Twitter, 10 anys de molt més que una xarxa social

Twitter, la xarxa social de microblogging ha fet 10 anys. Twitter és, però, molt més que una xarxa que permet expressar les emocions, pensaments i ocurrències dels internautes.

tTwitter pren el pols de la societat, i s’ha convertit en una eina imprescindible tant per esportistes, artistes i celebritats vàries fins als serveis de seguretat, els partits polítics i governs, els mitjans de comunicació o els activistes i les ongs. En el nostre vocabulari de cada dia s’han incorporat els “tuits o piulades” i els “trending tòpics”. Molts ja no sabem imaginar-nos veure les sèries i programes televisius sense anar-les comentant alhora i quan salta alguna notícia el primer que fem és mirar què es diu o què informen els mitjans a Twitter. Twitter mateix ens ho ha recordat amb aquest vídeo que mostra els seus moments més èpi. També ens han volgut mostrar en una pàgina interactiva la força dels seus tuits, de manera que podem visualitzar la propagació d’alguns dels tuits més virals en els seus deu anys d’història. Voleu saber algunes curiositats, com quin és el tuit més retuitejat o la persona amb més seguidors? Aquí ho podeu veure.

Sí, tot això és twitter, però sabeu també que…?

Twitter és una valiosa font de dades per tota classe d’estudis

twLa Universitat de Rochester ha realitzat un estudi amb més de 11.000 tweets geolocalitzats a la ciutat de Nova York que incloïen paraules com cervesa o borratxo… I què buscaven amb aquesta informació? Demostrar que, amb les dades de twitter i un algoritme dissenyat
expressament, els serveis de seguretat, trànsit i salut pública de les ciutats podrien aconseguir dades sobre les zones, horaris i distribució de les majors afectacions alcohòliques. Sí, sí… a partir de l’anàlisi del vocabulari utilitzat en els tuits el programa permet detectar el grau  d’intoxicació etílica dels usuaris, com podeu veure en el mapa! Ben curiós, tal i com podeu llegir en el MIT Tecnology Review.

També fa pocs dies Science es feia ressò d’un estudi de  l’Australia’s National Information twitter fileand Communications Technology Research Centre of Excellence. A partir de l’anàlisi dels tuits escrits en les comunitats afectades per l’huracà Sandy s’ha observat que es poden inferir dades acurades sobre la intensitat dels danys provocats a partir del número de tuits escrits en una localització concreta. Amb aquest mapeig d’intensitat del grau d’afectació de la catàstrofe es permetria als serveis d’emergències poder donar una resposta més ràpida i adequada a les necessitats d’ajuda, rescat, rehabilitació i valoració dels danys. Els usuaris de Twitter són doncs uns sensors en temps real que permeten saber què està passant en un lloc!

Aquests són només dos dels estudis més recents que han utilitzat Twitter com a eina analítica i mostren un nou camí en les utilitats del big data.

Twitter és una font de conscienciació i informació/formació dels usuaris

Evidentment d’això en saben molt les ongs i altres entitats que utilitzen el potencial d’aquesta xarxa social per conscienciar i demanar la solidaritat de la societat. Una recent original campanya ha permès que els residents de Londres poguessin obtenir dades sobre el nivell de qualitat de l’aire en diferents zones de la ciutat en temps real. Una curta campanya de tres dies on coloms dotats de sensors, la Pigeon Air Patrol de Plume Lab, es varen dedicar a sobrevolar la ciutat i proporcionar dades que es tuitejaven per contestar les preguntes dels usuaris! Ja veieu, coloms tuitaires!

Alguna vegada heu flexionat sobre l’impacte negatiu i positiu que els nostres tuits poden tenir en la xarxa? doveLa marca de cosmètics Dove es va unir a Twitter per realitzar la campanya #SpeakBeautiful, que va iniciar durant l’entrega dels premis Oscar. El que volia era, a a partir d’un comentari negatiu sobre l’aspecte físic de les dones, generar automàticament comentaris positius que estimulin hàbits online més positius i d’aquesta manera contrarestar la dada de que les dones generen cinc milions de tuits negatius sobre el seu cos o la seva imatge cada any!

Però es clar, la xarxa social té els seus perills i les iniciatives que empren la tecnologia de Twitter poden quedar malparades per l’ús que una part dels tuitaires fan de l’eina!

originalMicrosoft ha creat Tay, un robot adolescent amb intel·ligència artificial, amb la intenció que interactui amb altres adolescents i aprengui d’ells. I com ha anat l’experiència? Doncs que Tay s’ha convertit en un salvatge que es va dedicar a fer tuits racistes i sexistes ofensius en només 24h de funcionament. L’actitud ha arribat a tal punt que Microsoft ha hagut de tancar el compte i demanar disculpes. Tot plegat ha estat causat per varis usuaris coordinats que han boicotejar el procés d’aprenentatge de l’adolescent Tay, tal i com explica Microsoft en el seu blog.

Aquest no és ni molt menys el primer cas en que certs usuaris boicotegen projectes o campanyes per perjudicar els anunciants. Recentment CocaCola va fer una campanya en que es generaven automàticament simpàtiques imatges ASCII en resposta favorable a tuits negatius per fer-los més feliços (#MakeItHappy).  El boicot va consistir en emprar frases del Mein Kampf i ja us podeu imaginar l’espant de la marca americana…

Twitter també és art

La instal·lació artística “Amygdala” de Fuse* pretén mostrar les emocions lligades al tràfic global de Twitter. Aquest projecte artístic recopila 30 tuits per segon i tradueix cadascun d’ells en una d’aquestes sis emocions: felicitat, ira, tristesa, fàstic, disgust, sorpresa o por. Cada 10 minuts es recopilen aquestes dades, que s’envien a 12 pantalles que mostren l’evolució de l’estat emocional global a través de gràfics generatius. Aquest espectacle audiovisual que analitza els sentiments consisteix també en 41 columnes amb 125.952  LEDs que estaran en funcionament durant tot el dia, mostrant l’activitat a la xarxa i generant sons relacionats amb cada sentiment. Una instal·lació original que hora que registrarà una memòria emocional de la xarxa durant el període que la instal·lació es trobi exposada.

Data Cocktail, creada per Clément Gault i Koi Koi, és una màquina que converteix dades de twitter en begudes! El projecte pretén crear una representació tangible de les dades a través de sentits diferents a la vista. Per això la màquina mira els últim cinc tuits de tot el món que incloguin algun dels ingredients disponibles i aquests missatges determinaran la composició de la beguda.

Social Sound, és una eina performàtica desenvolupada per l’estudi de tecnologia Luxloop. El projecte permet crear fluxos d’activitat social en línia en temps real a partir d’alguna paraula comuna, de tal manera que es crea una orquestra o cor on cada recitador trasforma aquest fluxe d’informació de Twitter, individual, únic i no repetitiu, en part d’una “partitura” sonora parlada.

The Listening Machine és un projecte creat el 2012 per Daniel Jones, Peter Gregson i l’orquestra de cambra Britten Sinfonia que pretenia convertir les conversacions de 500 usuaris de Twitter del Regne Unit en música generativa que reflectia l’estat d’ànim col·lectiu del país. Es varen analitzar els tuits segons estats d’ànim i es traduïen en ritmes i notes que creaven una seqüència musical que emprava diferents sons gravats anteriorment  per la Britten Sinfonia, que podeu escoltar en el Soundcloud del projecte.

#tweetthedress és el primer vestit d’alta costura que permet mostrat tuits en temps real. Dissenyat pels londinencs CuteCircuit inclou 2.000 cristalls de Swarovski i 10.000 Microleds! Ara mateix el vestit forma part de l’exposició #techstyle en el Museum of Fine Arts de Boston. Posteriorment han dissenyat l’iMiniSkirt per l’exposició del Barbican Digital Revolution.

In The Air, Tonight és una instal·lació interactiva arquitectònica que pretén conscienciar sobre els problemes dels sense sostre a la ciutat de Toronto. Durant un mes els usuaris podien canviar el color de l’edifici de la Ryerson School of Image Arts de Toronto del blau al vermell amb l’enviament  d’un tuit  amb el hashtag #homelessness.

Enough Food For Everyone IF de l’estudi Projection Artworks és un espectacle de videomapping amb interacció via twitter que pretenia cridar l’atenció sobre la fam i la distribució d’aliments en el món. En el marc de la imponent Somerset House, la videoprojecció va incloure una part on es mostraven els tuits que es varen enviar amb el hashtag #EnoughFoodIF, per així visualitzar que només la veu de la gent pot desbloquejar la solució al problema de la fam al món.

Us hem mostrat alguns exemples recents de com Twitter es pot utilitzar en projectes artístics, però sabeu que de fet existeix el Twitter Art? Sí, un món creat per robots generadors automàtics d’imatges o de codis ASCII  que creen un conjunt de comptes experimentals, inesperats i originals. Art en sí mateix. Podeu fer una ullada a comptes com el de @badpng, que recodifica les imatges que rep en art linial, @LowpolyBot, que recodifica les imatges en versions poligonals, @unicode_bird o @NixieBot i els seus neons amb missatges demanats pels usuaris. També hi ha artistes que dibuixen tuits aleatòriamet com fa @drawnyourtweet. Tot un món oi?

I la literatura a Twitter? No, no ens hem oblidat d’aquest àmbit artístic que flueix amb molta naturalitat a Twitter. Us en parlarem en un proper post.

Imma Garcia

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s