Aquest any les xarxes socials ens han tornat a acompanyar en el nostre dia a dia. Amb i a partir d’elles hem compartit grans moments que han marcat l’any 2017.
En fem un balanç!
En total, respecte al 2016, l’ús de les xarxes socials ha incrementat un 6% i la seva presència a les nostres vides és cada vegada més significativa. A partir d’elles podem observar quines han estat les tendències culturals d’enguany.
Alguns dels èxits a la xarxa…
Spotify ens confirma que la cançó de l’any ha estat Shape of you, d’Ed Sheeran, acumulant 6.300 milions de reproduccions i Instagram destaca com a foto més popular a la xarxa la de la Beyoncé embarassada dels seus bessons, que ha aconseguit arribar als 11 milions de likes.
Joc de Trons ha acaparat la nostra atenció un any més amb la seva setena temporada. El hype ha estat tant gran que en diversos moments el hastag #GameOfThrones ha estat trending topic. Tot i això. el moment de màxima viralitat no el van aconseguir fins que es va filtrar un dels capítols.
Els hastags #Oscar #Moonlight #LaLaLand van ser els protagonistes de la xarxa després que Jordan Horowitz anunciés el veritable guanyador dels premis Oscar. Durant les primeres hores i els següents dies l’equívoc es va viralitzar a la xarxa convertint-se en un dels trending topics més comentats.
Twitter també ens ha brindat hastags com el de #MeToo per denunciar les diverses acusacions d’acusació sexual de Harvey Weinstein, el productor de cinema de Hollywood, després que Alyssa Milano demanés que totes les dones que s’haguessin sentit víctimes d’acusament sexual fessin servir l’etiqueta.
Però… què ens espera aquest 2018?
Imatge, vídeo i directes
Cada vegada les imatges prenen més importància. Ho podem veure a les diverses publicacions de les marques a les xarxes socials. Els posts que contenen imatges són més atractius i generen un major impacte. Per això, xarxes com Instagram cada vegada estan cobrant més importància i observem publicacions més visuals a Twitter o Facebook.
Una de les conseqüències d’aquesta proporció tan gran d’usuaris i marques a la xarxa ocasiona que per destacar, molt sovint, hagis de ser el primer a donar una informació. En aquest context, el vídeo en directe i les stories s’han apoderat de les xarxes. A partir de l’emissió en directe o en diferit podem mostrar als nostres seguidors el que està passant en l’estricta actualitat o mostrar imatges o vídeos que poden ser interessants però no prou rellevants per tenir-los a la nostra timeline. Per aquest motiu, Facebook i Instagram s’han sumat al sistema de publicació amb un màxim de 24h de Snapchat.
Personalització
Igual que quan entrem en una botiga cercant un article en concret, ens agrada que la nostra atenció sigui personalitzada depenent de les nostres necessitats, en el món 2.0 també. Tenim molt presents les cookies que s’instal·len en els nostres dispositius per oferir-nos productes que ens poden interessar, però actualment les xarxes han fet un pas endavant gràcies a la intel·ligència artificial. Mitjançant els chatbots, podem aconseguir una experiència d’usuari única per cadascú de nosaltres.
L’Estudi de IAB Spain sobre les xarxes socials ens mostra que un 86% dels internautes entre 16 i 65 fan servir xarxes socials. És a dir, que parlem de fins a 19,2 milions de persones usuàries repartides per tot l’Estat.
Característiques usuaris: |
|
Característiques no usuaris: |
|
L’informe constata que l’ús principal que fem de les xarxes socials és xatejar i enviar missatges com a activitat principal i en segon lloc, veure vídeos i escoltar música. És per això que les aplicacions que fem servir més són Facebook (91%), Whatsapp (89%) i Youtube (71%). Tot i això hem de destacar el decreixement en l’ús de Facebook (-3%) seguit pel creixement d’altres xarxes com Instagram (+34%).
Si escoltem tant els usuaris com els no usuaris, observem que Facebook i Twitter són les xarxes socials més conegudes, 99% i 80%, seguides per Instagram amb un 63% i LinkedIn amb un 25%. D’aquestes dues últimes és important destacar de nou l’augment d’usuaris d’Instagram, ja que ha crescut exponencialment aquests darrers 3 anys i s’ha posicionat com a la tercera xarxa social més coneguda pels internautes.