La història de J. R. R. Tolkien no requereix cap presentació. Coneguda a arreu ha generat expectació i ha arrelat ben fort en el nostre imaginari col·lectiu. Pares, mares, fills i filles hem llegit els llibres i hem vist les pel·lícules una i una altra vegada sense deixar-nos d’emocionar.

Feia setmanes que sonaven campanes. Podia ser que Amazon volgués fer una sèrie d’El Senyor dels Anells. La mera idea de tocar l’obra de Tolkien causa debat. Hi ha qui està a favor que facin una producció basada en l’univers i hi ha qui li aterra la idea. Sigui com sigui, el nom d’Amazon Prime Video ha sortit als mitjans. Però què és Prime Video, està preparat per fer la preqüela de El Senyor dels Anells?


Primer, les pel·lícules de El Senyor dels Anells; després El Hobbit. 6 pel·lícules en total que marcaren un abans i un després en el cinema fantàstic i èpic. Han passat tres anys des d’El Hòbbit: La Batalla dels Cinc Exèrcits i sembla que, tal com està succeint amb altres grans sagues com Star Wars o Harry Potter, tenen corda per dies.

La història que ens proposa Amazon és una preqüela que, segons el comunicat, “explorarà noves línies històriques del món de La Germandat de l’Anell de J.R.R. Tolkien”. Amazon podrà crear nous personatges i, per tant, noves històries èpiques independents als llibres i pel·lícules que els permetrà jugar amb l’espectacularitat i la recepció dels fans.

El cost total dels drets per fer una sèrie sobre l’univers de Tolkien oscil·la entre els 200 i els 250 milions de dòlars. Sumem-li doncs, els 100 – 150 milions del cost de produir una temporada d’una sèrie de fantasia i multipliquem aquests per 6 temporades. Estem parlant de, probablement, una de les sèries més cares de totes les que s’han posat en marxa fins ara.

Tal com hem dit, parlem de El Senyor dels Anells, una saga de culte. Intocable per a molts. Per què arriscar-se a fracassar tan estrepitosament amb una sèrie tan cara?

Amazon ho té clar.

Per una banda, un dels objectius d’Amazon és posicionar-se com a referent de produccions de qualitat, per fer-ho necessita un gran hit. I, per una altra, és una estratègia de posicionament. Perquè la pregunta que us llenço ara és… quants de vosaltres coneixíeu Amazon Prime Video?

Prime Video és un servei que s’integra dins de la subscripció d’Amazon Prime, la qual ofereix certs avantatges per l’enviament de comandes però també altres serveis com Prime Music o Twitch Prime. Tots aquells usuaris que estan subscrits al servei premium del gegant nord-americà, disposen de la plataforma de vídeo a la carta.

El que és curiós és que, dels 80 – 85 milions de subscriptors que té Amazon Prime, només coneixen el servei de vídeo online el 37%. Com pot ser que posant a l’abast dels subscriptors grans produccions com Pulp Fiction, The Godfather o Jurassic Park els seus usuaris no coneguin aquest servei?

És més, bona part dels seus usuaris consumeixen únicament contingut audiovisual a Netflix (40%), però només un 23% ho fa a les dues plataformes i només un 36% ho fa a Prime Video.

Hi ha estadístiques que destaquen que Netflix, que acumula més de 100 milions de subscriptors, ha fet una evolució exponencial però alhora progressiva. Mentre que Prime Video, que té menys temps de vida, des de 2016 acumula uns 80 milions. Compte! Cal tenir en compte que els usuaris Prime d’Amazon tenen accés gratuït. La majoria d’aquests no s’han subscrit pels serveis de vídeo sota demanda, sinó pel conjunt d’avantatges que ofereix la subscripció d’Amazon. Per tant, no podem parlar de Prime Video com a temor principal de Netflix. Encara li queda molta guerra per endavant.

El que sí que és cert és que és preocupant que una quantitat tan gran de subscriptors, que són un target afí al consum audiovisual a la xarxa, ja no és que no faci ús del servei sinó que no el conegui! Heus aquí que sigui necessari donar visibilitat a la marca: necessiten un èxit de producció pròpia com El Senyor dels Anells per posicionar-se al nivell dels seus competidors.

Recordem quina ha estat sempre l’estratègia de les teleoperadores per atraure nous clients. Fa una dècada, les operadores nacionals utilitzaven els paquets que incloïen partits de futbol per aportar un valor afegit a la seva oferta i distingir-se de les altres. A poc a poc, el futbol s’ha anat veient substituït per l’aposta de continguts audiovisuals i veiem com aquestes grans operadores fan ús de les últimes estrenes i de les sèries per posicionar-se en el mercat.

Amazon, sense ser una teleopeadora, fa la mateixa jugada. Introduint contingut audiovisual en la seva oferta pretén per una banda entrar en el gran mercat de les OTTs però també és una estratègia per seduir a nous clients. Per això, no només les directrius d’Amazon apostaran per les produccions de qualitat, sinó també del seu capital humà. La lluita èpica ha començat.

L’objectiu a assolir d’Amazon, el nou Joc de Trons

Roy Price, cap d’Amazon Studios, la productora de la cadena, feia tota una declaració d’intencions a partir de la cirereta del pastís d’HBO: “Crec que Game of Thrones és a la televisió el que Jaws i Star Wars van ser a les pel·lícules als 70. (…) Això inspira molta gent. Tothom vol un gran èxit i, certament, aquest és el show del moment si ens referim al model a seguir cap a l’èxit”

A més a més, afegeix que “Els grans shows creen la diferència més gran arreu del món. (…) Si tens un dels TOP 5 o TOP 10 del mercat, el teu show té més valor perquè se’n parla a les converses i aquestes porten a subscripcions. (…) Nosaltres som una marca mass-market. Tenim molts usuaris de vídeo i necessitem més shows que ens condueixin a la necessitat d’un alt nivell”. Finalment, afegeix que estan interessats a aconseguir productes que causin admiració. Volen posar èmfasi a produccions de culte.

De fet, Amazon no és l’únic que ha anat darrere de la idea de crear una superproducció de l’obra de Tolkien. L’empresa Tolkien Estate ha mantingut tan converses amb Netflix com amb HBO posant sobre la taula una sola condició, que no es pretengui tractar tots els personatges a la sèrie. Tot i tenir molt de marge de maniobra, certes qüestions seran limitades.

 

Lluita èpica per a l’hegemonia

A principis d’any, Amazon Prime Video fitxava a Sharon Tal Yguado com a responsable de Sèries de Ciència-ficció, Fantasia i Terror. Tal Yguado havia treballat prèviament per la FOX i és la responsable d’haver catapultat The Walking Dead a l’èxit internacional.

Mesos més tard, en el mes de setembre s’anunciava que Robert Kirkman i la productora Skybound Entertainment, creadors de The Walking Dead, deixaven l’AMC per firmar un contracte exclusiu de dos anys amb Amazon Prime Video. Tal Yguado, afirma que Robert Kirkman, el creador del còmic de zombis, “és un narrador amb un do especial que comparteix la passió d’Amazon per les històries que trenquen barreres”.

Mentre firmava aquest contracte, planejava el nou agreement que s’ha produït aquesta setmana, justament amb AMC. Prime Video s’apodera de drets exclusius de sèries de la cadena de fins a 28 territoris com Australia, Alemanya, Itàlia o Japó. Prime Now es convertirà en la primera finestra d’algunes de les sèries produïdes per AMC Studios.

Però no només amb l’AMC, aquest darrer setembre també firmava amb 20th Century Fox Television Distribution per adquirir llicències de This is Us i The Exorcist a més de 200 països i territoris una vegada s’hagi emès el final d’ambdues sèries al lloc en qüestió.

Mentrestant, aquesta setmana, Prime Video ha aconseguit els permisos de distribució de la sèrie Zone Blanche, la primera sèrie francesa distribuïda per Amazon, a Dinamarca, Bèlgica, Holanda i Luxemburg.

Amazon ha començat el curs escolar amb ganes de donar guerra a les seves competidores.

Per tant… Pot Amazon carregar amb el pes d’una sèrie basada en l’univers de El Senyor dels Anells?

Amazon té i tindrà els recursos necessaris per posicionar-se a la mateixa alçada que els seus competidors directes. Caldrà veure quina estratègia segueixen aquests propers mesos per constituir el seu catàleg. Poden optar per tenir un catàleg més gran i amb produccions majoritàriament produïdes per altri o per un catàleg més petit amb més produccions pròpies. De moment, sembla que estan optant per ampliar el seu catàleg que, a hores d’ara encara és petit, mentre aposten pels nous projectes d’Amazon Originals.

La captació de talent provinent d’altres productores és tota una declaració d’intencions. Volen fer de la marca Amazon Originals un referent de qualitat. Caldrà veure si estaran a l’altura de la saga sense decebre els fans.

 

Marta Izquierdo

A %d bloguers els agrada això: