Llibre i tecnologia: què ha passat en un any

Arriba Sant Jordi i amb ell deixem enrere altres temes per parlar, sobretot, de llibres. El sector editorial i el literari estan canviant molt, constantment i molt ràpid. Així que aprofitem la diada del llibre per fer-vos arribar algunes (només algunes!) novetats que el món digital i la tecnologia han aportat al sector del llibre des del darrer Sant Jordi.

Recomanadors de llibres. Quina és la propera novel·la que llegiràs?

Penguin Random House del Regne Unit va llançar una nova eina de recomanació de llibres anomenada Penguin Flipper. Es tracta d’un motor de recomanació de llibres en línia per tal que els usuaris puguin trobar el llibre ideal per regalar o per a ells mateixos. A través de diferents filtres de cerca basats en l’edat, personalitat de la persona a la qual se li vol regalar el llibre, el seu gènere preferit, etc. es van acotant les opcions fins a trobar el llibre perfecte. Una mica també amb aquesta funció de trobar el llibre perfecte trobem The Book Apothecary i Read it Forward, també de Penguin Random House.

També Harper Collins s’ha apuntat als recomanadors robotitzats o automàtics. A la seva pàgina de Facebook han implementat Book Genie, un geni que t’ajudarà a trobar el teu proper llibre. A partir del darrer títol llegit (i que t’hagi agradat, és clar) comencen les recomanacions en un format totalment conversacional dins Facebook Messenger.

Un projecte fantàstic que no sabem si es desenvoluparà o no, guanyador de la darrera edició dels Future Lions (els premis a estudiants dels prestigiosos Cannes Lions) és Book Messenger. Una app que s’instal·la amb Facebook Messenger i que porta el llibre triat com si fossin missatges de Facebook. La teoria és que avui dia els nens (i no només els nens) llegeixen menys llibres però més text, generalment missatges al mòbil. Perquè no fer les novel·les accessibles des del mòbil en forma de missatges? Mireu el vídeo i entendreu com funciona. Un altre projecte de Penguin que esperem que s’arribi a posar en marxa!

Més bots i literatura

Per celebrar el 95è aniversari de The New Yorker, la revista americana va crear The New Yorker Poetry Bot, una nova manera de rebre, llegir, escoltar i compartir la poesia. Cada dia, el bot envia a Twitter i Facebook Messenger un fragment d’un poema triat a l’atzar. Això ha de durar 92 dies des de l’aniversari de la revista, el 6 de març. Els poemes els seleccionen els responsables de la secció de poesia de la revista.  El primer va ser “Cassandra Drops Into Verse”, de Dorothy Parker. Alguns dels tweets tenen adjunt un audio amb l’autor llegint el poema.

Llibres que innoven amb tecnologies diferents

Darrerament només sentim a parlar de Blockchain. Per qui no n’estigueu al cas, blockchain és una tecnologia formada per una cadena de dades (d’aquí el nom) que emmagatzema cada cop que aquestes dades es transfereixen però que no es poden modificar. És la tecnologia darrera les criptomonedes Bitcoins. Ara, Editions at Play, la part de llibres interactius de Google, ha editat A Universe Explodes, un ebook molt especial. Segons la mateixa editorial, “és un llibre sobre un pare que veu com el seu món poc a poc es desintegra. El llibre és propietat d’un col·lectiu de persones que, a través d’blockchain, redueixen progressivament el llibre a una sola paraula per pàgina”. Tal qual. El llibre és gratuït i es poden veure les diferents versions. Un interessant experiment!

D’altra banda, ja fa temps que Shazam, el programari de reconeixement de música creada el 1999 que es troba el títol i artista d’una cançó, va crear la divisió Shazam for Brands, que permet a les marques posar contingut extra aun anunci i que puguis descobrir aquest contingut via Shazam. En podem trobar un exemple aquí. El juny passat, Hachette i Shazam van anunciar que començaven un projecte en comú pel qual els llibres de l’editorial francesa oferien continguts extres shamazables. Per exemple, vídeos on l’autor explica histories exclusives lligades a la narració del llibre, o en una guia de viatges mapes interactius per situar els llocs recomanats. L’objectiu de tot això és enriquir l’experiència de lectura, com ja s’ha fet també amb els codis QR o la realitat augmentada. No sabem si tindrà molt d’èxit o no, però és una mostra més de com dos projectes poden treballar en comú.

Experiències de gamificació i jocs de llibres

La gamificació també ha entrat al món de la biblioteca. Ana Ordàs, una especialista en màrqueting online i gamificació per dinamitzar i innovar en l’àmbit de les biblioteques, recull al seu blog tres bons exemples de gamificació. Experiències que uneixen els mons online i offline, i que per exemple van fer pujar la participació en un programa de lectura del 17 al 80%, o en un altre cas va augmentar un 30% el préstec de llibres. Molt recomanable llegir aquestes tres experiències per veure com es pot fer arribar l’interès per la lectura mitjançant la immersió en jocs interessants… i no només per a nens! També algunes biblioteques han començat a organitzar bookscapes (una mena de scape room amb l’ajuda de llibres), com aquesta de Santander.

Un altre fenomen que darrerament està creixent són les aventures conversacionals. Lifeline va marcar un estil de joc narratiu on un personatge t’interpel·la perquè l’ajudis amb una situació complexa. Properament podrem trobar un exemple fet aquí: Stay, d’AppNormals. Mentrestant, podem anar llegint i jugant amb Hooked, una app que va sortir el 2015 però que fins fa poc no ha començat a situar-se en les llistes de les apps més descarregades. I ho ha fet a una velocitat impressionant, fins ser núm 2 als Estats Units. Només obrir l’app comença un diàleg, una chat-story amb un format Facebook Message. El diàleg va evolucionant fins conformar la història sencera.

Videojocs basats en autors literaris inesperats

Us presentem tres videojocs que han estat notícia darrerament per estar basats en autors literaris que difícilment pensaríeu que podrien haver inspirat un videojoc.

Resultat d'imatges de franz kafka videogame
Us semblarà kafkià però sí, hi ha un videojoc inspirat en l’escriptor Franz Kafka. És una aventura gràfica creada pel desenvolupador indie Denis Galanin, qui anteriorment ja havia fet un videojoc a partir de Hamlet. En aquest joc, hem d’ajudar un psicoanalista a resoldre una sèrie de puzzles en un món, disculpeu el joc de paraules de nou, kafkià. El trobareu a Steam per a PC. Aquí en teniu més informació.

I prou surrealista és també aquest altre joc basat en l’obra d’un escriptor, en aquest cas Haruki Murakami. El joc es diu Memoranda i l’ha creat el desenvolupador iranià Sahand Saedi. És la història d’una dona en una ciutat centroeuropea que ha perdut la memòria. Resoldre els enigmes l’ajudarà a recordar. Un joc on s’ha cuidat tant la imatge com (i això és molt de Murakami) la música. Podeu veure el vídeo per conèixer millor la tècnica del joc. També és a Steam per a PC i Mac.

Darrerament s’ha parlat d’un altre videojoc basat en un escriptor que resulta encara més sorprenent. Us parlem de Walden, de Henry David Thoureau. El joc és una simulació en primer persona de la vida del filòsof nord-americà Henry David Thoreau durant el seu experiment de vida autosuficient en Walden Pond. El joc comença l’estiu de 1845, quan Thoreau es va traslladar a la llacuna i hi construeix la seva cabana. Els jugadors segueixen els seus passos, sobrevivint al bosc, buscant aliments i combustible i fent el manteniment de la casa. Tot això envoltats per la bellesa dels boscos i l’estany. El New York Times en va parlar i això ha fet que ja estigui accessible la versió early access alpha per PC i Mac.

I a casa nostra?

Aquí també tenim experiències interessants de relació de llibre i tecnologia. El Lluís Marquina, del programa de TV3 Generació Digital, va parlar a finals de l’any passat de propostes literàries adaptades a les pantalles. D’altra banda, tenim experiències com Tekstum (algoritme que ajuda a conèixer el retorn emocional d’un llibre mitjançant l’estudi dels comentaris dels lectors a xarxes socials), Libelista (ecommerce que vol connectar els llibreter amb els seu entorn lector online) o Bebookness (una plataforma per editar el teu llibre digital). I de ben segur moltes més experiències que han sortit aquest any i que estem esperant conèixer!!!!

 

Us deixem amb dos vídeos que ja tenen uns anys, però que sempre que el veiem ens fa reflexionar sobre el llibre en paper, el digital i la dificultat dels canvis. Bromes que, d’alguna manera, són ben certes. Bona diada de Sant Jordi!

Marisol López

3 thoughts on “Llibre i tecnologia: què ha passat en un any

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s