Mentre els atacs terroristes posen França i Europa en un estat d’emergència, diverses companyies online han reaccionat ràpidament per ajudar en el possible les víctimes i els seus familiars i amics.
Per començar, i en molt poc temps, Facebook va posar en marxa el Safety Check per tal que la gent que era prop del lloc dels atemptats pugués notificar que estaven bé. El funcionament del Safety Check és molt simple i molt ràpid, i fàcilment assegura als seus amics de Facebook que aquella persona està en perfecte estat i en lloc segur.
Quan encara no havien acabat els atemptats, immediatament i de forma espontània, a Twitter es va posar en marxa un sistema perquè la gent que fugia dels llocs atacats puguessin refugiar-se i passar la nit fora de perill. La gent que vivia a prop va tuitejar amb el hashtag #PorteOuverte en diferents idiomes per oferir casa seva com a lloc segur.
D’altra banda, Airbnb ha contactat amb els propietaris de les cases que l’empresa ofereix a París i els ha demanat d’acollir gratuïtament persones atrapades a la ciutat i familiars de les víctimes. També ha ofert la seva infrastructura a internet per donar difusió a tota aquella gent que vol oferir casa seva per acollir gent, entre el 13 i el 17 de novembre.
Google ha ofert trucades gratis a París a través de Hangouts, com també ha fet Skype, Verizon i Sprint.
Uber va posar a la seva web i app una nota perquè la gent no sortís de casa durant els atacs. A més, aquella nit tant els taxistes de París com Uber van fer els trajectes gratuïtament.
Està clar que les emergències demostren que la tecnologia és molt útil en aquests moments. L’ajuda i la informació es mouen amb més velocitat i d’una forma més acurada directament a la gent afectada que altres mitjans de comunicació o d’alarma. La solidaritat es mou i els sentiments fan comunitat. La forma en què la gent ha pogut mostrar el seu dolor ha estat, de ben segur, terapèutica per a molts.
Quan parlem de desconnectar i dels perills dels telèfons mòbils, tinguem també en compte la seva utilitat en aquestes situacions. Quan odiem Facebook pensem que gràcies a la seva geolocalització els nostres amics sabran que estem bé si passa algun desastre. Quan pensem que Airbnb o Uber ataquen la nostra forma tradicional de comerç veiem també com reaccionen d’una forma ràpida i més útil en casos d’emergència gràcies a la seva presència online.
I per acabar, us deixem amb la imatge que s’ha fet viral aquests dies. El seu autor, Jean Jullien, la va penjar a twitter poques hores després de l’atac i immediatament es va convertir en el símbol dels sentiment de pau per a París.
.
.
.
.
Marisol López