una ullada a les nostres recomanacions en el post Dia del llibre. Experimentem amb la narrativa.
Imma Garcia