Watson, un algoritme amb ànima d’artista

Watson, el sistema d’intel·ligència natural desenvolupat per IBM, ha demostrat que és capaç de convertir-se en un expert historiador de l’art, un original escultor o un improvisat xef. Les intel·ligències artificials estan aprenent sense parar i adquirint noves capacitats que en pocs anys en facilitaran molts aspectes del dia a dia, però també estem descobrint que poden seguir experimentant amb la creació i l’art. Us animem a acompanyar-vos de nou en el seu viatge iniciàtic en l’àmbit de la cultura!

A Voz da Arte

IBM Watson ha descobert una nova manera d’acostar-se a gran part de la població que no sol acudir als museus, un fet important en un país com Brasil, on segons un estudi de 2010 de l’Institut de Recerca Econòmica, el 72% dels brasilers mai ha anat a un museu, en molts casos perquè tenen la sensació de que l’art és inaccessible a tots aquells que no hagin estudiat.

Per canviar aquesta tendència IBM Watson, juntament amb Ogilvy, ha posat en funcionament una guia interactiva que permet als visitants conversar amb la guia i fer-li preguntes al voltant de les obres que poden veure a la Pinacoteca de Sao Paulo. Els visitants reben uns auriculars i un smartphone equipat amb una app capaç de resoldre qualsevol dubte al voltant de set dels principals quadres del museu, des de fets històrics fins a aspectes tècnics relacionats amb la peça o la relació de la peça amb fets contemporanis.

La visita a la Pinacoteca esdevé una experiència interactiva que permet al visitant parlar amb els quadres. Pot semblar que funciona com una audioguia més, però no s’utilitzen pistes gravades d’àudio. El sistema funciona a través de l’ús d’un chatbot cognitiu que és capaç de respondre a les preguntes dels visitants en temps real utilitzant informació de la plataforma al núvol IBM Bluemix, que conté tota classe d’informació relacionada amb les obres. L’objectiu final de l’experiència és que el visitant  acabi la visita sentits que ha entès una mica més l’art i hagi experimentat el museu de manera divertida i diferent. Una porta oberta inspiradora a tota classe de museus, exposicions i galeries d’art!

The First Thinking Sculpture

L’últim Mobile World Congress va permetre veure l’aproximació de IBM Watson,  en col·laboració amb l’estudi de disseny  SOFTlab, a la icònica obra de Gaudí. Watson va utilitzar dades de les obres de Gaudí en forma de centenars de milers d’imatges de les seves obres i articles sobre la seva arquitectura, per inspirar el disseny i la forma d’una escultura que evolucionava en temps real.

Basada en la creença de que que una gran peça d’art mai està acabada, The First Thinking Machine és la primera  escultura que ha ajudat a escollir els seus propis materials, formes i colors, i que es va modelant a partir de les interaccions dels visitants del saló que disposaven d’unes pantalles tàctils en el recinte de la instal·lació, així com amb les tendències i temes dels que més s’estaven tractant en el congrés.

Les diferents cadenes i anells que formaven la instal·lació representaven temes de conversa del congrés, per exemple la Intel·ligència Artificial o l’Internet de les coses (IoT). Watson analitzava els nivells d’optimisme a les xarxes socials al voltant d’aquests temes en temps real i depenent del seu nivell les anelles i cadenes es movien cap amunt, si hi havia més optimisme, o cap avall, si hi havia més pessimisme. Aquí ens ho expliquen.

Chef Watson E.A.T.S

Pot entendre una AI què te bon gust i està bo? Ogilvy Paris i IBM han volgut demostrar les possibilitats de Watson i varen posar a prova al Chef Watson a crear receptes on els 4 principals ingredients havien de començar per les lletres E, A, T & S. El resultat de la cuina cognitiva? Un conjunt de receptes inusuals i delicioses.

chefSi esteu una mica mancats d’imaginació i ja no sabeu quins plats nous podeu preparar pel tupper, visiteu la web de Chef Watson i escolliu ingredients, plats i tipus de cuina i deixeu-vos inspirar per les seves receptes recomanades. Per triar i remenar!Ara bé, prepareu-vos per combinacions que qualsevol xef descartaria, com ara afegir maonesa al Bloody Mary, com expliquen en aquest article del New Yorker!

 

Imma Garcia

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s