Vivim en un món globalitzat on quelcom tan bàsic com la salut en moltes ocasions és tractat com un luxe. Aquesta és una realitat per a moltes embarassades que viuen en zones subdesenvolupades on l’accés a un centre sanitari pot suposar hores de caminar sota la intempèrie per manca de qualsevol tipus de transport.
És el cas de la protagonista del vídeo que veureu a continuació. La Chancelline, una dona de la República del Congo, embarassada de 7 mesos, a qui un recorregut de 27km, 5 hores a peu, la separa de la seva cita amb el metge. Recorregut que repetirà com a mínim 5 vegades durant tot l’embaràs.
El vídeo segueix en temps real la Chancelline qui, com ella mateixa diu, té la sort de poder ser visitada per un metge. Camineu una estona amb ella: una imatge val més que mil paraules…
La Organització Mundial de la Salut denuncia que més de 800 dones moren cada dia al món per temes relacionats amb l’embaràs o en el moment de donar a llum. El 99% dels casos viuen en països en vies de desenvolupament.
La majoria d’aquestes morts es podrien evitar amb una bona prevenció ja que vénen derivades de la manca de control de la pressió arterial de la mare, infeccions, pèrdues importants de sang, complicacions durant el part… L’accés tant per part de la gestant com dels sanitaris a una bona informació i educació resoldria molts d’aquests casos.
Tenim una idea equivocada sobre l’accessibilitat als mòbils als països anomenats del tercer món: són molt presents i habituals en el dia a dia de la població general. És per això que aquests dispositius poden ser part de la solució, facilitant informació, permetent fer consultes, comunicant usuaris i serveis sanitaris a través del que es coneix com a mHealth (mobile health).
Tant els missatges de text com l’ús d’apps desenvolupades especialment per informar i educar les mares sobre la seva situació de gestants i als professionals mèdics, són eines que, cada vegada més, salven vides.
A continuació podeu veure algunes d’aquestes apps.
Aquest proveïdor d’mhealth amb base a l’Àfrica, treballa a través d’algunes ONGs facilitant serveis lliures de mòbil per a embarassades i mares que acaben de tenir els seus fills. A través de l’aplicació recorda les mares temes tant importants com les vacunes i les primeres cures que s’han de dur a terme amb els recent nascuts, entre d’altres.
Aquesta aplicació es va llançar al Camerun, on més de 7000 dones moren cada any per temes relacionats amb la gestació, i pretén canviar la corba de mortalitat al país.
Actualment aquest són els números que mou l’aplicació: 6.700 embarassades i mares recents registrades; 2 països: Camerun i Nigèria; 330.000 SMS enviats; 520 treballadors sanitaris locals implicats
Proporciona mòbils, prèviament carregats amb minuts de franc, per facilitar que les gestants o les mares puguin trucar en cas d’emergència als treballadors sanitaris. També facilita informació a les dones que es troben en zones aïllades per tal que puguin tenir cura del seu embaràs i a les llevadores perque puguin atendre millor les pacients.
Dóna servei principalment en zones com Ghana, Gabon, Mali, Nigèria, i Zàmbia
Aquesta app gratuïta envia tres alertes sobre salut cada setmana a les embarassades per ajudar-les a tenir una correcta gestació.
Va ser creada per Population Services International, i proporciona consells molt diversos sobre nutrició, símptomes durant l’embaràs i el part així com recomanacions sobre el món del bebè.
D’altra banda ofereix un directori mèdic per especialitats que facilita la recerca dels metges o assistents sanitaris de la zona.
Safe Delivery ha estat desenvolupada per Maternity Foundation amb la finalitat de proporcionar instruccions als metges i llevadores de les zones remotes per a assistir a parts problemàtics. D’aquesta manera es pretén millorar la qualitat dels parts i disminuir la mortalitat de nounats.
Utilitza vídeos d’animació i imatges tant en anglès com en les llengües regionals. Té com a mercats principals Etiòpia i Ghana.
La Mobile Alliance for Maternal Action (MAMA) ha creat una app per ajudar les futures mares de països com Bangladesh, Sud Àfrica o Nigèria a millorar els seus coneixement sobre salut. Coneixements als quals normalment no tenen accés.
A més a més, MAMA envia 3 missatges setmanals a les persones inscrites basant-se en tres àrees principals: senyals d’alarma, recordatoris i suport.
Aquesta app, que s’utilitza principalment a Ghana, dóna la possibilitat a metges i infermeres de poder monitoritzar les pacients. Actua com a base de dades per aglutinar els diferents registres de les futures mares.
Envia missatges a les gestants, tant escrits com de veu, personalitzats segons el moment d’embaràs en que es trobi la dona.
Auxiliary nurse midwives (ANM) és una associació de llevadores que intenta suplir amb els seus serveis la distància que hi ha entre l’accés als centres de salut i les embarassades en països com l’India. Per donar un millor servei han creat una aplicació a la que han anomenat Suyojana.
L’aplicació, a més a més de donar suport clínic per mitjà de guies per als diferents estadis de l’embaràs, també arxiva les dades mèdiques de les pacients, fet que ajuda els metges a identificar i analitzar les característiques i tendències de cada comunitat per proveir els serveis de la forma més adient.
Aquesta app ajuda tant les futures mares com als tècnics sanitaris a portar a terme un embaràs saludable a partir de quatre elements principals: recopilació de dades, monitoratge de les pacients, educació sanitària i recordatori de cites mèdiques.
També explica quines són les passes que ha de fer un treballador sanitari quan es troba davant una pacient amb problemes com ara pèrdues de sang post-part.
Mireia
Fantàstic! La tecnologia al servei de la salut, les dones i el futur.
benvinguda la tecnologia al servei de les persones, sobretot quan pot ajudar a salvar vides.