Oculus Rift, Project Morpheus, Google Cardboard, Hololens… nous dispositius dels que hem escoltat parlar, però sabeu ben bè què són i per a que serveixen?
És una bogeria. Cada dia apareix una nova notícia i alguna novetat s’afegeix a l’extens catàleg de dispositius, gadgets, videojocs o apps que s’estan preparant per al gran desembarcament tecnològic del moment. Sí, ara és el moment, la realitat virtual (VR pels amics) arriba i en els propers mesos ja la podrem disfrutar de manera massiva, a casa i amb un nivell tecnològic de gran qualitat!
Però us heu perdut una mica en l’oceà de la realitat virtual? Nosaltres també, així que us (ens) intentarem explicar en quin punt estem i preparar-nos pel que vindrà!
PLATAFORMES
Cada dia més i més empreses s’estan llançant a explorar el món de la realitat virtual i estan desenvolupant la tecnologia que ens l’aproparà. S’apropen diverses plataformes i haurem de triar. El quid de la qüestió serà el preu de venda final i la millora de certs aspectes funcionals per evitar el famós mareig (que de vegades maregen, en podem donar fe!) així com en la millora de la qualitat i resolució de les imatges.
Quin sistema s’imposarà? Si pensem en el que fins ara hem tingut ocasió de poder provar, semblaria que l’Oculus Rift porta avantatge perquè es troba omnipresent en totes les demostracions de realitat virtual a festivals, congressos, fires, etc però les previsions de Forbes, que cita l’analista Travis Jackel, desmenteixen aquesta intuïció. Es preveu que a finals de 2016 les vendes de visors de VR arribi a 12,2 milions, dels quals correspondrien a 3,6 milions de dispositius a l’Oculus Rift, 5 milions del Samsung Gear VR, 2,1 milions de HTC Vive i 1,4 milions de PlayStationVR.
Fem una ullada (virtualment) a les plataformes que venen.
OCULUS RIFT
L’Oculus Rift arribarà per fi durant el primer trimestre de 2016. Facebook va comprar l’empresa per més de 2.000 milions i Mark Zuckenberg ha reiterat en nombroses ocasions que la realitat virtual és la plataforma del futur i que proporcionarà un conjunt de noves experiències immersives que poden anar des de visites virtuals al metge a disfrutar de concerts o partits.
Les previsions de venda de l’Oculus s’estimen en 1,5 milions d’unitats pel primer any, segons Deutsche Bank. Els experts consideren que el preu global rondaria els 1.500 €, ja que per tal de poder funcionar necessitaria de les ulleres, que podrien rondar els 300-400 €, i un bon ordinador amb molta potència per a jocs. Tot i això, si no es volgués utilitzar el dispositiu per videojocs multijugador immersius, és possible que només es requerís un ordinador o portàtil amb una bona targeta gràfica. Mentrestant, també s’estan dissenyant tot tipus de perifèrics per augmentar l’experiència com ara l’Oculus Touch. Els kits per desenvolupadors han permès anar creant diferents experiències i videojocs en VR, que podeu descobrir a la mateixa pàgina d’Oculus.
Així mateix, Zuckerberg no deixa de banda el sector mòbil. Segons The Wall Street Journal, Facebook treballa en el desenvolupament d’una nova aplicació per iOS i Android que permeti gravar vídeos esfèrics en 360º. Aquest tipus de gravacions permeten als usuaris canviar la perspectiva al moure els seus mòbils. És evident que aquesta experiència és menys immersiva que les ulleres de realitat virtual però permet que els usuaris es puguin moure dins del vídeo i veure’l des de diferents angles.
PLAYSTATION VR
En el recent Tokio Game Show, Sony va anunciar que el projecte fins llavors conegut com Project Morpheus es convertia en la PlayStation VR. Aquest dispositiu serà considerat com una plataforma més en el mercat dels videojocs i està previst que es posi a la venda durant la primera meitat del 2016 amb un preu que, segons els experts, rondarà els 300-400$ i amb un pack de 10 jocs disponibles, entre ells la nostra megastar preferida Hatsune Miku VR i Final Fantasy XIV.
HTC VR
L’aliança entre la companyia de mòbils HTC i l’estudi de videojocs Valve ha donat lloc a la creació del HTC VR (HTC Vive), un casc de realitat virtual que finalment també arribarà durant el 2016. Si PlayStation està lligat clarament a les consoles, no podem perdre de vista que el Vive estarà presumiblement orientat als usuaris de la gran plataforma de distribució de videojocs per PC de Valve, Steam.
GOOGLE CARBOARD
Google ha desenvolupat un més que econòmic sistema anomenat Google Cardboard, i, a més a més, ha invertit 480 milions d’euros en la tecnologia de Magic Leap, que projecta imatges en 3D sobre el món real. I des de fa uns mesos YouTube suporta vídeos de 360º, que es poden disfrutar al màxim amb Google Cardboard!
Google Cardboard és un sistema de realitat virtual per a tothom, ja que està fabricat en cartró i inclús se’l pot fabricar un mateix seguint aquestes instruccions. Són unes ulleres de cartró amb uns vidres especials que s’acoplen a un smartphone i que permeten gaudir d’experiències de VR mòbils a través de la seva app a Google Play i iOS. Podeu veure alguns vídeos en VR disponibles aquí.
SAMSUNG GEAR VR
El dispositiu de Samsung està orientat a proporcionar experiències de VR a través d’algun dels seus terminals de telèfon mòbil (Samsung Galaxy Note).
La tecnologia està proporcionada per Oculus, té un cost aproximat de 200 € i ja està a la venda! De moment no hi ha gaire contingut disponible, però esperen que els desenvolupadors vagin incrementant l’oferta a poc a poc.
CANON
Si, el mític fabricant de càmeres fotogràfiques ha anunciat fa poc que també prepara el seu propi casc de realitat virtual. Un altre competidor més que s’incorpora a la cursa, potser una mica tard, però que compta a favor amb la seva experiència en obtenir gran qualitat i definició en els seus productes. Podeu llegir aquí les primeres sensacions que va causar la seva presentació a la recent Canon Expo.
HOLOLENS
Un futur hologràfic és el que proposa Microsoft, barrejant la realitat virtual i la realitat augmentada de tal manera que es puguin barrejar els elements que realment es troben en un espai amb altres de generats per ordinador. Una de les seves particularitats és que no tindrà cables (i per tant evitarà que t’entortolliguis quan jugues!) i el hardware generador es trobarà en el mateix casc. El primer kit per desenvolupadors es preveu que arribarà a principis del 2016. Per tant és una aposta a més llarg termini i que encara pot trigar cinc anys en arribar al públic massiu.
Pel que podem veure amb totes aquestes tecnologies és que el futur de bona part dels continguts audiovisuals que consumirem es troba en les experiències immersives de realitat virtual, vídeo de 360º, hologrames i, no oblidem, la realitat augmentada…
CONTINGUTS
Què és primer, l’ou o la gallina? La plataforma o el contingut? Sembla clar que els desenvolupadors no crearan grans experiències de VR si no tenen clar que podran tenir una gran quantitat de consumidors esperant per comprar el seu producte de realitat virtual. Però, tal i com dicta l’experiència de les últimes batalles entre les diferents consoles del mercat, una consola o plataforma no aconseguirà compradors sense un contingut de gran qualitat i interès. Tal i com indica The Guardian, el futur de la realitat virtual està en mans dels mans dels desenvolupadors.
Videojocs
En les últimes fires del sector, els projectes de videojocs per VR han anat augmentant. Enguany, a l’E3, la gran fira de referència, el nombre de projectes presentats ha doblat els de l’any passat. La realitat virtual afegeix un nou nivell de complexitat al desenvolupament de jocs, afegint amb encara més sistemes, dispositius i canals de distribució. Aquesta fragmentació afegeix molta feina als desenvolupadors, que han de crear versions del mateix joc per donar cabuda a tots els diferents sistemes.
Fa pocs dies es rumorejava que un dels jocs més esperats dels últims anys, “No Man’s Sky“, joc d’exploració espacial amb milers de planetes per descobrir (de Hallo Games per PS4) es podria endarrerir un cop mes pel llançament del Projecte Morpheus (ai, perdó, que des de fa uns dies és PlayStationVR!). Tot i això, com Sony ja disposa d’un joc del mateix gènere (“EVE Valkyrie”) desenvolupat específicament com a joc immersiu en VR i que sembla que es llançarà amb la PlayStationVR , tot fa pensar que els jugadors no hauran d’esperar fins llavors per disposar de No Man’s Sky, que de totes maneres no disposa de data de llançament fixada… Sí, un culebrot… i els que falten per venir! La rumorologia sobre diferents títols en VR no ha fet més que començar!
Recentment s’ha publicat un joc que vol demostrar que l’educació pot trobar noves vies a través de jocs de realitat virtual. És “InCell VR“, desenvolupat per Nival VR per Oculus Rift.
Tom Palm, un dels responsables del famós Candy Crash, ha creat recentment una nova startup dedicada al desenvolupament de jocs per realitat virtual i augmentada, havent presentat el primer joc per a la plataforma Samsung Gear VR, segons informa El Confidencial. Si un gurú dels jocs per mòbil aposta per la tecnologia virtual, serà que hi veu futur negoci…
A casa nostra, la startup hiPolygon aposta per la realitat virtual i està desenvolupant videojocs i experiènices per a Oculus Rift.
I tot just fa dos dies els creadors d’un dels jocs per dispositius mòbils més premiats dels últims anys, el nostre adorat i preciós “Monument Valley”, han presentat un primer tast del seu nou joc, que serà exclusiu en un primer moment per les Gear VR i arribarà el proper 30 d’octubre. “Land’s End” explora la VR amb una aventura a través de paisatges espectaculars on a través de la solució de puzzles per avançar nivells s’aconseguirà despertar una civilització perduda. No sé, això em recorda quelcom… mmmm… ah, sí, Monument Valley! Sembla que hi ha una petita nova meravella a punt d’arribar! Cal destacar que per jugar no serà necessari cap perifèric, sinó que es controlarà el moviment del joc a través la detecció de moviment dels nostres ulls. L’estudi ustwo es posiciona com exemple a seguir en un camp encara emergent com són els videojocs en VR pel segment mòbil.
Pel·lícules
Però no només el sector del videojoc aportarà continguts a la VR. La indústria audiovisual ja està experimentant i proposant noves experiències.
“Henry l’eriçó” és el primer curt desenvolupat per RV. Oculus Story Studios, la secció de Oculus Rift dedicada al cinema, ha desenvolupat aquest curt interactiu on en Henry està celebrant la seva festa d’aniversari de la que sembla que l’únic assistent és el mateix espectador. En Henry detecta la teva presència, et segueix amb la mirada mentre tafaneges per la casa…
En Glen Keane, veterà animador estrella d’alguns dels personatges més coneguts de Disney, com ara l’Ariel, La Bèstia, Al·ladin, Tarzan o Rapunzel, ens ensenya il·lusionat com de lluny poden arribar les noves tècniques d’animació en 3D utilitzant eines de VR. Vegeu com dibuixa La Sirenita en 3D al bell mig de l’habitació!
En el passat Sónar varem poder assistir a una xerrada de Chris Milk, artista i dissenyador pioner en VR, i provar després unes Oculus amb algunes de les seves obres. La nostra preferida és sens dubte “Evolution of Verse”, preciosa investigació visual.
Però quins són els codis necessaris per a un bon producte audiovisual en VR, sigui una pel·lícula, una sèrie o una animació? Què podem aconseguir? Què és el que ofereix la realitat virtual a la narrativa? Només proporciona una visió de 360º o ha de proporcionar quelcom més? Al voltant d’aquest tema reflexionen en aquest interessant article de Motionographer. En ocasió de la cada cop més interessant aposta del Festival de Sundance per les pel·lícules en realitat virtual, els redactors de The Verge també varen comentar l’interessant camí que estava prenent el cinema indie, que ja s’atreveix a experimentar amb la nova tecnologia.
I per fi, la realitat virtual ha guanyat el seu primer Emmy! “Sleepy Hollow”, un curt de VR basat en la sèrie de televisió del mateix nom ha guanyat l’Emmy a la millor experiència d’usuari i disseny visual, un clar indicador de que la VR està cada cop més a prop del gran públic. Creat per l’estudi canadenc Secret Location en col·laboració amb la Fox utilitza l’Oculus Rift per espantar l’espectador amb l’amenaça de decapitació d’un amenaçador genet sense cap al bell mig d’un cementiri.
Per anar més enllà amb les experiències immersives s’estan preparant els primers centres de realitat virtual, una mena de parcs temàtics a l’estil Matrix! A Melbourne ja funciona Zero Latency, i a Utah arrivarà el juny de 2016 THE VOID.
Anem encara més enllà
La realitat virtual no només té enormes possibilitats en la indústria de l’entreteniment i els videojocs, sinó que també ho pot tenir en la vida real.
Els mitjans de comunicació ja comencen a experimentar amb la RV com a part del contingut. La narració i les sensacions que proporcionen la immersivitat aniran a partir d’ara de la mà. La cadena americana ABC News ha estat la primera en crear un documental amb RV en 360º sobre la ciutat de Damasc, on el reporter Alexander Marquardt explora els racons, la tradició cultural i la destrucció d’aquesta ciutat en guerra en un recorregut immersiu.
Tot i que pugui semblar que aquesta mena de reportatges han de ser molt complicats, només va ser necessari disposar una càmera cinemàtica estereogràfica, un dispositiu especial format per 16 càmeres unides, i poca cosa més. La tecnologia va ser proporcionada per Jaunt VR, un estudi californià especialitzat en produccions de realitat virtual reals. Podeu veure algunes de les obres de Jaunt VR a través de l’app de Jaunt VR per iOS o Android utilitzant un Google Cardboard o bé amb un altre visualitzador VR com Oculus Rift. Precisament, fa pocs dies Variety ha informat que Disney ha invertit 65 milions en Jaunt VR. I si Disney té interès…
Altres aplicacions possibles es poden trobar en camps com el turisme o la música, tal i com mostra la recent experiència de Los Angeles Philharmonic Orchestra Van Beethoven, els vídeos que l’aerolínia Qantas mostra amb ulleres de realitat virtual als seus passatgers de primera classe durant el vol o l’app immersiva tot just acabada de presentar del Camino de Santiago.
Un futur excitant per seguir explorant!
Imma Garcia