Les vacances ja queden enrere i amb l’inici de l’escola molts nens tornaran a trepitjar els museus en les ja habituals sortides culturals. És una oportunitat única que els museus no poden deixar escapar. Aquestes visites són un moment important per crear curiositat i futurs vincles amb aquest públic.
Però si el museu tradicional no vol passar desapercebut entre aquests visitants cal que busqui la manera de convertir-se en un espai atractiu. La tecnologia pot ser una gran aliada a l’hora de crear noves experiències convertint les visites planes, on els objectes només poden ser observats, en moments d’interacció que retindran els infants davant espais o elements que d’altra manera podrien ser vistos a cua d’ull en passar-hi per davant durant el recorregut.
Comença a ser molt comú poder realitzar visites virtuals als museus per mitjà d’aplicacions, tablets o ordinadors. Aquestes visites ja de per si suposen una gran oportunitat per implicar els infants en la seva planificació, creant recorreguts, jocs de caça del “tresor” i descobriment de peces estudiades a classe… però si això no fos prou alguns museus han introduït animacions i historietes per a fer-ho encara més motivador i guiar les visites. Per mitjà d’una aplicació creada específicament un seguit de personatges animats expliquen, a través del joc, les obres més importants que es van descobrint als diferents espais dels museus.
Trobem, fins i tot un projecte que permetrà als usuaris construir el museu dins Minecraft.
Per provocar una major interacció amb els infants molts museus estan canviant els panells informatius estàtics per pantalles tàctils. Això fa que els nens, de forma divertida, puguin adquirir més informació sobre allò que estan veient i d’aquesta manera se sentin més implicats i interessats. Les imatges, els sons i la navegació per les diferents pantalles són eines bàsiques per aconseguir aquests moments d’atenció.
I evidentment, si ja fem entrar en el joc la realitat augmentada, aquest interès creix de forma exponencial. Quin nen no se sent fascinat quan un personatge d’un quadre li explica la seva història? Per aconseguir-ho trobem l’aplicació Blippar, molt utilitzada en els museus i que permet animar un quadre o interactuar amb ell.
Algunes sales han anat més enllà i han creat jocs interactius que impliquen la participació dels nens dins el museu fent que hagin de buscar pistes, personatges, obres… per convertir-se en detectius i descobrir qui és l’assassí, com és el cas de Murder at the Met, del Metropolitant Museum of Art, per guanyar a l’equip contrincant, com a Capture the Museum del Metropolitant Museum of Scotland, o que s’hagin d’enrolar com a grumets en una nau anomenada Chronos (joc desenvolupat per Wunderkammer Editorial) i explorar les sales resolent reptes a partir de mapes, objectes i enigmàtiques claus.
Un altre museu que s’ha bolcat molt en atraure al públic infantil és el Thyssen, que disposa d’un ampli ventall de jocs per a nens. Entre aquests en destaca las Miradas, joc en què les mirades dels personatges dels quadres ens indiquen com explorar les diferents obres.
I per aquells més creatius, la National Gallery of Art de Washington proposa una aplicació, l’NGA Kids, on a més a més de diverses activitats interactives inspirades en els obres del museu hi podem trobar una llibreta de dibuix virtual per dibuixar la pròpia versió d’aquella obra que hagi cridat més l’atenció del nen. Posteriorment una altra aplicació permet compartir totes les creacions dels participants pentjant-les en una galeria virtual i crear així la pròpia exposició.
Tots aquests jocs són aplicacions que els nens es poden baixar als telèfons mòbils o tablets.
Ara bé, si el que volen els nens és endur-se un record fent-se una selfie amb una de les seves obres preferides, el Museu del Prado ofereix aquesta possibilitat per mitjà d’una aplicació que han anomenat PhotoPrado.
La tecnologia dins els museus obre un nou món de possibilitats per als seus visitants, així ho consideren empreses com Samsung, que ja ha desenvolupat moltes aplicacions de realitat augmentada per a museus, àmpliament utilitzades al Regne Unit, així com unes ulleres de realitat virtual que permeten als visitants fer un viatge a l’Edat de Bronze, moure’s pels paisatges de l’època i descobrir el seu dia a dia, descobrint informació sobre els diferents estris que l’usuari es va trobant.
Només la imaginació pot posar límits a noves aplicacions i noves maneres de captar l’atenció d’aquest públic tan especial i alhora tan exigent.
Mireia Camps
Noticia molt interessant, sobretot ara que s’acosten les tardes de pluja on no saps a on anar/que fer amb els petits de la casa!
Gràcies Mireia!
Sara, segur que passeu tardes molt entretingudes. Gràcies pel teu comentari i per llegir-nos.