Algoritmes per descobrir música del teu gust

Dilluns matí. Arribo a l’oficina, obro l’ordinador i mentre prenc la primera dosi de cafeïna del dia arriba un dels moments més esperats de la setmana. Inimaginable? Doncs sí, és primera hora del primer dia de la setmana però des de fa uns mesos Spotify ho ha convertit en un moment especial perquè ens ha arribat el Discover Weekly. Sabeu què és? Us en fem cinc cèntims de perquè està tenint tant èxit i com es fa.

Discover Weekly

El catàleg musical virtual de Spotify és immens i diuen que hi ha més de 4 milions de cançons que no han estat mai reproduïdes. El servei de streaming proporciona la possibilitat d’escoltar playlists segons estils, temàtiques, moments del dia o de l’any i que han estat curades per un grup d’experts musicals, així com facilita la creació de llistes de reproducció pròpies als usuaris. A més a més amb Radio Spotify es pot iniciar una emisora a partir d’alguna cançó o artista i anar-la ajustant en funció de si t’agrada o no als teus gustos. I per ajudar a descobrir i explorar nous artistes també proposa cançons o artistes a partir del conegut “si t’agrada aquest artista t’agradarà aquesta cançó de tal”.

És evident que amb l’evolució i sofisticació dels algoritmes de recomanació la personalització es pot millorar i deixa endarrere aquestes etiquetes restrictives i obvies entre estils i artistes. És per això que fa uns mesos Spotify va presentar l’exitós Discover Weekly,  una llista de reproducció personalitzada generada per un algoritme que compara els hàbits d’escolta dels usuaris amb gustos similars per realitzar recomanacions d’alta precisió.

En el passat Sonar+D Matthew Ogle i Ajay Kalia, responsables respectivament de Discover Weekly i Spotify Taste Profiles, varen oferir una interessant keynote sobre el funcionament de Discover Weekly i els algoritmes de recomanació musical.

És evident que les playlists de Spotify són possiblement la funcionalitat més ben valorada pels usuaris, ja que existeixen dos mil milions de llistes creades pels usuaris a partir dels més de 30 milions de cançons del catàleg. Tot i que com hem indicat abans existeixen les recomanacions per estil per cada disc o artista, aquesta funcionalitat només és emprada per un 1% dels usuaris ja que implica una feina activa de l’usuari i dedicar temps per descobrir algun artista nou. És per això que l’equip de Spotify va decidir crear una llista generada a partir dels propis hàbits d’escolta de l’usuari.

És difícil definir quin és el gust musical de cada oient, però amb Spotify Taste Profiles intenten establir com és la música que escolta l’usuari dividida en gèneres i subgèneres i ordenada en funció del nombre de reproduccions. A partir d’aquí Spotify pot inferir quins artistes t’agraden, quins no i de quins encara t’has fet una opinió.Podeu veure aquí un exemple:

taste.png

A partir de les principals illes de gustos musicals es crea un mix d’estils a partir del qual es generarà una llista formada per uns 30 temes (unes 2 hores) entre els quals només es trobaran un parell de temes que l’oient ha escoltat amb anterioritat per donar una sensació de familiaritat i reafirmació de semblança amb els propis gustos musicals. És un requisit que tots els temes que formen part de la llista han estat escoltats prèviament per altres usuaris amb gustos semblants, els ha agradat i l’han afegit a alguna llista pròpia. El que sembla quelcom fàcil així descrit comporta grans dificultats tècniques setmanalment, ja que cada diumenge per la nit es genera per a cadascun dels 40 milions d’usuaris de Spotify una playlist personalitzada.

En menys d’un any aquesta funcionalitat ha estat àmpliament acceptada pels usuaris, fins al punt de que molts d’aquests utilitzen el Discover Weekly per descobrir nova música enlloc d’escoltar les seves pròpies llistes i més de 8.000 artistes obtenen la meitat de les seves escoltes mensuals a partir del Discover Weekly.

 

Podeu consultar algunes curiositats com els artistes, gèneres o temes més escoltats i guardats en llistes a partir del Discover Weekly en aquest post del blog de Spotify.

 

Spotify Out of Office

Te’n vas de viatge? Doncs amb Spotify out of office  pots dir-ho a tothom amb una playlist inspirada en la teva destinació de vacances. Sí, podeu configurar que el vostre missatge automàtic de fora d’oficina incorpori una llista creada per Spotify de forma automàtica en funció de la ubicació de les vacances i de la teva elecció entre estil negocis/plaer o el teu estat d’ànim relax/aventura/festa.

No és la primera vegada que Spotify fa alguna acció original. Recentment va crear playlists inspirades en els principals personatges de Joc de Trons i en funció dels hàbits d’escolta de l’usuari indicava quin era la playlist que més s’ajustava als teus gustos. Ets de Tyrion o més de John Snow? I anteriorment també es va poder descobrir si comparties més el gust musical d’en Luke Skywalker o de Chewbacca.

The Time Keeper

Els barcelonins Domestic Data Streamers investiguen de quines maneres les dades es poden convertir en sistemes interactius i experiències de visualització molt més enllà de la pantalla i les tradicionals infografies. En col·laboració amb l’equip d’anàlisi de dades de Spotify han creat per encàrrec de Sónar+D la instal·lació The Time Keeper.

Sabent que una cançó pot estar connectada per sempre a un record a partir d’una experiència viscuda, és possible fer-ho al revés establint una connexió entre un moment futur i una cançó que encara es desconeix? Per dur a terme aquesta peça que es va mostrar en el Sónar+D (i donar resposta a la pregunta) es varen analitzar els hàbits d’escolta dels visitants a través del seu perfil de Spotify i, a partir d’un qüestionari, es varen contrastar amb el seu perfil de comportament. Finalment se’ls demanava formular un desig a associar a una cançó per a un moment pròxim que l’usuari havia de determinar. Quan arribés el moment escollit en les següents hores, dies o setmanes el visitant rebria un correu amb la cançó escollida per acompanyar aquest moment especial. La peça consitia d’un conjunt de tubs per on circulaven boles transparents que representava el moment/cançó de cada visitant. Les redactores del butlletí varem provar l’experiència i ja hem rebut les nostres cançons seleccionades per Spotify!

maker.jpg

Amb aquest experiment Domestic Data Streamers volien esbrinar si la manera en que escoltem música és la manera en la que volem viure les nostres vides i explorar les connexions entre el nostre comportament musical i el nostre comportament vital.

Imma Garcia

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s