L’imaginari col·lectiu que ha construït Hollywood ha fet que, des que tenim consciència, haguem volgut imitar tot allò que feien els nostres personatges i actors i actrius preferits. El model a seguir que hem vist a la televisió ha arrelat tan fort a les nostres vides que no podem concebre els nostres gustos sense tenir en compte uns referents tan clars. I aquests referents, ara mateix, no són els actors de Hollywood. Viuen amb nosaltres. Són els influencers.
Roba, sabates, cotxes, maquillatge, mòbils o natilles. Qualsevol cosa que pugueu imaginar és apta per ser anunciada per una superestrella. Els ingredients de l’èxit d’aquest tipus de publicitat han estat els famosos com a referents d’èxit (sigui pel seu físic o pel que han aconseguit) i la comoditat del sofà de casa. L’aparició de les xarxes socials ens ha permès conèixer nous referents que, si bé fins ara no eren famosos per la seva carrera a la gran pantalla, sí que ho són per reunir milers de seguidors i de “m’agrades”. Persones populars a Youtube, Instagram, Twitter o Facebook que viatgen, cuinen i llueixen conjunts de roba que són l’enveja de tots aquells que els segueixen. Qui no voldria ser com ells?
De la mateixa manera que un cantant o un actor és capaç de generar una forta influència a la societat i posar de moda una peça de roba, els influencers que es troben a la xarxa, també. És per això que cada vegada més empreses estan interessades a cedir de manera gratuïta un producte o bé pagar a un influencer perquè publiqui un vídeo, fotografia o tuit mencionant el seu producte.
Un 70% dels usuaris d’Internet tenen en compte les seves opinions d’altres a l’hora de realitzar compres. Però ara aquestes recomanacions tenen un preu. Fins i tot ha sorgit la figura de mànager d’influencers, representants que fan d’intermediari entre les noves celebrities i les empreses per escollir els productes que més s’adeqüen amb el perfil de l’usuari i el cachet que ha de cobrar per post.
Per exemple, si un influencer té uns 10.000 seguidors a Twitter o a Facebook, aproximadament podria cobrar entre 80 i 100 euros per cada tuit o publicació que fes mencionant el producte d’un anunciant. Però si aquest, en comptes de 10.000 té més de 50.000 podria cobrar més de 300 euros. Tot depen de la popularitat de l’influencer.
Les publicacions a Twitter i a Facebook són les més “econòmiques”. Tot i així, cal tenir en compte que les xifres són variables depenent de la notorietat de l’estrella. Segons l’agència de comunicació Opendorse, Cristiano Ronaldo és l’esportista més ben pagat a Twitter. Arriba a cobrar 260.490€ per tuit!
Les xarxes socials en què més es dispara la tarifa són Instagram i Youtube. Algunes famoses com Sara Carbonero, Cristina Pedroche o Irina Shayk cobren, aproximadament, uns 30.000 euros per post. Però els més ben pagats de tots són els Youtubers.
Com puc ser influencer? Els nostres consells
- Per ser influencer, en primer lloc, cal que tinguis present quin contingut oferiràs als teus seguidors. Si vols centrar-te en els teus viatges, outfits o restaurants de cuina asiàtica. És important que tinguis clara la línia que seguiràs per fidelitzar els teus fans i no desvariar contiguament el contingut, ja que sinó probablement es cansaran de seguir el teu compte.
-
Escriu una descripció que parli de tu i de com ets. Un dels motius pels quals funciona bé aquesta estratègia de màrqueting és perquè parles de tu a tu als teus fans. Mostra’t tal com ets, sinó no generaràs confiança i no funcionaran les teves recomanacions.
-
Utilitza aplicacions per monotoritzar les teves xarxes socials i saber quin és el millor moment per fer els posts per tal d’arribar al màxim d’audiència possible. Cal tenir en compte que durant certes hores del dia els teus seguidors estaran treballant o estudiant, publica en aquells moments que puguin mirar gaudir de les teves publicacions. Tingues també en compte que hi ha hores en què hi ha més predisposició a compartir i de donar like que no pas altres en què tenim tendència només a donar un cop d’ull.
-
Interactua tant amb els teus contactes com amb els altres. No tinguis por de fer “m’agrades” o comentar. És important establir vincles per aconseguir generar més engagement amb els altres usuaris. Això sí, no et facis pesat/da.
-
No intentis comprar falsos seguidors. Hi ha aplicacions que et permeten comprar o començar a seguir de cop a molta gent amb la intenció que després et segueixin a tu. O també pots fer servir hastags com #follow4follow o #followme, però tingues en compte que aquests seguidors no seran reals. Per tant, si tens una pàgina web o vols adreçar-los en algun lloc en concret, probablement no ho aconseguiràs.
-
Pren-te el teu temps a l’hora de fer una bona fotografia o un comentari graciós. És millor publicar menys però que el contingut sigui de qualitat que no pas al revés.
-
Utilitza filtres o retoca les fotografies. Les imatges lluminoses i acolorides acostumen a agradar molt més que les fosques!
-
No omplis el perfil de selfies. O si més no, que no siguin totes iguals!
9. No saturis els teus posts de hastags. Pots repetir-ne algun amb freqüència per reforçar la teva marca però si en fas un ús exhaustiu, evidencies que busques aconseguir el màxim nombre de “m’agrades”.
- No t’obsessionis! No aconseguiràs ser influencer en un parell de setmanes!!