Sortir a caçar Pokémons, el nou esport mundial

En l’any de l’esclat de la realitat virtual ha passat quelcom inimaginable. La germaneta pobra de l’omnipresent tecnologia estrella de l’any, la realitat augmentada, ha acabat convertida en pocs dies en la gran revolució de l’any i esdevindrà l’èxit tecnològic de masses de l’any. I tot això en només cinc dies! El culpable és ni més ni menys que Nintendo i el seu nou joc per smartphones Pokémon GO.

Pokémon GO es va publicar oficialment el passat dimecres 6 de juliol en només tres mercats (Estats Units, Austràlia i Nova Zelanda) i en pocs dies el joc s’ha convertit en el tema estrella de les xarxes socials i la seva popularitat s’ha disparat estratosfèricament. Tant que, tot i que ara per ara l’aplicació és disponible a pocs països, hi ha molts usuaris que se les han empescat per burlar les restriccions i ja hi ha catalans que estan caçant Pikachus per Plaça Catalunya. L’elevat èxit del joc ha sobrecarregat els servidors de l’empresa  i ha obligat a endarrerir una mica el seu llançament a altres mercats com Europa o Japó.

Uns números que impressionen

v-twittertime-v-social.png

 

Segons la consultora Similar Web,  un dia després de la seva publicació ja estava instal·lat en més dispositius que la popular aplicació de cites Tinder i en un 5,16% dels dispositius Android d’Estats Units. Es calcula que properament superarà en el nombre d’usuaris actius diaris a Twitter. A més, l’ús mitjà diari és de 43 minuts i 23 segons, superant aplicacions populars com WhatsApp (30:27), Instagram (25:16)o Snapchat (22:53). Una autèntica sensació!

A hores d’ara es calcula que ja hi ha més de deu milions de persones que s’han descarregat el joc. L’èxit ha estat tan aclaparador que les accions de Nintendo han acumulat una pujada de gairebé el 60% a la Borsa de Tòquio des del dia del llançament del joc.

El videojoc, optimitzat per smartphones iOS i Android, ha estat desenvolupat per  Niantic Labs i es comercialitza amb el sistema freemium, és a dir que l’usuari se’l descarrega gratuïtament però té la possibilitat d’avançar en el joc a través de microtransaccions. Segons el portal SuperData, Nintendo va guanyar en només els primers 4 dies més de 14 milions de dòlars.

SuperData.jpg

En què consisteix?

L’objectiu del joc és anar capturant Pokémons pel món real.  El joc et permet crear un avatar que pot atrapar, entrenar, intercanviar i barallar-se amb els 150 personatges Pokémon que existeixen. Utilitzant Google Maps, la càmara i el GPS del mòbil l’avatar es col·loca en un món virtual que reflexa l’entorn real dels carrers de la teva ciutat o poble mentre hi passeges i et permet localitzar Pokémons que es poden veure gràcies a la realitat augmentada i capturar-los gràcies fent un gest amb el mòbil.

En algunes localitzacions anomenades Pokémon Gyms, les criatures adquiriran experiència i s’entrenaran, pujaran de nivell i per tant, seran millors en les baralles amb els enemics per guanyar PokéBalls, que també es poden obtenir fent una microcompra a l’aplicació. Finalment també hi ha les PokéStops on obtenir recompenses en forma de diferents objectes. Normalment aquests punts d’interès coincideixen amb llocs icònics com ara parcs, museus o monuments. Un dels últims rumors apunta a que tots aquests espais podrien ser patrocinats per empreses i negocis, una manera intel·ligent dels creadors per obtenir més ingressos.

Segons va explicar el CEO de Niantic Labs a Business Insider el joc seguirà evolucionant i pretenen permetre l’intercanvi de pokémons per fer el joc més social i interactiu, millorar els Gyms i PokéStops o crear taules de classificació per conèixer els millors jugadors. Aquí us deixem uns quants consells i trucs per jugar preparats per Vida Extra.

Què el fa tan addictiu?

Nintendo ha trigat en obrir-se al mercat mòbil perquè sempre ha preferit apostar per les seves pròpies consoles. Aquest any va llançar l’aplicació social Miitomo i ara aposta per un joc de realitat augmentada.

Pokémon és un univers iconogràfic consolidat des de fa vint anys a través de videojocs, sèries d’animació i jocs de cartes.  La nostàlgia per aquest producte de la infantesa dels millennials és la principal clau de l’èxit, doncs tots sabem que són aquests joves els que marquen les tendències i dominen les xarxes socials com a gran influencers. A tot això hem d’afegir que és un joc que funciona d’una manera bastant simple i pot agradar a pares, avis i nens, que està ben desenvolupat (gràcies a l’experiència obtinguda amb la geolocalització i realitat augmentada per part de Niantic Labs amb seu anterior joc Ingress), que fomenta passejar i descobrir els carrers, places, parcs i espais culturals o monumentals de les poblacions i així de pas fer un saludable exercici o interactuar socialment amb altres jugadors que et trobes pel carrer, o que és un joc amb un mecànica que enganxa com és col·leccionar coses.

Però serà aquest un èxit passatger? Fomentarà les experiències de realitat augmentada? Cal no oblidar que la realitat augmentada fa anys que estava disponible però les seves aplicacions havien estat poc reeixides i no gaire imaginatives. Era necessari una aplicació que familiaritzés al gran públic amb les noves tecnologies de VR i AR i les seves possibilitats, i Pokémon GO, sense que ningú s’ho esperés, ha esdevingut el vehicle ideal per ensenyar-les. A més a més la realitat augmentada permet portar la fantasia i altres móns al món real de manera controlada, evitant la sensació d’aïllament que s’experimenta amb la realitat virtual.

Ens podem imaginar què passarà quan arribin les HoloLens o potser unes resucitades Google Glass, serà aquest èxit un impuls per a les revolucionàries novetats tecnològiques? Nosaltres hi apostem, i ja veiem en un futur proper una pila de gent amb ulleres d’AR jugant a capturar Pikachus o algun altre dels famosos personatges i franquícies de Nintendo sense necessitat de cap telèfon mòbil. La realitat augmentada, la convidada inesperada, ha arribat per quedar-se.

Altres jocs georeferenciats

No volíem acabar aquest post sense proposar-vos algunes opcions per matar el cuquet mentre arriba oficialment Pokémon Go.

Ingress

Desenvolupat per Niantic Labs, el conegut joc georeferenciat Ingress  es va publicar l’any 2011 i va obtenir bastant èxit malgrat la seva complexitat. L’addictiu joc de ciència ficció dividia els jugadors entre dues faccions oposades que havien de defendre i atacar els diferents portals geolocalitzats que es trobaven pels carrers de les ciutats. Les dues faccions lluitaven per prendre el control sobre els misteriosos portals que eren portes d’entrada a la nostra dimensió d’energia alienígena. Molts dels 5 milions de portals que existeixen han estat creats pels mateixos jugadors i, de fet, estan servint de localització per a PokéStops i Gymps del Pokémon GO.

City Nostra

Geomotion Games és una empresa catalana que desenvolupa videojocs i experiències de gamificació mòbils basades en la geolocalització, les tecnologies de proximitat indoor i outdoor i el big data.  El seu joc per smartphone City Nostra és el primer videojoc urbà d’estratègia ambientat en la màfia siciliana i permet conquerir territoris reals d’altres jugadors en qualsevol lloc del planeta. L’objectiu: guanyar diners, respecte i esdevenir El Padrí de la “Famiglia” mentre et mous per la ciutat. El jugador, per aconseguir promocionar per l’escalafó de la Famiglia, haurà de descobrir al mapa els territoris reals controlats pels seus adversaris i desplaçar-se fins a ells per atacar-los seleccionant un dels clàssics mètodes de la Màfia: suborn o assassinat. Disponible per iOS i Android.

Imma Garcia

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s