2017 va ser un any que ens va portar una gran quantitat de notícies i novetats en el camp de la tecnologia. Moltes van afectar els sectors culturals, algunes directament i d’altres de forma lateral. Algunes d’aquestes creixeran i es consolidaran aquest 2018. Us hem fet un recull d’aquelles tendències que no podeu deixar de conèixer l’any que ha començat.
1. Bots, robots, chatbots…
En aquest blog fa temps que us parlem de robots, sobretot la seva relació amb l’art i la cultura. Però quan parlem de robots no estem només parlant de trastos humanoides sinó també dels bots, aquells programes que “efectuen automàticament tasques repetitives a través d’Internet”, tasques simples i estructuralment repetitives, que serien impossibles o massa avorrides de realitzar per una persona. I dels chatbots o bots conversacionals, aquells programes amb els que podem conversar. El cert és que hi interactuem molt més dels que ens pensem. Per exemple, serveis d’atenció al client, reserves de vols, emergències de salut, turisme, call centers… El 2018 arribaran seriosament els bots amb el que es diu llenguatge natural, el que vol dir que podrem comunicar-nos amb ells com si fossin persones. I no només en serveix externs. També a casa nostra (si és que finalment els assistents personals com Alexa arribin al nostre país!!!). Aquests assistents ens avisaran de l’hora de prendre la medicina, els podrem demanar que ens posin la música que vulguem (o que ens recomanin) i si tenim una casa més automatitzada podrem controlar la calefacció o la rentadora. Els bots ens acompanyaran a la compra i ens avisaran si estem gastant més del que havíem pressupostat o si ja tenim un producte a la nevera.
Tot això també va relacionat amb l’evolució dels telèfons mòbils, que deixen de ser només llestos (smart) per ser realment intel·ligents. Això vol dir que suportaran intel·ligència artificial que no només respondrà les nostres preguntes com pot fer Siri, sinó que serà capaç d’anticipar-se al que volem i al que necessitem abans que nosaltres mateixos en siguem conscients.
Entre aquests telèfons nous que ens arribaran aquest 2018 destaca el Red Hydrogen, el primer telèfon modular amb pantalla hologràfica que, segons diuen a la seva pàgina web, fa obsoletes les ulleres per veure contingut 3D. També compta amb audio mutidimensional i està previst que es comencin a distribuir els propers mesos.
2. Les màquines seran més intel·ligents i més humanes.
Lligat al tema anterior, un altre tema que acabarà d’esclatat aquest 2018 serà la intel·ligència artificial i el machine learning. El machine learning o aprenentatge automàtic és el camp de la informàtica que fa que els ordinadors tinguin la possibilitat d’aprendre alguna cosa sense que s’hagi programat explícitament programat. És a dir, que aprenguin a base de l’experiència. És el que fa que els assistents virtuals siguin més intel·ligents i que les apps facin coses que no havíem mai somniat. El machine learning de l’iPhone X, per exemple, aprèn la nostra cara i també els canvis que fa amb el temps: barba, maquillatge, cicatrius, ulleres… També identifica objectes a les fotos per poder buscar dins de les imatges. Si recordes que vas fer una foto a una portada de llibre o a un monument en un viatge, només cal que ho demanis pel títol del llibre o pel nom del monument a Siri i te la trobarà. El mateix passa amb Google Pixel, que a més pot eliminar elements dins les fotos sense Photoshop.
També Google treurà la càmara Clips amb intel·ligència artificial, que farà fotos per tu: decidirà si és el bon moment, la il·luminació, fins i tot sabrà si la persona retratada somriu o no per poder fotografiar els millors records. La propera frontera de la intel·ligència artificial és la creativitat, prediu el professor Adam Grant de la Universitat de Wharton. Està analitzant amb intel·ligència artificial tot el que ell mateix ha escrit per desxifrar-ne els patrons que funcionen. Tot i que el 2018 només en veurem el començament, Grant espera establir una base de dades amb tot el seu treball que els robots puguin començar a processar-ho.
Això és només un exemple del que portarà aquesta evolució, però serà molt global i ens afectarà més del que ara ens pensem, tant en assistents virtuals, en converses amb màquines per resoldre problemes rutinaris i en molts camps que no en serem conscients.
3. Les altres realitats es consolidaran
En aquest blog us parlem molt sovint de les altres realitats, de l’augmentada, la virtual i la mixta. Projectes il·lusionants que no han acabat d’instal·lar-se de forma normal al nostre dia a dia. Som conscients que ho diem cada any, però tot indica que enguany sí que veurem canvis significatius en aquests camps. Us els expliquem detalladament:
-
- Realitat augmentada: Sembla que aquest 2018 serà el de la consolidació de l’AR als programes i als jocs. La gran aposta que ens fa pensar que realment serà així ha estat la d’Apple, ha llançat ARKit. Un projecte que permet que es creïn apps i, en definitiva, experiències de realitat augmentada per iPhone i iPad. Per poder veure què s’està fent gràcies a aquesta tecnologia, Apple ha creat el canal de Youtube “Made with ARKit” i també una pàgina web on els desenvolupadors poden penjar les seves creacions. Aquí també us deixem una tria d’apps creades gràcies a Apple ARKit perquè l’aneu provant. Només us direm que hi ha apps tan útils com una que permet mesurar distàncies sense la típica cinta mètrica metàl·lica o la d’IKEA per veure com ens quedarien els mobles a casa. La resposta de Google ha estat ARCore, i també podem veure alguns dels desenvolupaments per a la plataforma a This is ARCore. A més d’estar integrat amb tot l’univers Google, s’està treballant en una versió de les Daydream (que us explicarem més endavant) per funcionar amb AR. A nivell de jocs, després de l’èxit de Pokémon Go, Niantic ha anunciat el proper llançament de Harry Potter: Wizards Unite, un joc per mòbil que utilitzarà la realitat augmentada perquè els usuaris recórrer els carrers a la recerca d’artefactes i encanteris acompanyats dels personatges dels famosos llibres.
- Realitat virtual, per fi? Sí, ja sabem que cada Nadal esperem que sigui el definitiu, aquell en què la VR s’imposi a les cases com un element més imprescindible per jugar, per aprendre, per veure pel·lícules i sèries… Però continua sent un tema pendent. I com cada gener parlem de la realitat virtual com la gran tendència de l’any que arriba. Tot i així, ja hi ha força dispositius de realitat virtual venuts: Google més de 10 milions de Cardboard des de 2014 i més de 3 milions de Daydream el 2017 (una evolució de les cardboard que encara no podem comprar aquí) i Samsung vora 7 milions de Samsung Gear. Pel que fa als cascos que no necessiten un telèfon mòbil per funcionar, Sony ha venut 2 milions de les seves PlayStation VR, però ni les HTC Vive ni les Oculus Rift han arribat a arrassar al mercat, tant pel preu de les ulleres com del potent ordinador que necessiten per funcionar.
Això canviarà aquest 2018 amb l’arribada de les ulleres de realitat virtual de segona generació. Dispositius sense els incòmodes cables ni dependre d’un car PC, una consola o un smartphone. I és que els components informàtics es van fent cada dia més petits, més barats i més eficients. Cascos que funcionaran per ells mateixos de forma autònoma. La VR 2.0, com se la coneix, que ha de complir les prediccions de ser una indústria de 38.000 milions de dòlars el 2026 .
Començarà amb el llançament d’aquí a poc d’Oculus Go, un projecte de la companyia propietat de Facebook que serà compatible amb el contingut creat per a Samsung Gear. Aquest dipositiu no ofereix tracking de moviment, el que vol dir que pots veure en 360 però no és 3D en tota la seva capacitat. En canvi, les Oculus Project Santa Cruz (un altre producte que està creant també Oculus) sí que oferirà els usuaris la possibilitat de moure’s en entorns virtuals, el que en diuen Sis graus de llibertat (6DoF, Six Degrees of Freedom). Promet una experiència molt similar a les Oculus Rift però sense els cables que lliguen i enreden. Està previst que el 2018 es distribueixen els primers packs a desenvolupadors, per la qual cosa no arribarà a les llars fins el 2019. D’altra banda, Google està treballant amb Lenovo en el dispositiu autònom Daydream VR, mentre HTC (que estava en el projecte Daydream però ja no) treu aquest gener el Vive Focus, que per ara està disponible només a Xina. Tot i així, ja hi ha un munt de desenvolupadors que estan treballant per aquest dispositiu, que hauria de ser el primer 6DoF que arribi al mercat, tot i que encara no hi ha data ni se sap quan (o si) arribarà a Europa i Amèrica.
- I la realitat mixta: Els caçadors de tendències diuen que les empreses que estan desenvolupant cascos de realitat virtual estan treballant en ulleres que serveixin per la realitat augmentada. En el fons estan parlant del que se’n diu “realitat mixta”, ulleres que et permeten veure imatges de realitat virtual sense deixar de veure de fons el món real. Les primeres ulleres d’aquest estil van ser les HoloLens de Microsoft, que van sortir el 2015 i tenen per ara un ús majoritàriament empresarial. Es preveu una nova versio d’HoloLens el 2019 amb un millor sistema d’intel·ligència artificial que augmenti les seves capacitats de reconeixement d’objectes i de so, inclosa la veu.
I aquest 2018 està previst que finalment puguem veure les Magic Leap, el gran hype dels darrers anys que haurem de veure si compleix les expectatives que han estat creant des de 2011. El seu desenvolupament ha estat envoltat de gran secret i darrerament de preocupants rumors, tot i que és una empresa fortament finançada (gairebé 2 mil milions de $). El desembre les vam poder veure per primer cop en una versió per a desenvolupadors, Magic Leap One Creator Edition. Tot i que suposadament tota la tecnologia anava a les ulleres, a les primeres imatges hem vist que també hi ha un aparell-cinturó on suposadament va el processador i un controlador de mà per navegar. Diuen que la major diferència amb HoloLens és que les imatges de realitat augmentada se sobreposaran a la realitat d’una manera més sòlida, tapant el que hi ha darrera i donant així una major immersió i sensació de realitat.
Es parla, doncs, de l’arribada d’un nou tipus d’ulleres, no tan monstruoses com les actuals, més adaptables a les modes i la imatge, i on podrem triar si volem veure la realitat o només el món virtual. Michael Abrash, el cap científic d’Oculus, vaticina que en 20 o 30 anys portarem ulleres maques i fashion que durem en el nostre dia a dia i que ens permetran aquesta tria entre què volem veure i que acabaran amb la diferència entre VR i AR. Nosaltres pensem que segurament ho veurem abans de 20 anys!
4- Tecnologia per millorar la nostra salut
Un dels grans reptes de la tecnologia és millorar la vida i la salut humana. Per això en aquest 2018 s’espera la implantació d’algunes tècniques que poden resultar revolucionàries. Començant per la bioimpressió 3D, que permetrà una gran millora en les pròtesis de pacients. Un teixit que podrà ser implantat al cos amb un baix percentatge de rebuig. També la robòtica, més enllà dels robots que ajuden a les operacions: dispositius per a la rehabilitació dels pacients o pròtesis microelèctriques, epr exemple. Wearables avançats per monitorització i diagnosi de malalties i la utilització de la intel·ligència artificial, amb metges virtuals que ens ajudaran en un primer estadi de detecció. Aquesta és una tecnologia que ja s’ha començat a fer servir, i que a casa nostra està desenvolupant l’app Mediktor, una tecnologia que anirà guanyant en precisió gràcies al machine learning de què us parlàvem abans. Facebook està treballant en models predictius per prevenir el suïcidi, i Cogito, una empresa d’intel·ligència artificial finançada pel Massachusetts Institute of Technology (MIT),està provant una aplicació que crea una imatge de la salut mental d’un usuari amb només sentir el so de la seva veu al llarg del dia.
Un dels temes que segurament portarà més debat és el de l’enginyeria genètica. Les tècniques d’edició i modificació genètica amb una tecnologia coneguda com a CRISPR portarà un gran canvi a totes aquelles malalties genètiques però obrirà un nou debat ètic: què passa si volem que els nostres futurs fills siguin més alts, amb determinat color d’ulls o de pell? El CRISPR / Cas9 és una tecnologia molt potent per l’edició de genomes que permet regular l’expressió gènica, identificar i modificar funcions de gens i corregir o eliminar gens defectuosos. En un futur proper servirà per curar malalties genètiques incurables fins ara, i també es farà servir per millorar aliments transgènics i modificar genomes en embrios humans. Tot això portarà de la mà un gran debat ètic sobre els usos i les conseqüències. I sobretot, qui en tindrà el control i la decisió final.
5- Més tendències per 2018
Un informe d’Ericsson ConsumerLab fa una llista molt interessant de 10 tendències punteres per al 2018. Ja us hem parlat de la intel·ligència artificial i els assistents personals. Més sorprenents resulten els nous auriculars inalàmbrics, renovats a partir de la desaparició als iPhone del jack que els connectava. Es crearan formes d’audició augmentada, i es diu que en cinc anys tindrem auriculars que portarem de dia i de nit no només per sentir millor sinó també per impedir el so (principalment de les parelles que ronquen). I a més seran auriculars que traduiran de diferents idiomes en temps real (finalment!). Els robots prendran alguna part del treball que ara fan els humans, provocant un creixement del temps d’oci. I podrem caminar i moure’ns per dins les nostres fotografies, lligant-les amb tècniques de VR i AR. Els carrers de la ciutat seran a l’aire, amb drons volant amb paquets i, com ja s’ha estat provant, persones.
S’imposaran els sistemes de seguretat biomètrics. Ja hem vist com les empremtes dactilars s’estan convertint en les noves contrasenyes, molt més segures i no cal recordar-les com el munt de passwords que tenim en cada una de les aplicacions, aparells i programes que fem servir. L’iPhone X ha implementat el desbloqueig del mòbil amb el Face ID, i el Samsung Galaxy S8 barreja les empremtes i la cara. L’escaneig d’iris també s’està provant per substituir, aquest 2018, els oblidables passwords. Japó ha implementat el reconeixement facial a alguns dels seus principals aeroports per facilitar els tràmits d’entrada al país amb la mirada, sobre tot, en els Jocs Olímpics de 2020.
S’acaben els influencers? Després de la caiguda en desgràcia d’alguns youtubers el 2017, ara es parla dels canvis al marqueting: dels influencers al que anomenen champions. Passar de gent a qui es paga perquè parlin d’un producte al que volen realment els consumidors: sinceritat i autenticitat. Per tant, detecció d’autèntics seguidors de les marques i els productes perquè siguin qui transmetin la seva experiència positiva en comptes de continuar pagant influencers que poden fer (i sovint fan) declaracions o accions que poden denigrar la marca o el producte que el recolzen. En altres sectors, Atari s’apuntarà al tren de la nostàlgia i la recuperació de consoles dels 80 i llançarà una Ataribox, actualització de la popular Atari 2600, amb jocs clàssics i nous. Continuarà l’evolució i el debat dels cotxes autònoms. I no només els cotxes, sinó també els autobusos, busos escolars i camions. Quin sistema és més segur, l’humà o el robotitzat?
I no podem oblidar el desenvolupament de blockchain, més enllà de les monedes virtuals, ja siguin bitcoins o d’altres. Del tema blockchain i música ja us vam parlar fa uns mesos. Aquesta tecnologia es desenvoluparà pel tema d’intercanvi d’informació i sobretot dels anomenats contractes intel·ligents o smart contracts que permetran un intercanvi econòmic més transparent i automatitzat. També s’està estudiant com aplicar-lo en processos participatius i fins i tot electorals.
Aquestes són algunes de les tendències que els experts apunten que veurem l’any que acaba de començar. Però de ben segur que l’evolució tecnològica ens portarà moltes sorpreses. Nosaltres estarem ben atentes per anar-vos-les explicant!!!