Quan mesclem política amb tecnologia: les eleccions més gamificades de la història

Hilary Clinton i Donald Trump estrenen aplicacions per reforçar les seves campanyes. L’objectiu? Motivar la gent a l’hora d’anar a votar. Per això segueixen patrons propis dels jocs de mòbil.

En les aplicacions pots guanyar punts d’involucrament. Per fer-ho, has de jugar, respondre preguntes o bé fer una sèrie d’accions. Pots fer donacions, llegir i compartir articles de la campanya o assistir a esdeveniments. Per exemple, si et compromets a votar a Hillary Clinton, pots guanyar 10 punts i, si ets partidari de Trump, per mirar l’últim anunci de la seva campanya et donen 50 punts.

L’app de Clinton està més organitzada i és més meticulosa mentre que la de Trump pot semblar caòtica. Cal tenir en compte que qui es descarrega l’aplicació ja sap a quin partit votarà, i per tant les apps s’adrecen molt clarament a un target concret.

   Pro-republicans:  The America First app

L’app de Trump és menys complexa que la de Clinton perquè va destinada a votants d’uns 65 anys. Prioritzen més la usabilitat que el disseny. El dissenyador de Trump, Harper Reed, defensa l’activitat divulgadora dels usuaris a partir de l’app i perquè aquesta és una crida a l’acció: “Aquesta gent es vol posar a treballar. Potser la única cosa que tenen és un mòbil. Així que com ho fan?”

logo_es_googleapp-store-es2x

  Pro-demòcrates: Hillary 2016

En l’app de Clinton et situes en una de les seves oficines. És una interfície immersiva creada per Peter Cheng, que va treballar prèviament a DreamWorks Animation i va co-fundar Kooapps. No és casualitat que hagi estat ell l’escollit per crear la interfície perquè, a pesar que no sigui decisiva a l’hora de guanyar les eleccions, sí que encoratja la gent a anar a votar i a donar suport de manera pública a la candidata demòcrata. “La mecànica del joc provoca que els usuaris la provin. És tan senzilla perquè volem que qualsevol persona que obri l’app pensi: i tant que la puc fer servir”.

Segons Cheng, els usuaris actius que juguen a Hillary 2016 cuiden al gos Winnie, la mascota de l’edifici, unes cinc vegades al dia. I quant més ho fan, més punts guanyen i més motivats estan A més, demanen els usuaris que comparteixin la seva llista de contactes i arribar així a amics que viuen en zones menys decantades pel partit. D’aquesta manera aconsegueixen, no només arribar a més gent, sinó que s’involucrin més a la causa (i que facin més donacions, també).

Dels 129,1 milions de persones que van votar el 2012, només 6 milions segueixen el compte de Facebook de Clinton. En els dos últims mesos més de 100.000 usuaris han descarregat l’app de Clinton i des de l’app s’han fet un total de 750.000 accions, des de respondre preguntes sobre afirmacions de Trump a compartir publicacions. En canvi, l’app de Trump només ha aconseguit 50.000 descàrregues.

 

logo_es_google app-store-es2x

Com s’interactuarà durant les eleccions a les xarxes socials?

instagram

Enviarà un missatge a tots els usuaris majors d’edat animant-los a anar a votar. El missatge contindrà un “llegeix més” que redirigirà a la pàgina web vote.usa.gov, on cal registrar-se per votar. El mànager de divulgació de polítiques i govern d’Instagram, John Tass-Parker, diu que els encanta veure com es desenvolupen les converses a la xarxa social. Per això volen que la comunitat utilitzi la plataforma per expressar les seves opinions.

A més a més, també s’integraran les Instagram Stories a les CBS News per donar veu als joves i el hastag #MyVote a la CNN Politics,  tant a Instagram com a Facebook.

uberlogo

Uber també difundrà un correu a tots els seus usuaris però aquesta vegada se’ls enviarà l’eina de Google “How to vote“, una eina informativa que inclou les dates límit, requeriments i altres instruccions de les polítiques de cada estat.

twitter-noticias

A partir de Voting Information Projectde la Information Civic API de Google i de la cooperació amb Rock the Vote, Twitter ha integrat un sistema per consultar els tràmits per votar. Enviant un missatge directe al compte @Gov amb el codi postal es rebrà la resposta i un enllaç personalitzat per registrar-se. El compte @Gov també respondrà les preguntes dels votants.

facebookFacebook va afegir un botó que deia “registra’t ara” que et redirigia a vote.usa.gov perquè votessis i després ho compartissis a la xarxa.

snapchat

Snapchat, també va cooperar amb motiu de les eleccions. En aquest cas, amb TurboVote, que informava els usuaris sobre com registrar-se a partir d’anuncis protagonitzats per famosos.

 

Encara no sabem els resultats de les eleccions americanes i per tant les conseqüències de tanta app, tanta gamificació i tanta presència en xarxes socials encara està per demostrar. El que sí està clar és que ens trobem davant les primeres eleccions gamificades de la història dels EUA!

 

Marta Izquierdo

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s