El Liber 2016 ha estat un any més el punt de trobada dels professionals del sector editorial espanyol i s’ha convertit en un privilegiat espai de reflexió al voltant del futur del negoci editorial a l’era digital.
Dosdoce acaba de presentar el tercer estudi sobre l’estat i consolidació dels models de negoci en l’era digital dins el món del llibre amb el patrocini i col·laboració de CEDRO. L’estudi ha estat elaborat a partir dels resultats d’una enquesta per identificar els models de negoci que s’utilitzen en el sector editorial, quina és la opinió del sector sobre aquests models i el seu grau d’ús.
Les conclusions de l’enquesta varen ser el tema de debat d’una taula moderada per Javier Celaya, fundador de Dosdoce, en la recent fira Liber amb la partició de Laura Ceballos, cap de Desenvolupament de Negoci del Centro Español de Derechos Reprográficos (CEDRO); Margarita Guerrero, directora de Bookwire per Espanya i Llatinoamèrica; Ignacio Latasa, soci fundador de Metaforic; i Carmen Ospina, directora de l’Àrea Digital de Penguin Random House.
Després d’uns quants anys d’adaptació del sector editorial als formats digitals la majoria dels professionals consideren que el futur del llibre serà una fusió dels models de venda digital amb els tradicionals
Segons l’enquesta de Dosdoce els models de negoci pels que apostaran les editorials els propers dos anys es troben centrats en la venda directa a través de la pròpia web, la venda unitària de ebooks a través de tendes (Amazon, Apple, Casa del Libro, Kobo, etc.), la publicació de continguts en obert, la venda a través de plataformes de distribució de ebooks como Bookwire, la venda de llicències a biblioteques (com eBiblio o eLiburutegia a Espanya). Però és especialment destacable que comença a haver-hi un cert número d’editorials pioneres que pretenen provar nous models de negoci emergents que s’allunyen dels models ja coneguts de vendes unitàries a través de llibreries i plataformes online o la venda directa en les webs pròpies, com són ara els serveis d’autoedició, la venda en models de subscripció o la fragmentació de continguts (posar a la venda articles independents o capítols separats).
En xifres generals podem aproximar que les vendes digitals representen el 25% del mercat editorial a Espanya, que segueix dominat per un 90% de ventes unitàries i un 10% de vendes per subscripció. En funció de la tipologia de cada editorial i segons els gèneres, àmbits i formats del catàleg cada editorial ha d’explorar quines són les diferents vies de negoci digital que s’adapten millor a la idiosincràsia pròpia de l’empresa.
El model de subscripció del llibre està poc desenvolupat a Espanya però s’estan observant casos d’èxit en altres sectors com el de la televisió (VOD – vídeo sota demanda), els videojocs, cinema i música, com ara Netflix i Spotify. A Espanya han sorgit vàries plataformes i iniciatives com 24Symbols, Nubico, Skoobe, Scribd i Kindle Unlimited, però malauradament el funcionament del model de subscripció és molt complicat ja que hi ha poca cultura de pagament en el país i s’està implantant de manera molt lenta. Els models existents tenen un cost similar de subscripció al mes, que es troba entre els 8 i 9 euros. Aquest tipus de model funciona en general com més especialitzat és el contingut o el format, per exemple centrant-se en l’àmbit de l’educació i els llibres de text, o els audiollibres, o bé en gèneres que tinguin un públic molt específic i de gran recurrència en el consum i un número d’autors limitats, com ara la novel·la romàntica i de ciència-ficció.
Però un dels models de negoci que es presenten més interessants són els serveis d’autoedició. En aquests moment es calcula que un 25% dels llibres a Espanya són autoeditats. En els últims anys importants editorials i llibreries estan apostant per aquest model, amb exemples com Book Country (Penguin ), Author SolutionsAuthor Solutions (PenguinRandomHouse), Kobo Writing Life, Kindle Direct Publishing, megustaescribir, Entrescritores o Bubok. Els autors paguen per obtenir uns serveis d’autoedició i és una bona oportunitat de negoci perles editorials, que poden d’aquesta manera fins i tot detectar nous autors. D’altra banda cal no perdre de vista que s’incrementen el número de llibres en les plataformes de venda unitària, on tots els llibres es troben en exposició i poden saltar a la vista del consumidor i reduir la visibilitat dels llibres propis de l’editorial.
Els audiollibres són un format de gran èxit en els mercats editorials dels Estats Units, Gran Bretanya i Alemanya en format de subscripció. En el mercat espanyol hi ha un gran desconeixement entre els usuaris finals sobre què és un audiollibre i es consideren negativament destinats a les persones grans. Existeix un gran nínxol de mercat en aquest nou format, ja que en aquests moments no hi ha gaire oferta perquè poques editorials en tenen en el seu catàleg i no acostumen a ser de gaire qualitat. Els audiollibres són un format amigable per a públic que realitza menys consum tradicional perquè permet fer altres activitats mentre s’escolta la narració. Tot i que el cost de producció és alt i que és necessari utilitzar bons narradors per crear produccions de qualitat, tal i com fan en altres mercats estrangers on es contracten actors per fer les narracions, les opcions de negoci són interessants, ja que hi ha molts consumidors llatins als Estats Units però hi ha una gran manca de productes de qualitat en audiollibres en espanyol.
Precisament és en el mercat llatinoamericà i d’Estats Units on cal que moltes de les editorials espanyoles focalitzin els seus negocis digitals. La penetració dels formats digitals en la lectura és molt més elevada a Amèrica, i els preus per unitat pel llibre electrònic són molt més elevats, essent fins i tot el preu de venda mitjà llatinoamericà per ebook superior al preu mig de venda a Espanya degut a l’assimilació de preus amb el mercat estadounidenc. És per tant important entrar en aquests mercats pel llibre en espanyol, i definir també una clara política de preus diferenciada per zones, autors i temàtica.
Per a una editorial entrar en el model de negoci digital és un canvi important i cal aprendre a moure’s en l’entorn digital. És un procés d’adaptació llarg, en el qual inicialment l’editorial només es focalitza en la venda unitària digital però que li comporta una gran càrrega de feina (DRM, establiment de política preus digitals, metadades, contractes, llicències, acords de comercialització amb grans plataformes, etc) a canvi d’un retorn econòmic baix al principi. Un cop les editorials es troben familiaritzades amb les vendes unitàries en la web pròpia i les grans plataformes digitals, les editorials comencen a estar interessades en entrar a explorar altres models de negoci digital com ara la subscripció o models freemium / premium, la venda a biblioteques, la venda mitjançant campanyes de crowdfunding o la gamificació. Les grans editorials poden apostar per vàries d’aquestes noves vies de negoci però les petites editorials centraran esforços probablement en només una o dues noves addicionals.
Quin és el resultat que veurem en els propers dos anys en el sector editorial espanyol? Trobarem moltes més editorials que s’han animat a incorporar la digitalització del seu catàleg en la seva línia de negoci? Quantes editorials s’animaran a explorar noves vies i apostaran pels models de subscripció o la gamificació? Quins serveis nous de subscripcions apareixeran en el mercat, es consolidaran o desapareixeran? Els audiollibres tindran acceptació entre els consumidors espanyols? La resposta esperem que ens la segueixin portant Dosdoce i els seus estudis sobre el negoci digital editorial en els propers anys.
Imma Garcia