Pot semblar que un cop passada la forta sacsejada que va generar la mediàtica explosió de Pokèmon Go, que va arribar a adquirir aires de gran febre planetària, la realitat augmentada havia tornat al món dels dolços dorments esperant properes iniciatives tecnològiques i deixar pas al lent però constant avanç de la tecnologia de la realitat virtual i l’arribada gradual de continguts cada vegada millors i especialment dissenyats per aquest nou desafiament narratiu immersiu.
I vet aquí, que en pocs dies diferents gegants tecnològics han mostrat les seves cartes i ens han ensenyat el camí cap al que volen portar la tecnologia augmentada. El seguiran els consumidors?
Facebook aposta per la realitat augmentada
La recent conferència anual de facebook ha donat lloc a que Mark Zukerberg hagi posicionat el seu gegant tecnològic en la cursa de la realitat augmentada en anunciar que estan fent una gran aposta per convertir les pròpies càmeres dels mòbils en les primeres plataformes de realitat augmentada, a manca de dispositius físics o ulleres pròpiament dites per les quals encara falten anys de desenvolupament. Així doncs es passaria d’eines primitives com l’actual Pokémon Go a disposar d’aplicacions que permetrien mostrar informació sobre el que es mostra a la pantalla, afegir filtres 3D als objectes que la càmera observa o jocs on la realitat es fondrà amb els personatges.
Facebook ha posat a disposició dels desenvolupadors a l’aplicació beta AR Studio, que permet dissenyar efectes de càmera (marcs animats, seqüències d’efectes, màscares o altres accions basades en realitat augmentada a través del reconeixement d’objectes, la localització, el moviment i la interacció.
Mentrestant a Snapchat…
És possible que Snapchat estigués justament treballant en el mateix que facebook ha anunciat i ho presentés tot just unes poques hores abans? Doncs sí, no és cap casualitat, al cap i ala fi són ja innombrables els cops que Facebook i Instagram copien sense parar les idees de la xarxa social preferida pels millennials. Fa pocs mesos Snap Inc. es presentava com a una empresa de càmera i basava el seu interès de futur en fomentar la realitat augmentada a través de les càmeres dels dispositius mòbils!
Snap Inc. es una empresa de cámaras.
Creemos que reinventar la cámara constituye nuestra mayor oportunidad de mejorar cómo vive y se comunica la gente.
Nuestros productos permiten que las personas se expresen, vivan el momento, conozcan el mundo y se diviertan juntas.
L’actualització més recent de l’aplicació incorpora una nova funcionalitat: els nous World Lenses, que permeten afegir efectes 3D sobre la imatge captada per les càmeres de manera realista, permetent el moviment en un pla tridimensional i afegint fins i tot ombres per accentuar el realisme d’aquests efectes.
Les HoloLens de Microsoft celebren el seu primer aniversari
Les HoloLens són un dispositiu de realitat mixta, és a dir que barreja la realitat augmentada amb la virtual, és adir que a través d’un visor et permet veure hologrames en l’espai real. Es troben al mercat a un preu prohibitiu superior als 3.000$ per a desenvolupadors, els quals ja han arribat a crear 150 aplicacions diferents per a la la seva plataforma durant el seu primer any d’existència. Entre les aplicacions trobem des de HoloHear, un intèrpret del llenguatge dels signes en temps real per a sords a varis jocs i aplicacions que permeten facilitar el disseny o l’aprenentatge.
Aquest és el vídeo que Microsoft ha creat per celebrar el primer aniversari de l’aparició de les HoloLens. Sí, es troben en un procés de desenvolupament encara molt inicial, però esperem que amb si disposen del temps necessari per evolucionar, les possibilitats d’aquesta tecnologia seran molt elevades.
Si encara no teniu gaire clar quines són les opcions reals que donen, podeu fer una ullada a com seria omplir el vostre menjador amb els mítics lemmings, gràcies l’aplicació disponible gratuïta a Microsoft Store desenvolupada per l’empresa tecnològica canadenca Globacore en homenatge al clàssic videojoc Lemmings de 1991. Utilitzant la tecnologia de mappeig de l’espai del visor es genera una cursa d’obstacles al mig de l’espai on es troba l’usuari, per exemple guiant els HoloLems per sobre del sofà del menjador o per sobre del teu gat.
Sony Pictures Animation són els primers estudis que s’han animat a crear un videojoc d’alt pressupost per a HoloLens i han anunciat un joc que permetrà crear una vila de barrufets al bell mig del menjador dels jugadors. Disponible gratuïtament a Microsoft Store.
També podeu apendre a tocar el piano amb l’app japonesa Teomirn, que mostra hologrames sobre les tecles que s’han de tocar. El primer professor de piano de realitat augmentada!
Sembla que la realitat mixta ens promet un seguit de novetats i potencialitats que tot just s’estan començant a explorar, però no podem deixar de preguntar-nos si en algun moment aquests tipus de dispositius podran arribar als consumidors massius o no deixaran de ser un accessori car disponible per utilitats comercials, professionals i de màrketing. Haurem de deixar passar el temps per a que posi cada tecnologia en el seu lloc.
Imma Garcia