Netflix cuida les cireretes del seu pastís. És meticulosa amb els detalls de les sèries que produeix, i  també és innovadora en el màrqueting. Radicals, exemplars, trencadores… les campanyes que han fet per les diferents sèries no us deixaran indiferents.

Està clar que Netflix li encanta impressionar-nos. Ja sigui a través de la publicitat de les seves sèries o de la mateixa marca. També li agrada jugar i que interactuem amb ells. Per això integra la publicitat en espais públics per on passa molta gent per aconseguir un major impacte. Ho fa aplicant tecnologies i eines de moda com el Face Swap (on et pots canviar la cara amb l’altra persona que surt a la fotografia, en aquest cas un personatge d’alguna sèrie de Netflix), els gifs o les pantalles interactives.

La campanya electoral de House of Cards

El premi a la millor campanya de Netflix, se l’emporta el president Frank Underwood. Aprofitant les eleccions a la presidència dels Estats Units han integrat la campanya de la sèrie en la campanya electoral. Mentre es feia la pausa publicitària en el debat entre Hillary Clinton i Donald Trump, van passar el spot de campanya del candidat a president fictici. Fins i tot es va integrar una pintura d’Underwood a la Galeria Nacional de Retrats de Washington, on hi ha els retrats de tots els presidents. Però no s’han limitat als Estats Units sinó que el compte de Twitter de la sèrie d’Espanya va estar fent piulades la nit del debat electoral promocionant la candidatura d’Underwood. També es van penjar cartells electorals pels carrers de Madrid. Ah! No us perdeu la  pàgina web de la campanya, FU2016, en què explica el seu programa!

Les estranyes campanyes d’Stranger Things

Sens dubte, una de les sèries més trencadores d’aquest 2016. Es va estrenar aquest agost i poc ha trigat a estar en boca de tots. A partir de la desaparició de Will Byers descobrim un món paral·lel i paranormal sota els nostres peus. El seu grup d’amics, juntament amb Eleven, una nena amb poders sobrenaturals, intentaran rescatar el seu company. Arran del gran èxit, Internet està ple de contingut viral i de marxandatge. De fet ja us en vam parlar aquí, aquí i aquí. Que no us faci mandra cercar a la xarxa perquè us sorprendreu de les coses que s’hi poden trobar. Nosaltres, us portem tres exemples perquè veieu la gran varietat.

La primera és una experiència immersiva en què experimentareu els fenomens paranormals que viu la Joyce (interpretada per de l’actriu Winona Ryder), la mare del Will, a casa seva. Per si no l’heu vist, no farem spoilers. Només us donarem una pista:  heu de seguir la llum.

El grup d’amics del Will juguen a un joc de taula en què hi ha la figura d’un monstre anomenat Demogorgon. Els de Netflix, han fet d’aquest monstre aterridor un pastís per llepar-se els dits i ara, us ensenyen a fer-lo amb un super tutorial!

I no us perdeu la màquina de vending que s’activa mentalment. Sí, sí, de debò. Google Allo, una plataforma de missatgeria com Whatsapp, ha integrat stickers (emojis) en el seu xat. Per promocionar-ho va crear aquesta instal·lació que s’activa a partir de neurotransmissors. Ja us ho hem dit, una bogeria.

La campanya viciosa de Better Call Saul

Estafador de professió i manipulador per naturalesa. Aquest és Jimmy McGill (alias Saul Goodman), l’advocat poc convencional que coneixíem a Breaking Bad, i que protagonitza una de les millors sèries del 2016. El seu passat és igual de peculiar que la seva ètica. Per això Netflix no podia deixar passar l’oportunitat de fer dues campanyes com les que hauria fet en Saul. Alarmistes, esvalotadores i originals.

The vicious campaign va consistir en farcir els carrers de cartells de propaganda anunciant els serveis de l’advocat i donant fins a 50 consells legals en llocs concrets. “Les flors són més barates que un divorci”, deia un cartell enganxat davant d’una floristeria. “Hi ha menys controls a l’altra sortida. T’ho dic jo”, en una estació de metro. Alguns feien al·lusió directa a mitjans de comunicació per tal que aquests ho aprofitessin per fer una notícia (i publicitat gratuïta de la plataforma). No cal dir que els cartells van acabar sent retirats. La segona campanya no va causar tant desordre públic però també va ser impactant. Va consistir en passejar un cotxe davant d’edificis relacionats amb el món jurídic com el Parlament francès, la Facultat de Dret o la presó estatal amb 320 retalls del Codi Penal que formaven un cartell publicitari d’en Saul. “Troba un advocat per sobre de la llei”.

La campanya per tenir més likes a Black Mirror

Us parlem d’aquesta sèrie en el post Les 5 sèries tecnològiques que no us podeu perdre aquest Nadal. Black Mirror és una sèrie que parla de la nostra relació amb la tecnologia, portant-la a extrems inimaginables (a no ser que siguis Charlie Brooker, el seu creador). Aquesta tercera temporada ha estat la primera en què la sèrie ha estat produïda per Netlfix. I fent els honors a la principal temàtica de la sèrie ha portat també a l’extrem la seva publicitat.

En el primer capítol de la tercera temporada, Nosedive, es parla d’una societat no gaire diferent a la nostra, que es regeix per la influència que les persones tenen en una xarxa social anomenada Rate Me. El món gira depenent de la puntuació que et posa la gent. 5 és la qualificació màxima i depenent de la teva influència es pot accedir a uns espais de la ciutat, llogar un pis o assistir al casament d’una amiga. Una societat elitista en el món dels likes. Netflix ha creat l’aplicació. Per sort l’únic que pots fer amb ella és compartir el teu ràting i puntuar els teus amics. I vosaltres quina puntuació li poseu al Butlletí?

Aquest no és l’únic episodi que han convertit en contingut de promoció, però aquest altre que us presentem només ha estat reutilitzat per fer un tràiler. Han agafat la tecnologia que va protagonitzar el tercer capítol de la primera temporada, The Entire History of You, per fer el vídeo promocional. En aquest cas, la tecnologia és un petit implant que es posa darrere l’orella i que permet visualitzar moments viscuts i, fins i tot, pots projectar-los perquè els vegin els altres. La naturalesa de la momentaneïtat és efímera. No tens temps d’apreciar tota la informació que t’envolta. I si poguessis tirar enrere? I si poguessis reviure el primer petó o les primeres passes del teu fill? Potser d’aquesta manera, indagant en el passat, descobriries coses que en el seu dia se’t van passar per alt. Reflexionaràs i veuràs que no tot és tal com recordaves. Posseir aquesta tecnologia seria bo, seria dolent? Ja saps que Black Mirror sempre et dóna la seva visió més retorçada.

Si heu llegit l’article Les 5 sèries tecnològiques que no us podeu perdre aquest Nadal haureu vist que un dels temes principals és la ciberseguretat. Patim contínuament perquè el nostre dispositiu no s’infecti de malware i el protegim com si fos el nostre propi fill. A ningú li agrada la publicitat intrusiva i encara molt menys quan t’apareix en forma de finestra (això últim no li heu de desitjar ni al nostre pitjor enemic). I si instal·lem un adblocker apareix un missatge que ens tapa el contingut de la pàgina demanant de desactivar-lo. Black Mirror coneix bé el seu públic, i sap que som paranoics de mena. Així que què millor si aparèixer en forma de missatge pels usuaris d’un adblocker? “Hola, usuari d’Adblocker. A nosaltres no ens pots veure però nosaltres et podem veure a tu. Què hi ha darrere de la teva pantalla negra?”

https-blueprint-api-production-s3-amazonaws-com-uploads-card-image-266828-pasted_image_at_2016_10_31_09_13_am

La polèmica campanya de Narcos

També ha estat arriscada la campanya de Narcos, la sèrie que narra la història de Pablo Escobar. Sabíeu que el 90% dels dòlars tenen restes de cocaïna? Si Amèrica us queda massa lluny, cal que sapigueu que el 50% dels euros que corren per França també en tenen. Per això Netflix ha apostat per convertir el que fins ara ha estat invisible en visible, gravant el hastag #Narcos en diversos bitllets i utilitzant-los com a mètode de transacció. A simple vista no s’hi veu res, però quan actives el flaix del mòbil a sobre, pots veure el hastag. D’aquesta manera, fent que la gent rebusqués dins de la seva cartera per comprovar si tenien algun bitllet màgic, van aconseguir que molts dels afortunats ho compartissin a les xarxes socials. Fins i tot van aconseguir que #Narcos fos trending topic 24 hores abans de la seva estrena mundial.

Fa pocs dies va aparèixer a la Puerta del Sol una lona gegant promocionant Netflix i Narcos en què apareixia Pablo Escobar (bé, l’actor que l’interpreta a la sèrie) juntament amb la frase “Oh, Blanca Navidad”. Això ha generat polèmica a la xarxa, amb defensors i detractors. I fins i tot el Govern de Colòmbia ha demanat a l’Ajuntament de Madrid i a Netflix la retirada del cartell. També s’ha creat el web Cocainenomics en què s’explica el sector narcotraficant acompanyada de vídeos de la sèrie.

wsj15_footer_facebook
cartel-narcos-cocaina-sol-kcih-620x349

La campanya telefònica d’Orange is the New Black

OITNB té lloc a la presó federal de dones de Litchfield i gira entorn de Piper Chapman, detinguda per tràfic de capital provinent de drogues. Netlfix ha volgut recrear en viu les cel·les de la presó a la façana d’un edifici ocupant més de 360 metres quadrats amb una fotografia gegant de la Piper. Dins de cada cel·la, una actriu que interpreta un dels personatges de l’emblemàtica sèrie.

Ens encanten les instal·lacions interactives, i a les presoneres preferides de Netflix, també. Per això van posar en mig d’un centre comercial una cabina de telèfon, pantalles interactives i una càmera. El telèfon sona i l’has d’agafar. És una de les presoneres de Litchfield i et parla directament a tu. En respondre al telèfon s’activa la càmera perquè surti la teva imatge a la pantalla gegant. Ara tu també ets protagonista.

També van fer una cosa semblant a la Times Square. Van instal·lar uns photocalls en forma d’espelmes gegants i les fotografies anaven apareixent projectades en una pantalla gegant.

 

Marta Izquierdo

%d bloggers like this: