Una multitud de tions, garlandes, llums i decoracions nadalenques, naixements, arbres de nadal i fires omplen les nostres llars i carrers. Per si no hagués quedat clar el missatge és el següent: JA ÉS NADAL!!! Però malgrat que tradicionalment el dia de Santa Llúcia marcava l’inici de l’època nadalenca, el màrqueting i els comerços cada cop avancen més el començament del Nadal. I per nosaltres i per la majoria de la xarxa aquest moment està marcat per l’aparició a principis de novembre dels anuncis de les campanyes nadalenques més esperades. Un degoteig constant de grans treballs creatius que cal descobrir i que marquen tendència.
Els ossets de peluix de Heathrow ens han robat el cor. Aquest estiu l’aeroport de Heathrow va destacar amb el seu primer anunci per televisió en 70 anys: The First Flight, que ja us varem ensenyar en un dels butlletins d’estiu. Pocs mesos després s’animen a felicitar les festes amb la tornada de dos entranyables ossets a casa per Nadal i les seves peripècies per l’aeroport després de l’aterratge del seu vol a Londres. Ja sabeu que som unes nyonyes i no podem evitar escollir Coming Home for Christmas com el nostre anunci preferit!
És perquè són tendres? Són el perfecte regal pels nens? Què és el que tenen els ossets peluix que fa que hagin protagonitzat alguns dels anuncis més entranyables del Nadal? És casualitat que els supermercats suïsos Migros segueixin les peripècies d’un osset a la fuga perquè ha estat deixat de banda per la seva petita propietària per un lluent robot a Zusammen spenden, que Interflora a Dinamarca acompanyi un solitari osset en una guarderia en plenes festes a Captain bo’s ChristmasBo o que Harrods ens expliqui un conte de Nadal amb un pelut protagonista a A Very British Bear Tale Christmas. Les xarxes han patit una sobredosi de pèls i dolçor aquest Nadal!
Des de fa uns anys el rei indiscutible dels anuncis nadalencs és l’esperadíssima campanya dels grans magatzems londinencs John Lewis, autors dels inoblidables Monty el Pingüí i l’Home de la Lluna. Aquest any Buster The Boxer ha canviat les tones de dolçor, emotivitat i tendresa per una història igualment entranyable que incorpora una gran dosi d’humor. Amb més de 22 milions de visualitzacions en cinc setmanes és evident que el grau de difusió i visibilització de la campanya val la pena, sobretot si pensem que els magatzems inverteixen ni més ni menys que un milió de lliures en la seva creació i més de sis milions de lliures en la campanya televisiva segons The Telegraph!
La Bridget adora saltar i els seus pares decideixen regalar-li un llit elàstic, però resulta que no és la única a qui li agrada saltar i saltar sense parar. Una idea simple, que vol tornar un somriure al públic anglès després d’un any realment caòtic que destaca per un gran treball en els animals protagonistes amb CGI (imatges generades per ordinador).
A més de l’anunci, la campanya compta amb un vídeo en 360º per Google Cardboard i una experiència immersiva en VR on els visitants dels magatzems a Londres podran saltar al costat dels animals de l’anunci. L’expectació que es genera cada any per descobrir la nova campanya de John Lewis, va propiciar que poques setmanes abans es fes viral una animació encantadora a l’estil dels coneguts magatzems, que va resultar ser la brillant obra d’un estudiant de 18 anys.
Precisament d’aquesta emoció continguda es va fer ressò Aldi amb una divertida i irònica animació on el seu divertit protagonista d’enguany, la pastanaga Kevin, hiperventilava d’emoció davant de la tele esperant visionar per primera vegada el nou anunci de John Lewis. I com no, ha protagonitzat gran quantitat de memes, com la paròdia de la inesperada victòria de Trump en les eleccions americanes.
De vegades falten paraules per expressar el que realment importa. Aquest és el lema de l’anunci protagonitzat per un avi polonès que està triomfant a les xarxes, arribant als 12 milions de visualitzacions! Des d’un àmbit aparentment allunyat dels anuncis nadalencs com el món de les subastes de l’empresa polaca Allegro arriba English for beginners: un entendridor i emocionant anunci al més típic estil John Lewis on un avi polonès intenta aprendre anglès.
Un dels anuncis que més ha donat de parlar és el que Wes Anderson ha dirigit per H&M i que ja compta amb més de 8 milions de visionats. Come Together és un curt de quatre minuts protagonitzat per Adrien Brody on posa tota la seva imagineria i estètica visual al servei d’un nevat viatge en tren que no arribarà a temps pel sopar de Nadal degut al temporal. El maquinista del tren buscarà la manera fer que la nit de Nadal en el tren esdevingui inobidable. Un plaer culpable visual, com tots els treballs del nostre cineasta preferit. No és l’únic director de cinema d’autor que ha presentat un anunci nadalenc: Jean Pierre Jeunet, director de la mítica Amelie, ha recreat un encantador poble suïs per la nova dolça faula nadalenca de Milka The Time Machine.
Conèixer Santa o ajudar-lo en la seva tasca de portar alegria a tots els nens és el que inspira els anuncis de varis supermercats. La campanya d’Aldi a Anglaterra està protagonitzada per la simpàtica pastanaga Kevin de la que ja us hem parlat abans, que en Amazing Christmas Carrot intenta arribar a conèixer Santa sobrevivint el banquet de Nadal per acabar viatjant amb els rens del trineu de Santa, bé, com a mínim una estoneta. Mentre que quatre adorns nadalencs s’embarquen en el viatge de la seva vida per ajudar a Santa a trobar el seu camí en aquest adorable anunci d’animació de Myer d’Austràlia.
Les fonts d’inspiració de les campanyes són ben variades. Si unes aposten per la tendresa, l’humor o la marca d’autor, altres prefereixen anar sobre segur i sospitosament ens recorden algunes altres obres anteriors. Perquè l’estil dels vuitantes a lo Goonies de l’anunci d’Ikea a Bèlgica Operation Treenapping per segrestar un avet no té un aire a la sèrie de moda d’aquest any Stranger Things de Netflix? I la campanya Homecoming d’Aldi a Irlanda no us sembla que és similar, però a l’inrevés, a l’exitosa Heimkommen, campanya de l’any passat de l’avi solitari que fingia la seva mort dels supermercats alemanys Edeka? Jutgeu-ho vosaltres mateixos…
I per no ser menys, un altre animalet protagonitza l’anunci de Waitrose Home For Christmas, on un pit-roig valent emprèn un èpic viatge a Gran Bretanya, on una jove espera ansiosament el seu retorn anual. En èpoques nadalenques els animals i els nens com veieu són els grans protagonistes. Com la petita protagonista de la campanya de l’operadora mòbil Three Ireland en col·laboració amb la fundació irlandesa que treballa pel benestar infantil Barnardos a The Girl and the cloud, on l’Anna rep la millor sorpresa de nadal: el seu propi núvol de neu però acaba descobrint que la millor sorpresa no és la que un rep sinó les que es donen. El curt animat està basat en el llibre que ha creat l’il·lustrador Mark Wickham: mireu la versió interactiva!
Com anem veient, els millors exemples de campanyes nadalenques tenen un gran treball visual i tècnic acompanyats d’una bona història. Moltes empreses aposten per elaborades obres d’animació, com ara el curt de stop-motion de Sainsbury The Greatest Gift, que mostra la importància de compartir el nostre temps malgrat les dificultats de la vida moderna, que va necessitar 16 setmanes de construcció, 420 hores de rodatge i vuit setmanes de post-producció, tal i com podeu veure en aquest vídeo del making off! La cadena de tendes Very reparteix felicitat i joia nadalenca amb els regals que fa una noia en el seu animat trajecte de casa a la feina en la campanya The Joy of Giving.
Nadal és sinònim de bons sentiments i es pot emprar per empatitzar i conscienciar en temes socialment necessaris com ara l’alzeimer. I és justament aquesta l’aposta de la campanya nadalenca espanyola més important i esperada: l’anunci de la loteria de Nadal, que aquest any està protagonitzat per una àvia amb evidents problemes de confusió que rep l’escalfor i complicitat dels seus veïns a 21 de diciembre. Santa Forgot de la fundació Alzheimer’s Research UK presenta una animació on Santa va començar a confondre noms i amb el pas del temps va deixar d’entregar regals, fins que una nena va convèncer els follets de crear una cura per la seva malaltia. Agafeu els mocadors!
Ser diferent et pot fer la vida una mica difícil, però la meravellosa titella vintage protagonista de l’anunci de McDonalds pren la iniciativa per aconseguir una nova vida a Juliette the Doll, mentre que un Frankestein que busca compartir l’esperit nadalenc és ni més ni menys que el protagonista de la campanya nadalenca de Apple. Dues grans multinacionals aposten per fomentar la integració en un any marcat per greus problemes d’intolerància social.
Per acabar, ens posem una mica més estilosos i us ensenyem a la Sra. Santa Claus de Marks & Spencer, que és la reina indiscutible del Nadal! Els tocs d’humor són una de les tendències de l’any.. Us heu fixat que el llibre que està llegint al final de l’anunci es diu Fifty Shades of Red? La campanya més cinematogràfica de l’any és l’elaborat curtmetratge The Tale of Thomas Burberry, que ens remet als 160 anys d’història de Burberry i la inspiració del seu fundador. Un anunci que és pur cinema.
Com us hem mostrat, els anuncis nadalencs es guanyen un lloc en l’imaginari col·lectiu, i per això us animem a reconèixer personatges de campanyes conegudes en l’anunci Lonely Night, per a tots els públics, que la web eròtica Pornhub ha creat aquest any, protagonitzat per alguns dels més estimats protagonistes de campanyes nadalenques. Segur que com a mínim reconeixeu l’espanyol Justino i l’home de la lluna!
Gràcies per tot el recull de vídeos, però crec que heu ficat masses….no tinc tant de temps per mira-los!!!
El del gos al llit elàstic es bonissin!!