Les xarxes socials són cada dia més una gran part integrant de la vida diària dels consumidors. Hi dediquem molta estona a comunicar-nos entre nosaltres, explicar el que fem i xafardejar el que fan els nostres amics o followers. I les marques ara tenen ben clar que han de parlar el llenguatge dels consumidors i ser presents en la majoria de canals, aplicacions i situacions possibles.
En les últims mesos trobem diversos exemples de marques pioneres que s’atreveixen a anar més lluny que la resta, explorant nous canals que mai hauríem imaginat per tal d’estar presents en el nostre dia a dia d’una forma més original i atrevida que no pas els tradicionals anuncis patrocinats i promoguts que anem trobant per tot arreu a facebook, twitter, els cercadors o a les apps gratuïtes.
Burberry ha creat el primer canal d’una marca a Apple Music. El servei de música en streaming de Apple es va llançar el passat 30 de juny amb la intenció de competir amb Spotify amb una subscripció gratuïta inicial de 3 mesos. El nou canal de Burberry contindrà llistes de reproducció amb talents emergents de l’escena britànica i una llista seleccionada per Christopher Bailey, director creatiu de Burberry.
El llançament inclourà una sèrie de vídeos especials i un concert a càrrec d’Alison Moyet gravat ala presentació de Burberry dins de la Setmana de la Moda de Londres que va tenir lloc el 21 de setembre. No és la primera vegada que Burberry ha apostat per la música, ja que des de 2010 compta amb el programa Burberry Acustic, que presenta gravacions d’artistes emergents en el seu canal a Youtube. Hi tindrà quelcom a veure que Angela Ahrendts, l’actual responsable de les botigues d’Apple, sigui l’antiga CEO de Burberry?
I la marca de luxe anglesa segueix innovant. Ha arribat a un acord amb Snapchat per presentar-hi la nova col·lecció primavera/estiu 2016 Burberry un dia abans de presentar-la en públic a la Setmana de la Moda de Londres. Durant 24 hores els usuaris han tingut accés virtual a l’àrea de la desfilada, des de la catifa vermella a la primera fila i escenes del backstage, i a vídeos com el de l’enviament de les invitacions o imatges de la col·lecció. Aquesta aplicació és àmpliament utilitzada pels més joves per enviar fotografies (bàsicament selfies) i vídeos (que desapareixen al cap de 10 segons de l’enviament).
Mentrestant, la firma de moda Diesel ha iniciat una campanya de llançament de la col·lecció tardor/hivern 2015 a Tinder, la popular aplicació para conèixer gent i lligar. Amb “Decoded by Diesel” han creat un seguit de vídeos publicitaris curts de 15 segons on presenten els models com a possibles parelles. Tot això amb la intenció d’establir un diàleg amb el seu públic d’una manera divertida i original. Podeu veure un exemple dels vídeos aquí. No és la primera vegada que s’ha llançat una campanya publicitària a Tinder, ja que, per exemple, Gillete va realitzar l’any passat l’original The Shave Test.
Diesel ja va fer una important aposta l’any passat per incrementar la seva presència en les xarxes socials amb la campanya #dieselreboot, que es va basar principalment en la seva presència a tumblr.
I precisament Nescafé acaba d’anunciar que es converteix en la primera marca que traslladarà les seves pàgines web a la xarxa de microblogging tumblr per tal d’incrementar el seu acostament als consumidors més joves i establir amb ells conversacions directes i reals. Els experts ara mateix s’estan preguntant com poden combinar-se els rebloggins i els gifs que regnen a tumblr amb el contingut habitual de les webs de grans marques com podeu llegir a The Drum i a Wallblog. Una refrescant notícia que caldrà seguir per veure com evoluciona…
Què passa amb els emojis? És evident que formen part del llenguatge dels més joves, i per això vàries companyies han apostat pel seu ús. I les últimes setmanes han estat de veritable invasió!
Coca-Cola és la primera marca que tindrà un emoji personalitzat a Twitter. Aquest divertit emoji format per les dues siluetes de les mítiques ampolles de vidre Coca-Cola apareixerà en els tuits amb l’etiqueta #ShareaCoke. Pel que es veu, després de crear un emoji pel proper llançament de Star Wars twitter està començant a introduir emojis per campanyes especials.
I justament, seguint amb els emojis, Coca-Cola ha llançat una campanya de marketing a Suècia batejada “Coke-moji”, que consisteix en una pantalla interactiva davant de la qual es col·loquen els viatgers. A través de tècniques de reconeixement facial es veuen reflexades les emocions dels transeünts a l’estil emoji. Això sí, només es mostren les emocions positives i de felicitat, seguint amb el bon rotllo general de la seva campanya #MakeitHappy.
Mentrestant, el nou anunci de McDonald’s a França ha convertit a les persones en emoticones. Els caps de les persones que condueixen, passegen o van a menjar al McDonald’s s’han convertit en emojis gegants en 3D que corresponen a diferents expressions que utilitzem diàriament a xarxes socials com el WhatsApp. Un anunci bizarro, bizarro!
El que us hem ensenyat fins ara estava en una línia de publicitat divertida i original orientada a connectar amb el sector de consumidors clarament més jove. Però fa pocs dies Chevrolet va decidir innovar en quelcom molt més convencional com sembla que són les notes de premsa de presentació de nous models de cotxes. Sí, si, la nota de premsa del nou Chevrolet Cruze ha estat escrita només en emojis. Segons la companyia, les paraules no arriben per descriure totalment el nou Chevrolet Cruze 2016, així que per celebrar el llançament animen a la gent a decodificar els emojis per obtenir un missatge especial. És la campanya #ChevyGoesEmoji. Us atreviu a desxifrar-la?
I per acompanyar la campanya han creat un videoclip ple d’emoticones! Sí, sembla que també es volen dirigir a un públic comprador de perfil més aviat jove…
Tots els estius són caldo de cultiu de festivals. No hi ha racó on aprofitant les bones temperatures no s’organitzin concerts. Mmmmm…tanta gent jove junta en recintes cada cop més preparats pels omnipresents smartphones? Si sempre les marques han utilitzat els festivals per fer campanyes a peu de carrer (o sigui, a qui no l’han bombardejat amb begudes, xiclets, bosses o buscades viseres promocionals de regal en molts festivals?), no havien de trigar gaire en empescar-se alguna aplicació tecnològica original i divertida, diferent a la tradicional app de festival o els nous sistemes de pagament amb pulsera. I ha estat Pepsi la que aquest estiu ha creat The Friend Finder, una app que troba els amics que perds en un festival gràcies a un dron-globus que sobrevola el públic, i que va provar en el passat festival londinenc New Look Wireless Festival. Sí, els drons poden tenir alguna utilitat diferent a fer de càmera per retransmetre el concert i captar imatges dels entusiastes seguidors!
No és però la primera vegada que Pepsi utilitza drons en les seves campanyes. L’any passat varen rodar un anunci a Barcelona per Pepsi Max, on utilitzant drons i tècniques avançades de projecció varen crear una inèdita experiència interactiva en un camp de futbol.
Ticketbits es una plataforma espanyola de compra i venda d’entrades para tot tipus d’espectacles. Després de l’anunci de la separació de la famosa banda One Direction, s’ha animat a explorar les possibilitats de la gamificació amb el joc interactiu “Battle of the Boybands”, que recopila dades curioses de les boybands més importants de la història, com ara Take That, Westlife o Backstreet Boys. Us animeu a refrescar els vostres coneixements de joventut?
Mentrestant, Absolut Vodka va crear un aplicació amb un joc interactiu: “Silverpoint“ aprofitant la celebració del llançament de la seva ampolla inspirada en Andy Warhol. En col·laboració amb la companyia de teatre immersiu Punchdrunk, varen crear un experiment digital on les línies entre el món digital i el real no quedaven clares. Llegiu més sobre aquesta experiència aquí.
Turkish Airlines s’ha convertit en la primera companyia aèria que transmet en directe un vol via Periscope des de la cabina, fent-nos sentir-se com un membre més de la tripulació des del procés de preparació del vol, els tràmits de facturació, embarcament i el pilotatge de l’avió. El viatge més social de la història es va iniciar a l’Aeroport Internacional Atatürk d’Istambul i va acabar amb la despedida de la tripulació des de Times Square, després d’obtindre més de 200.000 likes.
Realment, si no ens adonem que en el món de la publicitat passen cada cop coses més innovadores, és perquè no ho volem veure. Potser aquestes idees no deixen de ser unes petites gotes en la immensitat de l’oceà de la publicitat que ens ofega. Però la realitat és que si fins fa poc ens incomodaven els vídeo promocionats a facebook, ara ja hi estem acostumats, com també ens estem acostumant als anuncis de twitter i d’instagram.
Com podeu fer servir aquestes eines per promocionar els nostres productes, les nostres creacions culturals? Tenim tema per reflexionar…
Imma Garcia