Els Serious Games o jocs seriosos, són videojocs dissenyats per ser utilitzats amb alguna finalitat que vagi més enllà de la diversió. S’utilitzen com a jocs educatius, simuladors de vol o altres vehicles, creació i gestió d’empreses fictícies… i en àmbits tant diferents com el militar, el màrqueting, la salut, la conscienciació social o la política.
Mike Zyda, actualitza l’any 2005 en el seu article From Visual Simulation to Virtual Reality Games, la definició que el 1970 Clark Abt va fer del terme Serious Games de la següent manera:
“Una prova mental, duta a terme davant un ordinador d’acord amb unes regles específiques, que fa servir la diversió com a mode de formació governamental o corporatiu, amb objectius en l’àmbit de l’educació, la sanitat, la política pública i la comunicació estratègica”.
Un joc seriós planteja una vinculació amb el món real. No es tracta d’una simple invenció o fantasia sinó que ha de servir per adquirir habilitats, assimilar conceptes o fins i tot com a mitjà de comunicació. El que es pretén és aprofitar las característiques dels videojocs, com ara la interacció, la immediatesa, el joc d’imatges… per a transmetre valors i coneixement.
Aquest tipus de jocs abasten gran varietat de públics i tecnologies, podent-los trobar en tot tipus de plataformes, des d’ordinadors a consoles, dispositius mòbils o xarxes socials.
Segons Julian Alvarez i Olivier Rampnoux, de l’European Center for Children ‘s Products de la Universitat de Poitiers, els serious games es poden classificar en 5 categories principals en funció de quin sigui el seu propòsit:
- Els edutainment games o jocs educatius, com Music Hero.
- Els advergaming o jocs publicitaris, destinats a la promoció d’una marca o producte, com el del Nissan Leaf o el de Repsol YPF.
- Els subergames o jocs de crítica i denúncia, com Mcvideogame.
- Els jocs de simulació, com Boarders Ahoy, dissenyat per entrenar els equips de seguretat i recerca de l’OTAN.
- Els edumarket games, jocs educatius o d’entrenament. Els educatius s’orienten normalment a nens i estan diferenciats per edats. D’altra banda veiem com amb jocs com Fire Fighter Society o Virtual Safety Training & Education Platform, les persones tenen la possibilitat de desenvolupar les seves competències de forma més ràpida
Més enllà d’aquesta classificació també podem trobar els:
- Newsgames, jocs periodístics
- Persuasive games, jocs persuasius
- Art games, jocs que fomenten la creativitat artística
- Militainment games, jocs de simulació militar. Ex. America’s Army.
- Games for health, jocs per a la salut, que han estat dissenyats com a teràpia psicològica, entrenament cognitiu o per a la rehabilitació física. Ex.: Catch the sperm, Emergencia 112, ReMisssion o Virtual Reality Medical Center.
Un dels àmbits on els serious games està demostrant més la seva eficàcia és el de la salut on ja són una eina més de eHealth amb una aplicació molt variada. Es poden utilitzar en neurorehabilitació, rehabilitació física i pulmonar, cardiologia, per promocionar la pràctica d’exercicis, la dieta… i fins i tot alguns centres i hospitals els estan introduint per als seus tractaments.
De fet, el seu objectiu, “no és només educar a pacients i professionals, sinó també motivar i fer canvis en el comportament per tenir millors resultats en el sistema de salut”, tal i com explica el Dr. Yuri Quintana, docent del curs “Serious Games for Health” organitzat per la Harvard Medical School i ENTI que s’està impartint aquests dies a Barcelona.
En la mateixa línia, el Dr. Óscar García Pañella, un altre dels docents d’aquest curs indica: “el nostre curs és d’una disciplina molt seriosa i rigorosa però no cal que sigui avorrit” i en relació a la memòria, un dels aspectes que es tractarà durant el curs, diu: “Amb set anys som capaços d’aprendre més de 700 personatges del món Pokémon, amb 14 ens costa aprendre els 120 elements de la taula periòdica”.
El CREB (Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica) de la UPC també és un exemple en la utilització de tècniques de joc en l’aprenentatge mèdic i el treball amb pacients en teràpies psicològiques, a més d’altres aplicacions a l’empresa i a la inclusió social. Podeu veure les seves experiències en aquesta pàgina web.
Si voleu conèixer de primera ma les novetats d’aquest sector no dubteu en visitar el VS-Games 2016 (8th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications) que tindrà lloc a Barcelona del 7 al 9 de setembre.
Mireia