Del paper a la pantalla: còmics interactius

Un any més ha arribat el Saló Internacional del Còmic a Barcelona on desenes d’autors s’han congregat per homenatjar el que alguns consideren com el 8è art. Revisem en aquest post algunes de les obres de referència d’aquest nou escenari digital del còmic.

Tot i l’existència dels webcòmics (còmics en format clàssic penjats a la xarxa)  que ajuden a divulgar la feina de joves creadors, són poques les obres que trenquen l’esquema tradicional i experimenten amb la narració interactiva als còmics.

L’any 2000 el dibuixant i teòric Scott McCloud esmenta per primer cop al seu llibre “Reinventing Comics” el concepte de l’infinite canvas (marc infinit) per referir-se a la contraposició de l’espai limitat del paper vers l’espai infinit dels mitjans digitals i les possibilitats narratives que aquests ofereixen. El que en un primer moment semblava una especulació que convidava a l’experimentació en el camp del còmic (com podem veure als hypercomics o als experiments en paper de Jason Shiga), avui dia sembla quelcom molt més plausible gràcies als nous llenguatges de programació i a la creixent alfabetització digital de la població.

Una nova generació d’artistes multidisciplinaris uneixen les seves habilitats per tal d’aprofitar tot allò que poden aportar les eines digitals a un tipus de narrativa tan concreta com és la del còmic i juguen a transformar-la, incorporant elements com animacions, presa de decisions i components lúdics que sovint tantegen amb les fronteres del videojoc.

Alguns exemples magnífics s’estan duent a terme per part d’artistes d’arreu del món, i aquests en són els més destacables:

Nawlz es tracta d’un còmic interactiu de caire futurista i estètica cyberpunk creat pel dibuixant australià Stuart Campbell, conegut amb el nom artístic de Sutu Eats Flies. El còmic segueix al jove protagonista Harley Chambers en el seu recorregut per la ciutat de Nawlz i a través de les diverses capes de realitat virtual, al·lucinacions i altres dimensions ocultes en les que s’acabarà endinsant.

Sutu ha creat recentment una nova obra que parla sobre la pèrdua de memòria del seu avi, i reflexiona sobre com la tecnologia ha adquirit un rol fonamental a l’hora de preservar records. Segons l’autor, els humans confiem cegament en aquesta tot i la incertesa de la inevitable obsolescència, que pot comportar la pèrdua definitiva de tan preuats records. These memories won’t last ha estat recentment nominat als reconeguts premis Will Eisner, fet que destaca el creixent reconeixement d’aquest tipus de obres interactives a la indústria del còmic tradicional.

memories

A banda de la web, les tauletes i smartphones són els suports més utilitzats per part dels creadors de còmics interactius, ja que aquest mitjà aporta comoditat i portabilitat, dues característiques que atrauen als que ja són consumidors habituals de literatura o còmics en format paper.

Un exemple d’això és Operation Ajax (Cognito Comics, EUA) un còmic de caire periodístic publicat inicialment en format imprès i després adaptat per al seu ús en tauletes. En aquest cas es tracta d’un còmic animat que, a través de menús complementaris, permet ampliar la informació dels personatges així com gaudir de documents històrics que enriqueixen la trama.

A Europa caldria destacar la feina que s’està realitzant des de l’estudi Submarine Channel (Països Baixos), en la producció de diversos webdocs i còmics interactius, alguns d’aquests últims en forma de book tràiler.

Ascent From Akeron és l’últim projecte de l’estudi, recentment finançat via micromecenatge i actualment en fase de desenvolupament. A la web del projecte es poden llegir el pròleg i el primer capítol de forma gratuïta. El còmic constarà de 12 capítols que, un cop acabats, seran llançats de forma conjunta en forma d’aplicació mòbil.

Submarine Channel també contribueix a la divulgació d’aquestes noves possibilitats narratives a través, per exemple, de la propera convenció Stripdagen Haarlem, on al llarg del mes de juny s’exposaran diverses obres de còmics animats i interactius, i es duran a terme conferències amb experts sobre el tema.

La cadena televisiva ARTE (França) també s’ha endinsat en el camp dels còmics interactius en forma de documental amb una reflexió conjunta sobre l’holocaust i el bombardeig nuclear a Hiroshima a través d’una reinterpretació de la història d’Anne Frank titulada Anne Frank au pays du manga.

A nivell nacional els còmics interactius encara són terreny per explorar, i han estat escassos els intents de desenvolupar històries amb aquest tipus de format. No obstant, les noves generacions estan intentant trencar amb aquesta tendència. Un exemple d’això és el còmic web interactiu Mars Oddity, un Treball Final del Grau en Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra, en col·laboració amb una estudiant d’Enginyeria Informàtica de la mateixa universitat.

Sin título

El còmic constarà de dues línies narratives paral·leles, les dels protagonistes Yun i Lupe, dos astronautes que, acabats d’arribar a Mart, es troben amb un panorama estrany que farà trontollar els fonaments de la seva amistat i posarà en perill la seva pròpia existència. El lector haurà d’escollir seguir la història des del punt de vista d’un dels dos protagonistes i haurà de prendre decisions amb ell per tal de descobrir quina és l’amenaça que s’oculta a les entranyes del planeta vermell. El projecte es troba ara mateix en fase de desenvolupament i es pot seguir el procés de creació a través de les xarxes socials i al seu blog.

 

 

Ana Mar López (Mars Oddity team)

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s