Potser ho haureu llegit i ho haureu passat per alt. O potser és una notícia d’aquelles que queden tapades per temes “importants” com què fan les Kardashian o qui ha guanyat la pilota d’or. El cas és que és possible que en 5 anys hi hagi vida humana a Mart. Cooooooom? Que anem a colonitzar Mart? Però si ni hem fet una colònia a la Lluna? Què vol dir anar a Mart? Com es pot fer? Qui hi pot anar? I qui hi ha darrera d’aquesta (boja?) idea?
Darrera aquesta notícia hi ha l’empresa de transport aeroespacial SpaceX, fundada pel científic i empresari Elon Musk. El passat setembre, Musk va donar més detalls de l’anunciada colonització de Mart que està organitzant des de fa temps. De fet, ell mateix diu que va fundar SpaceX el 2002 només per fer realitat el seu somni de viatjar a Mart i fer de la humanitat, com ell diu, “una espècia multiplanetària”. I en què consisteix aquest projecte?
El transport a Mart
Una nau transportarà entre 100 i 200 persones cada 26 mesos a partir de 2022. Per participar en aquesta aventura galàctica només caldran passar uns dies d’entrenament i pagar entre 90.000 i 180.000€, depenent de l’equipatge que es porti. Tot i que en un començament semblava que els viatges a Mart només serien possibles per a milionaris, la idea de Musk és que el preu sigui el d’una casa americana mitja per fer accessible el viatge a Mart a tothom que hi vulgui anar, crear un món nou i formar part de la fundació d’una nova civilització. El que segons Musk és imprescindible que tinguin els primers pobladors és “esperit aventurer, talent i ganes”. I si algú canvia d’idea i vol tornar a la Terra, ho podrà fer de forma gratuïta.
Elon Musk, l’home darrera la colonització de Mart
Potser el nom d’Elon Musk no us sona, però és darrera moltes de les notícies sobre les tecnologies que ens canviaran la vida en un futur proper.
Elon Musk, nascut el juny de 1971, és un inventor, físic i empresari sudafricà. Va marxar de SudAfrica per anar a viure als Estats Units, aconseguir una beca per anar a la universitat i trobar feina en una empresa a Silicon Valley. En aquells moments, deia que les seves tres obsessions eren Internet, les energies renovables i l’espai. Avui dia és la persona darrera Paypal, el sistema de pagament online més gran del món, els cotxes autònoms Tesla, SolarCity que subministra energia solar assequible i emmagatzemable, i SpaceX, l’empresa darrera el pla de colonitzar Mart.
Jon Favreau, el director d’Iron Man, ha reconegut que el personatge de Tony Stark està basat en Elon Musk. De fet, el mateix Musk va fer un cameo a Iron Man 2.
Un geni? Un megalòman? Un self-made man milionari amb idees boges? Un visionari? El nou Steve Jobs? Els temps dirà.
La nau (un ITS, Interplanetary Transport System) tindrà 50m d’alçada i 17 d’ample, i estarà formada pel cohet Falcon, propulsat per 9 motors Raptor i amb una càpsula Dragon. Tindrà serveis com restaurant, cinema, videojocs i gravetat zero per fer-la més divertida i atractiva per als futurs colons. Estem parlant d’un recorregut de 230 milions de quilòmetres que es podria fer en uns 80 dies, depenent d’on sigui en cada moment Mart en referència al punt de llançament. Amb la tecnologia actual el viatge a Mart dura entre 6 i 9 mesos, però Elon Musk parla de reduir-ho fins a 30 dies. De fet, és un sistema interplanetari de transport reusable. Això vol dir que, un cop fora de l’atmosfera terrestre, la càpsula, amb els passatgers i el material, continuaran el viatge a Mart mentre que el cos de la nau, imprescindible per al combustible necessari per al llançament, tornarà a la Terra exactament al mateix punt de llançament, on serà recarregat amb més combustible, una nova càpsula, més gent i material i llençat de nou a l’espai.
Un cop a Mart, els colons crearan una comunitat autosostenible que es preveu d’aproximadament un milió de persones. Per tant, estem parlant d’un projecte de vora 100 anys amb una flota de 1.000 naus interplanetàries. A Mart hi haurà fàbriques, foneries, pizzeries… i també una fàbrica d’energia solar que utilitzarà el diòxid de carboni de l’aire i l’aigua gelada del terra del planeta per generar metà i oxigen, el fuel utilitzat pel motor Raptor. Les naus, doncs, es tornaran a carregar de combustible a Mart i tornaran a la Terra amb aquells colons que vulguin tornar. En ser Mart un planeta més petit i amb menys gravetat que la Terra, per a la tornada no caldrà ni un cohet tan gran ni tant combustible.
Musk vol que aquest sigui un projecte que sumi tant governs com altres empreses privades per fer una gran aliança publico-privada. De fet, la NASA està seguin de prop aquest projecte i Obama va declarar el passat octubre que “Estic molt content d’anunciar que estem treballant amb els nostres socis comercials per construir nous hàbitats que puguin sostenir i transportar astronautes en missions de llarga durada a l’espai. Aquestes missions ens ensenyaran com els éssers humans poden viure lluny de la Terra , el que necessitarem per al llarg viatge a Mart.” A més del projecte de Musk, també estan treballant en conquerir Mart el projecte Mars One o el Blue Origin, darrera el qual hi ha Jeff Bezos, el fundador d’Amazon.
En el vídeo que Musk va presentar a la darrera edició de l’International Aeronautic Congress a Mèxic, es va poder veure per primer cop com es preveu que funcioni la missió espacial, el retorn del cohet a la Terra i, sorprenent, els canvis que preveuen que la presència humana provoqui a Mart: de planeta vermell a planeta… verd, amb atmosfera i aigua?
Aprendre a viure a Mart
Si heu llegit la novel·la The Martian d’Andy Weir o heu vist la pel·lícula dirigida per Ridley Scott, sereu conscients que el personatge que interpreta Matt Damon no hauria pogut sobreviure sol al planeta sense els seus coneixements d’enginyeria i de botànica.
En vista de tot això, la Universitat de Monash a Austràlia juntament amb la plataforma d’e-learning FutureLearn han preparat un curs sobre com sobreviure a Mart. Aquest curs gratuït en línia introdueix conceptes científics necessaris perquè els humans puguin viure a Mart, on no hi ha aire per respirar, aigua per beure ni res per menjar. El curs també examina les habilitats interdisciplinàries i la meticulosa planificació necessàries per mantenir la vida humana en un entorn tan hostil. Tot això amb experts en els camps de la química, l’astronomia, la física i la geologia que aporten tant coneixements bàsics de ciència com tècniques de resolució de problemes.
A tot això, la NASA està estudiant com la realitat virtual pot ajudar els colons a mitigar la sensació d’aïllament i millorar la comunicació. L’estan provant en un experiment que estan duent a terme a Hawaii on 6 persones estan vivint en aïllament durant 12 mesos per preveure els problemes que la vida a Mart pot comportar.
Perquè com diuen els organitzadors del curs, arribar a Mart és relativament fàcil, sobreviure a Mart serà el veritable repte!
I viure on?
A Elon Musk la vida dels colons a Mart li preocupa poc. Pensa que la seva feina és portar la gent allà i que algú altre haurà de pensar com fer la vida viable.
La NASA, que també col·labora en el projecte d’IST, va fer el 2014 un concurs per dissenyar com serien les cases dels colons a Mart. Van rebre 225 propostes i va haver 3 guanyadors basats en criteris com la viabilitat científica, la creativitat i la capacitat de ser impressos en 3D. Això no vol dir que la idea sigui imprimir les cases. El més probable, diuen, és que es puguin desplegar com un origami.
Els tres reptes guanyadors són Queen B, un habitatge basat en les bresques de les abelles; The Mars Acropolis amb espai per a tres hivernacles per plantar verdures; i finalment The Martian Pyramid, inspirada en la piràmide del Museu del Louvre i coberta de panells de vidre que permeten que funcioni amb energia solar.
I aquest projecte ens ha fet pensar: hi haurà museus, festivals, cinemes, teatres, sales de concerts, biblioteques? Dansa, circ a gravetat zero? Com serà la cultura a Mart?
Per si us voleu anar preparant, aquí teniu 15 pel·lícules sobre viatges a Mart que podeu veure abans d’emprendre el viatge!